Volvo tipbil nr. 862
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Den er bygget op på samme måde som de øvrige biler men der er en forskel. Førerhus, hjul og så videre er det samme, men chassisrammen er fremstillet specielt til tipbilen. Bilen er kun 134 mm lang og fra kofanger til den bagerste del af chassisrammen er der kun 122 mm mod ca. 150 mm på en Volvo ladbil. Hjulafstanden er 74 mm. Værktøjskassen er i øvrig større end på de andre Viking modeller.
Tekno startede med at fremstille tipbilen som Scania allerede i 1961 uden, at der blev lavet en Volvo. Det skete først omkring 1968, hvor den blev fremstillet som de sidste udgaver af Volvo Viking med hjul med gennemgående aksler, prismelygter og interiør o.s.v. Jeg har kun set bilen i en farve med sort chassisramme, orange eller rød førerhus og sølvgråt hammerlakeret lad.
En farvesammensætning som var velkendt hos Tekno de sidste 3-4 år af deres produktion.
Man må formode, at bilen er fremstillet som en del af entreprenørserien og Tekno først sent er blevet opmærksom på at anvende Volvoen som første gang optræder i kataloget fra 1968. Scania udgaven er lavet helt tilbage i 1961. Volvo tipbilen har nr. 862, Åkermann gravkoen 860, blokvognen 861 og Scania entreprenørbilen 863, hvilket er de biler som udgør entreprenørserien. Bemærk at tipvogn og blokvogn har samme nr. uanset om det er Volvo eller Scania.
Ladet kan tippe ved hjælp af et håndtag på venstre side af bilen, hvor en 2-delt arm får ladet til at tippe. Når ladet er i yderste position låser det.
Det er en flot modelbil, og jeg har faktisk set en Scania udgave i et TV indslag fra Basra i Irak, hvor der pludselig kom en Scania tipbil kørende hen til en vejspærring. Om den er lavet i en Volvo udgave er nok tvivlsomt men Tekno har så fremstillet den.
Jeg synes nu ikke det er en model Tekno har været særlig heldig med.
Den har den fejl at hvis den skal bruges som legetøjsbil så går den alt for nemt i stykker. Ladet er meget tungt og solidt konstrueret, hvilket bevirker at kommer man til at brække for hårdt knækker den 2 delte arm med det samme. Den har nemlig en svag konstruktion. Derudover er der boret huller i chassisrammen for at montere håndtaget og da chassisrammen på Volvo viking bilerne er svag i forvejen skal der ikke meget til før hele bilen bryder sammen. Ydermere er chassisrammen forskudt ved overgangen til førerhuset, hvilket bevirker, at der bliver en skarp kant som giver en kærvvirkning så chassiset knækker nemt.
Enhver der arbejder med konstruktion ved at kærvvirkninger bør undgås, men det har hr. Spon, der oprindeligt konstruerede Volvo Viking chassisrammen valgt at ignorere.
Det er sjældent man finder en brugt bil uden skader og det er helt almindeligt, at de er knækket et af de nævnte steder.
Men bilen er en Teknobil – og den hører selvfølgelig med til samlingen og er en attraktiv bil for samlere, navnlig sammen med blokvognen og gravkoen er det en fin kombination.
En mintbox bil vil vel koste 12-1500 kr. Den er leveret både i papæske og i udsigtsæske, jeg har dog ikke set en udsigtsæske, der dissideret er trykt til tipbilen. Den har altid været leveret i en neutral æske, men jeg vil ikke påstå at det ikke findes. Selvom den er fremstillet helt frem til slutningen kan man ikke på denne model set en kvalitetsnedgang som skete på mange andre af bilerne fra Hjørring, måske nåede den aldrig med derop og er samlet med de materialer som fandtes i forvejen.
Hvad skal jeg passe på?
Fremgår af teksten
Skema
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Nej | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Nej | |
Bevægelige dele: | Ja | Tipladet |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | Kun Volvo logoet på fronten |
Samlet med: | Nitter | |
Flerfarvet | ja | |
Blist-car model | Nej | |
Fremstillet af: | Tekno |
Æsker
Leveret både i papæske og i billedæske.
Den er også lavet i en neutral udsigtsæske uden logo eller nr.
Modellerne
862:
Nedenstående billeder viser en hærdet model, hvor farmand har forsøgt at redde lidt af bilen, uden det dog er lykkedes særligt godt.
Jeg har en lidt speciel Volvo tipbil, som er samlet af originale malede reservedele. Det eneste der adskiller sig fra en normal bil er den 1/8 tomme skrue, der hvor kobbernitten normalt sidder. Førerhuset har samme farve som Volvo Viking ladbilen. Jeg hælder nok mest til, at den er eftersamlet engang i 1970.erne eller lavet på Tekno i Hjørring som noget af det sidste.
Jeg har fået billeder af en Volvo tipbil tilsendt som en dreng fik i 1972. Den er meget usædvanlig i det den har grønt førerhus. Den er dog ikke mere usædvanlig end at den farve har været brugt på Volvo Viking biler sammen med den gule og lyseblå. Mit gæt er, at Tekno på det tidspunkt brugte hvad de havde liggende og der findes sikkert flere farvekombinationer. Jeg kender også en person, som samlede en del af de reservedele, som lå tilbage da Tekno lukkede. Så kan man selv vurdere, hvor original den er.
Nedenstående billede viser den rigtige bil faktisk hentet fra Volvos egen hjemmeside.
Diverse:
Ovenstående billeder viser de officielle originale foto af bilerne, som repræsentanterne havde med ud i butikkerne.
Artikel er opdateret med en ny spændende farvekombination med grønt førerhus. mvh Peter