Vespa Scooter nr. 442 – 443 første udgaven

Scooter ( første udgaven)

Nr. 442 (Solo)

Nr. 443 (Sidevogn)

(1952-1956)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

De fleste omtaler Tekno´s Vespa scootere, som de samme scootere, blot med et eller to sæder. Det er faktisk forkert, fordi der er tale om to forskellige konstruktioner fra to forskellige fabrikanter. Der er ikke tale om den samme scooter, men formentlig er anden udgaven en modificeret udgave af den første scooter. Men det gør det selvfølgelig ikke lettere, når Tekno brugte de samme produktnumre til alle scooterne.

Men den rigtige scooter, som dannede forbillede for modellerne er den samme. Jeg er kommet frem til, at det må være en “Vespa model 1953”.

At benævne scooterne, som dels den med et sæde og dels den med to sæder er noget direkte vrøvl, da begge har to sæder.

Den første udgave af scooteren er konstrueret hos Tekno på Rentemestervej i København og den anden udgave af scooteren er konstrueret hos Termax på Amager, men det vil jeg vende tilbage til. Denne artikel handler om den første udgave af scooteren.

  

Til venstre første udgave fra Tekno og til højre modellen fra Termax, så ved vi, hvad vi taler om. 

Teknos ide med at lave en scooter midt i 1950.erne var genial, fordi få havde bil og rigtig mange havde en knallert, en scooter eller en motorcykel. 1950.erne var de to-hjulledes årti. Scooterne var derfor helt almindelige i gadebilledet og alle kendte nogen, som havde en scooter.

Det blev endnu en kæmpe succes for Tekno. Der blev solgt masser af scootere og blandt samlere er der altid købere til en scooter. Der er stadig mange på markedet, men der findes ikke så mange i komplet stand.

Forvirringen opstår hurtigt omkring scooterne, når der er flere modeller med de samme numre og med ganske få forskelle. Det vil jeg afdække gennem denne artikel og den kommende artikel med anden udgave af scooteren.

Scooterens (første udgavens) historie:

Denne første udgave af scooteren er et ægte Teknoprodukt udviklet og fremstillet hos Tekno på Rentemestervej.

Den dukker op første gang i mit materiale i annoncer og reklamer i Dagbladet Politiken fra Rønberg Legetøj, Thorngreen Legetøj, Magasin og Illum op til Jul 1952.

  

Til venstre annonce fra Rønberg Legetøj fra 23. november 1952, i midten fra Magasin den 8. december 1952 og til højre fra Illums Julekatalog også fra 1952. Annoncen fra Illums er førende, da der er tale om et billede.

Solo og sidevognsmodellerne udkom på samme tid og prisen var henholdsvis 2,85 kr. og 4,25 kr. Tekno lavede kun disse to modeller af første udgaven, men de kom i forskellige farver.

I 1953 faldt prisen faktisk til 2,5 kr. for soloudgaven og til 3,5 kr. for sidevognsmodellen. Et ret kraftigt prisfald, som ikke var normalt for Tekno.

Ovenfor reklame fra Illums Julekatalog fra 1953 med ændrede priser.

Der sker så noget nyt allerede i 1956, hvor Tekno tilføjer nr. 444 til listen, som er anden udgaven af scooteren med varelad. I prislisten fra 1956 nævnes nr. 442, nr. 443 og nr. 444 og da numrene er ens er det umuligt at afgøre om første udgaven af scooteren helt udgik og blev erstattet af anden udgaven også med solo og sidevognsudgaven til personbefordring. Men mon ikke Termax scooteren udkom med alle tre modeller i 1956. Af det tegningsmateriale jeg har er alle tre modeller repræsenteret. Det virker mest logisk at udskifte hele serien, når man nu var igang.

Anden udgaven afløste dermed første udgaven i 1956. Den gamle scooter vises dog i reklamematerialet helt frem til 1958, hvilket man ikke skal ligge så meget i, da Tekno ofte ikke tillagde det så stor betydning om billederne nu også blev skiftet ud rettidigt.

Ovenfor til venstre skilleblad fra forhandlerkataloget og til højre scooteren vist i Teknos store katalog fra 1958. Illustrationerne viser begge typer scootere.

