Ford Taunus 17 M nr. 826

Ford Taunus 17 M nr. 826

(1961 -1972)

Forår 1962

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Ford Taunus 17 M (P3) nr. 826 kom hurtigt efter, at Ford Taunus 17 M nr. 823 (P2) var kommet fra Tekno. Nr. 823 udkom i slutningen af 1959 og nr. 826 i slutningen af 1961, så tidsmæssigt var der nogle år i mellem, men i forhold til nummerserien for personbilerne var der kun to personbiler i mellem.

Men Tekno havde fundet formen på hvordan deres personbiler skulle fremstilles på det tidspunkt og som dannede præcedens for rigtig mange af deres personbiler i resten af Teknos levetid.

Der skete et paradigmeskifte, da Tekno gik fra at lave personbiler uden affjedring, interiør, rat og indvendige graveringer til de modeller, der netop havde disse ting, uden at der ellers var funktioner ved modellerne.

Paradigmeskiftet skete med delvist med  MG-A og blev fuldendt med Volvo P 1800. Taunus 17 M fortsatte denne driftsmodel kan man sige.

Lige præcis disse biler fra Tekno holder jeg meget af. De kører fantastisk henover bordet, de fjedre godt og der er ikke så meget, der kan gå i stykker eller blive slidt. På mange af de styrbare biler bliver styretøjet slidt og fungerer dårligt eller dørene falder af eller hænger.

Men Ford Taunus 17 M nr. 826 er ligesom “Boller fra Kohlberg”. Det fungerer bare og det er en smuk og velgennemført bil, som kunne det, som Tekno var allerbedst til og det var en bilmodel, der kom til at dominere salgslisterne helt frem til det sluttede i 1972.

Taunus 17 M´s historie

Ford Taunus 17 M nr. 826 var som sagt den næste bil i rækken fra Tekno i 800-serien med affjedring, interiør og rat. Den bragte ingen nyheder eller nytænkning med sig. En fin bil, der repræsenterede den tid den udkom i, men den var ingen revolution.

Modellen nævnes første gang i det materiale, som jeg har adgang til i en hollandsk prisliste fra august 1961. Men den er ikke prissat, men blot tilføjet listen. Tekno har meddelt den hollandske agent at bilen kom, men ikke hvornår. Han har opdateret den i sin liste, men ikke sat pris på. Det betød formentlig, at agenten ikke havde rådighed over modellen endnu.

Men den er med i en annonce i Illums Julekatalog fra 1961 til en pris af 6,85 kr. Den er dermed formentlig kommet ud på markedet op til Jul 1961.

 

Ovenfor til venstre annonce fra Illums Julekatalog fra 1961 og til højre en annonce fra Havemann fra 1961.

Ovenfor annonce i Politiken fra 9. december 1961 og nedenfor annonce fra samme sted den 16. marts 1963, hvor begge “taunusser” har fået æren.

Berico (den svenske importør) udsendte i marts 1962 et nyhedsbrev, hvor det oplyses, at Ford Taunus 17 M og Saab 96 nu er til rådighed på det svenske marked. Det nævnes samtidigt at bilerne har de såkaldte “Safety wheels”. I prislisten fra 1962 fra Berico er bilen angivet til en pris af 6,25 sek.

Ovenstående viser nyhedsbrev fra Berico fra marts 1962.

I Danmark er modellen med i kataloget fra 1961, men ikke i prislisten, så konklusionen må blive, at den er kommet på markedet sendt på året 1960. Den blev hurtigt en populær model og den går igen i alle de prislister og kataloger jeg har adgang til hele vejen op gennem 1960.erne.

   

Fra venstre Teknos katalog fra 1961/62, 1963/64 og 1965/66.

Ford Taunus fik i 1969 æren af at blive blister-car model, som kendes på Ford Mustang hjulene. Den er også nævnt i prislisten fra 1970/71, så vi må formode, at den blev produceret helt frem til lukningen af Tekno i foråret 1972.

Tekno udgav en Ford Taunus 17 M som patrujlebil. Den blev kun leveret i farven grøn, med blink på taget og med et lille politiskilt i bagruden.