Min teori er, at første udgaven af scooteren udgik i 1956, hvor den blev afløst af Lange/Termax udgaven. Anden udgaven af scooteren er omtalt i en særskilt artikel.

Det kan dog ikke udelukkedes, at første udgaven var på markedet lidt længere, sammen med vareladsmodellen fra Termax, men jeg har ikke dokumention til at besvare det spørgsmål.

Ovenfor en fin tegning fra november 1955 i Legetøjstidende.

I Sverige fik de også scooteren – hvor soloudgaven kostede 2,25 sek. og sidevognen 3,25 sek.

Scooterens detaljer:

Det er tydeligt for enhver, at scooteren er meget større end bilerne. Længden på Tekno scooteren er 58,5 mm. Ud fra forskellige mål, har jeg regnet ud at størrelsesforholdet er ca. 1:28. Soloudgaven består af ca. 15 dele og sidevognen af 5 dele. En konstruktion uden ret mange dele.

Man kan ikke lade være med at beundre scooteren, når man sidder og vender den i hånden. Den er smuk og charmerende og personligt elsker jeg modeller uden for mange plastikdele.

Den består af et stel, som er trykstøbt i et stykke. Den har nogle fine detaljer graveret, fx køleristen ved motoren på højre side, som er indlagt i skærmen. Den har baglygte, som er malet rød og en lille låge på venstre skærm indtil opbevaringsrummet. Foran på scooteren er forlygten markeret samt “Vespa” logoet på skjoldet. En lille detalje, som få garanteret ligger mærke til er den lille låge under sadlen indtil motoren.

Bagsædet er støbt sammen med stellet og malet typisk i farven brun. Der er faktisk tale om en fin detalje i forhold til den rigtige scooter, der også havde en lidt ussel udgave af passagersædet. Forgaflen drejer, når styret påvirkes.

På den forreste del af scooteren finder vi skærm og lygte, som typisk er malet gul. En 2 mm stift forbinder skærmen med styret via et hul i skjoldet. Styret på første udgaven har graveringer til håndtag. Fin detalje. Den forreste sadel er også løs og monteret på scooteren. Scooteren har to hjul og et reservehjul, som er af samme type.

Der er tale og drejede hjul, som har fået en overfladebehandling, som gør dem blanke. Den har selvfølgelig gummidæk. Støttefoden er lavet i blik og minder en del om støttefoden på MC.en. Der er tale om et stykke blankt metal, hvor der er bukket to støtteben. Logoet, “Tekno Denmark”  er præget ind i støttebenet, som er fastgjort til stellet med en nitte. Problemet med den type støtteben er selvfølgelig at det hænger fast i gulvtæppet og knækker.

Første udgaven af scooteren har kun en type sidevogn, som er personbefordringsmodellen. Overdelen er støbt i et stykke med skærm og sæde, som normalt er malet rødt. På skærmen findes en lille lygte, som er malet gul. Der er monteret et transparent vindspejl på sidevognen, som sidder i to aflange huller. Dette vindspejl sidder løst og er derfor næsten med garanti forsvundet.

Bunden er fremstillet i blik og nittet sammen med overdelen. I bunden er logoet “Tekno Denmark” præget. Hjulet på sidevognen er af samme type som hjulene på scooteren og Tekno har brugt en gennemgående aksel til at forbinde sidevognshjulet med baghjulet på scooteren. Et lille øje forbinder sidevognen med stellet. Øjet er nittet på samme sted, som støttebenet på soloscooteren sidder fast i.

Der er tale om en meget vellykket model og veludført model af en Vespa scooter. Flere af scooterne blev malet i polycromat, hvilket giver nogle ret flotte farver.

Jeg har ikke fundet ændringer på scooter eller sidevogn i dens levetid.

Det er dog ikke en særlig stærk konstruktion. Den kan ikke tåle ret meget før noget går i stykker. Den kan fx ikke tåle at ligge og rode rundt i en legekasse.

Ovenfor ses Teknos originale støbeform til sidevognens vindspejl.