Patruljebilen har jeg i prislisten for januar 1967 til 8,75 kr. Den er ikke i prislisten for juli 1966. Den er sikkert udkommet op til Jul 1966, da Tekno annoncerede for bilen i Politiken.

Ovenfor annonce i Politiken fra 26. november 1966.

Den udgik formentlig i 1969, da Tekno blev overtaget af Algrema i 1969.

Ford Taunus 17 M nr. 826 var en kæmpestor salgssucces og der er virkelig mange af dem.

Modellens detaljer:

Ford Taunus 17 M nr. 826 er flot ramt i forhold til den rigtige bil. Den har mange detaljer og den fungerer godt i forhold til affjedring og hjulenes placering. Tekno havde virkelig fundet ud af at fremstille gode solide personbiler på det tidspunkt.

Den rigtige Ford er 4452 mm lang og da Teknos model er 102 mm lang er størrelsesforholdet 1:43,6. Tættere på 1:43½ kan man ikke komme.

Modellen består af 33 dele. Der kommer lidt flere dele til, når bilen får interiør, rat og affjedring.

Et kig ind i modellen afslører, at der ikke er så meget indeni. Karrosseriet har ingen forstærkninger, hvilket er usædvanligt.

Karrosseriet er smukt lavet og de flotte bølgende skærme ved hjulene er ramt godt. Fronthjelmen har den rigtige fordybning, som er et af bilens særkende. Luftindtaget med tydelige riller er med. Dørene med dørhåndtag er også kommet med. På nogle modeller er dørhåndtagene malet sølvgrå.

Bagpå bilen er bagklappen også markeret. Den har et lille luftindtag i bunden af C-stolpen, som er svær at se, men det er der.  Blinklysene på forskærmene er malet gule eller orange. Lygterne er der gjort en del ud af på modellen. Forlygterne er firkantede og støbt i zink og baglygterne er i rød plastik og genbrug fra Ford Thunderbird.

Ovenfor vises det lille fine luftindtag.

Ruden er på de fleste biler tonet en lille smule grøn eller den er transparent. Ruden er løs og holdes på plads af interiøret og nitningen.

Interiøret fås i standardfarverne hvid, rød eller grøn. Der er en lille teknisk deltalje omkring interiøret, som er slidset op på midten. Det er ret smart fordi nitningen ofte fik ruderne til at revne på Teknobilerne, men slidsen får interiøret til at fjedre lidt og udligner dermed trykket mod ruden.

Rattet er hvidt på det første biler og sat fast med et lille søm i modsætning til mange af de andre Tekno personbiler, hvor rattet er limet fast. Biler med hvidt interiør har som regel sort rat.

De løse kofangere er fantastiske og læg mærke til hvor godt de passer i karosseriet. Der er stort set ingen luft omkring dem. De er kraftige og kan holde til leg. De er næsten umulige at få til at knække.

Bunden er sølvgrå og ligner hammerlakering. Der er “Tekno Denmark” logo, samt “Taunus 17 M  826” indgraveret. Ellers er bundkar, kardanaksel, udstødning med to potter, bagtøj og bunden til bagagerummet graveret ind i bunden. I modsætning til Taunus 17 M nr. 823 er bunden så tyk at hullet til campingtrækket er lavet i selve bunden.

Indvendigt på bunden er affjedringen af pianotrådsmodellen nittet fast med et stykke plade. Taunus 17 M fortsatte med denne affjedring og skiftede ikke til affjedring med pladestål, som Tekno ellers gik over til. affjedringen er lavet solidt og godt og det er sjældent at det slipper og falder af.

Ford Taunus 17 M har standard hjul med hvide fælge og blanke hjulkapsler, som sidder på alle personbiler med standard hjul fra den periode. Senere omkring 1966/67 kom plastikhjulene til og blev monteret på Taunussen.

Bilen til venstre har de ældste hjul med metalstøbte hjulnav og modellen til højre de nyere hjul med plastiknav. 

Det var ikke en bilmodel, som gennemgik ændringer i sin levetid.

Hvis jeg skal sætte ord på en Ford Taunus 17 M nr. 826 må det være, at den er solid. Den fungerer godt og den kan holde til meget leg. Der skal vold til at tilføje den skader. Den er indbegrebet af Tekno kvalitet.

Modellens værdi:

Ford Taunus 17 M nr. 826 er en standardbil, som der er rigtig mange af. Den ligger i prisklassen sammen med MG-A og VW 1500. Billigere end fx Volvo P 1800, Amazon, Volvo 544. Meget afhænger af æskens stand. En æske er ikke bare en æske. Mangler der flapper eller den er godt slidt giver det ikke noget til salgsprisen. Der er mange af dem, men det er svært at prissætte Teknos ting. Priserne hopper op og ned, men en Taunus kommer nu rimeligt tit til salg rundt omkring.

Hvad skal jeg passe på?

Det er en solid bil og den holder til meget. Den har ikke rigtig nogen svagheder og for en gangs skyld en model med solide A-stolper. Selv ruder og decaler holder forbavsende godt.

Tekniske data:

Ruderja
AffjedringJa
StyretøjNej
InteriørJa
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleNej
BlinkNej Dog på patruljebilen
DecalerJa
Samlet medNitter
TofarvetJa
Blist-car modelJa

Særlige decaler

Taunus 17 M blev leveret med standard decaler i sølvgrå på fronthjelm og på bagklap og på begge forskærme. Der er lavet mindst en specialudgave til en automobilforhandler “Ford Hinteregger”.

Æsker:

Æskerne følger fuldstændigt den model, som Tekno brugte i den periode til personbilerne. En papæske med tegninger af bilen, tekniske specifikationer og på endeflapperne tekst med modellens nr. og at indholdet er en Ford Taunus.

Modellerne:

Taunus 17 M er udkommet i en del forskellige farver og farvekombinationer, men jeg tror de originale farver i forholdsvis kendte. Der kan selvfølgelig altid dukke en farve op, som vi ikke kender, men Taunus overrasker ikke så meget i den retning. Modellen er også kommet i en tofarvet version med en grundfarve og med sort eller hvidt tag. Den tofarvede model er lidt mere usædvanlig end den ensfarvede, men sjælden, kan man ikke kalde dem. Jeg tror de fleste ensfarvede biler også er kommet i en tofarvet version. Det er ikke alle versioner, der er nævnt nedenfor.

Det er også almindeligt, at biler i samme farve kan have interiør i forskellige farver.

De ensfarvede:

1: Gråblå:

 

2: Lyseblå:

3: Orangerød:

4: Rød:

Farverne rød og orangerød ligger meget tæt op af hinanden, men der er forskel, så jeg skønner, at det er et bevidst valg fra Teknos side.

5: Lysegrøn

Med rødt og med hvidt interiør.

6: Lysegul:

7: Hvid

8: Sort

9: Turkis:

De to-farvede modeller:

10: Turkis med hvidt tag:

11: Gråblå m. hvidt tag:

12: Lyseblå m. hvidt tag:

13: Orangerød m. hvidt tag:

14: Rød m. hvidt tag:

15: Lysegul m. sort tag:

16: Hvid m. sort tag:

17: Sort m. hvidt tag:

18: Patruljebilen

Patruljebilen er formentlig kun lavet med plastikhjulene og er leveret både med gult og med blåt blinklys. Enkelte kan også have det blå blink uden hvid sokkel. Fin detalje med politiskiltet og bemærk, at der på endeflappen af æsken er sat en label med “Politi“, så man ved, at der er en politibil i æsken.

 

Ovenfor æske mærket med “Politi” med en grønne politibil. Blinket lå løst i æsken og sætter man det på er der ikke plads til bilen i æsken.

19: Ford Hinterigger:

En decal som reklame formentlig til en østrisk bilforhandler. Det er umuligt at sige om decalen er sat på hos Tekno eller forhandleren selv har sat dem på, men jeg har set modellen flere gange i forskellige farver.

Blist-car modellerne:

Jeg har ikke helt styr på i hvor mange forskellige farver blist-car udgaven er kommet i, men jeg set den i rød og i lysegrøn.

 

Typisk blist-car model uden decaler.

Diverse:

Originalt foto, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikkerne til forevisning.

Skriv en kommentar