Modellernes værdi:

Langt de fleste modeller af scooteren som man støder på, har fejl eller mangler. Det trækker i den grad ned i prisen, hvis fx styret er knækket.  De mest almindelige modeller er klart den grønne og beige solo udgave og den grønne med sidevogn. Mint udgaver kan godt nå et fire cifret beløb og scootere, som er mintbox i sjældne farver har en betydelig værdi i forhold til almindelige ting. Det er ikke mit indtryk, at der er særlig meget forskel i prisen på første udgaven og anden udgaven af scooteren.

Er der noget, jeg skal passe på?

Som nævnt længere oppe i artiklen, har stort set alle scootere fejl. Typisk er styret knækket, støttebenet ligeså, forskærmen kan være knækket, sadel og reservehjul kan mangle, og det er helt almindeligt, at det lille blikøje mellem scooter og sidevogn også er knækket. Vindspejlet på sidevognen mangler i 99 ud af 100 tilfælde. Alle disse ting kan være udbedret, så kig dig godt for, hvis du skal ud og købe scooter.

 

Ovenfor til venstre skrotpladsen med scootere i forskellige udgaver og fabrikater og til højre spotter det trænede øje straks et eftermonteret styr.

Ruder:Ja Kun sidevogn
Affjedring:Nej
Styretøj:Ja
Interiør:Nej Sidevogn har sæde
Løse lygterNej
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Ja Styretøj
Blink:Nej
Decaler:Nej
Samlet med: Nitter
Tofarvet
Blist-car model

Decaler: 

Der er ikke decaler på scooter eller sidevogn.

Æskerne:

Æskerne er de velkendte papæsker, som kendetegnede perioden hos Tekno. Det var en fiks lille æske trykt i en for Tekno smart farve, som straks fanger øjet. Den er grøn og orange med illustrationer af scooteren. På endeflapperne er produktionsnr. nævnt. På æsken findes et lille hul, så man kunne se indholdet og dermed farven uden at åbne æsken. Æskerne er sjældne til første udgaven er sjældne.

Modellerne:

Det ligger ret fast, at Tekno kun fremstillede scooteren i denne første udgave. Anden udgaven kom fra Lange/Termax. Der skete ikke ændringer eller forbedringer på første udgaven. Der kan altid dukke farver op, som vi ikke har set før. Jeg formoder, at de farver, som er brugt på soloscooteren også er brugt på sidevognsudgaven og omvendt. Jeg er i tvivl om, hvor mange modeller der er malet i polycromat. De beige er malet med almindelig maling, men fx den grønne virker utrolig stærk, hvilket kunne antyde en særlig lak som polycromat.

Soloudgaven:

Nr. 442-1, grøn:

Sammen med den beige, absolut den mest almindelige farve.

Nr. 442-2, beige:

Sammen med den grønne, absolut den mest almindelige farve. Farverne kan svinge en del – nogle er nærmest grå.

Nr. 442-3, blå (polycromat):

En meget speciel og sjælden farve. Som det fremgår af billedet havde Tekno også lidt problemer med at få lakken til at dække.

Nr. 442-4, rød, (polycromat):

Sjælden udgave.

Sidevognsudgaven:

Nr. 443-1, grøn:

Den mest forekommende farve.

 

Nr. 443-2, lysgrå:

Der er ikke så mange beige modeller i sidevognsudgaven. Farverne kan svinge en del – nogle er nærmest grå.

Nr. 443-3, blå (polycromat):

Både den blå og den røde udgave er sjældne.

Nr. 443-4, rød, (polycromat):

Både den røde og den blå udgave er sjældne.

Vilmers Lambretta scooter:

Vilmer fremstillede ligeledes en scooter efter samme mønster som Tekno. Faktisk var det lille dansk firma, som hed “Stjernelegetøj”, som fremstillede Lambretta scooteren. “Stjernelegetøj” forsvandt hurtigt fra markedet igen, men Vilmer overtog produktionen af scooteren, som også blev lavet med sidevogn. Det er en fin scooter, som er i samme kvalitet som Teknos scooter.

 

Ovenfor til venstre modellen fra Stjernelegetøj og til højre Vilmers scooter.

Nedenfor er vist billeder af Lambretta scooteren sammen med Tekno modellen.

 

Skriv en kommentar