Ambulanceflyver nr. 488 (april 1945-1960)
Transportflyver nr. 488x (1948-1965)
Man kan altid mærke på Tekno, når de udkom med et produkt, som de var særligt stolte af. Det fik masser af omtale i starten og større og flottere annoncer. Zonen ambulanceflyvene var en af disse yndlingsprodukter, hvis man kan tillade sig at kalde dem det.
Denne gang var der ikke så meget tvivl om det var et Zone produkt eller ej. Tekno kaldte ambulanceflyveren for en Zonen fra start til slut og det står også på flyvemaskinen. Modsat de små flyvemaskiner, som Tekno ikke kaldte Zonen. Dels var der andre redningskorps, der brugte samme logo som Zonen, dels havde Tekno ikke rettighederne til at bruge navnet Zonen.
Det fik de først i 1945 med lanceringen af ambulanceflyveren og med Packard ambulancen.
Tidligere var det grossisten “Hartvig Samsons´s Eftf.“ som havde rettighederne til Zonen produkter, fx på garager.
Ambulanceflyveren var også flot i sin helt hvide farve og meget større end Teknos små støbte flyvemaskiner – ambulanceflyveren passede fint i størrelsen til Teknos andre biler. Den var dog ikke alene, i det den også blev fremstillet i en transportudgave “DDL”.
Den var populær fra starten og der er solgt mange af dem gennem tiden og faktisk er den fortsat populær blandt samlere.
Ambulance og tranportflyvernes historie:
Der er jo ikke så mange danske flyvemaskiner, så det er sjovt at beskæftige sig med en Tekno modelflyver, som faktisk er dansk fremstillet. Jeg har kigget lidt på Zone Museets hjemmeside, hvor man kan læse en masse sjove ting om Zone Redningskorpset, blandt andet også om Teknos model OY-DIZ.
Flyet var en KZ-IV – som fik modelnavnet OY-DIZ, som vil også vil tro har været maskinens kaldenummer. Den blev bygget i Hellerup og havde sin første flyvning 4. maj 1944 mellem København og Rønne. (Kilde: Zone Museet)
Teknos model blev præsenteret i april 1945 i en stor annonce i Dansk Legetøj – faktisk med et flot billede. Samtidig oplyser Tekno, at de har overtaget eneforhandlingen af legetøjsprodukter med Zone logoer – og i øvrigt også Falcks logoer.
Zonen direktøren har åbenbart taget denne eneforhandling meget seriøst, for som det fremgår af nedenstående brev til Tekno vil han gerne have en forklaring på, hvorfor der sælges Tekno ambulancer i en legetøjsbutik med Falcks logoer. Han nævner, at ambulancerne er sorte.
Forklaringen er selvfølgelig den, at Tekno og Langes legetøj i 1949 indgik en samarbejdsaftale, hvor Langes produkter skulle sælges som Tekno. Den ambulance, som direktøren havde set var utvivlsomt en sort udgave af Langes Buick ambulance, som som en Teknobil. Det er jo pudsigt at lægge mærke til, at Buick ambulancerne kun blev solgt med Falck logoer og Packard ambulancen og i øvrigt ambulanceflyveren kun blev solgt i Zone udgaven.
Det er lidt typisk for Siegumfeldt, at det egentlig lykkedes for ham at manøvrere sådan lige til stregen. Han ville ikke provokere Zonen, men omvendt sige nej til en god forretning med Falck – så kunne han blot henvise til, at det var Langes produkt.
Han undgik formentlig at skulle fremstille en ny ambulance i Falck udgaven.
I april 1946 udgav Tekno en mere fyldestgørende prisliste med information om flyvermaskinerne og heri blev ambulanceflyveren præsenteret første gang – i hvertfald det ældste materiale, som jeg har.
I prislisten fik flyveren produktionsnummer 488 og Tekno kaldte den for en “Ambulanceflyver” ikke en Zone flyver, men en ambulanceflyver til 5 kr. I samme prislister præsenterer Tekno nr. 492 “Zone Hanger” og nr. 493 “Zone Flyveplads”.
Hangeren kender vi, men flyvepladsen har jeg aldrig set.
Ambulanceflyveren var virkelig populær og den var med i alle kataloger og prislister fremover indtil den udgik.
Nu da de var i gang på Tekno lod de sig formentlig inspirere af DDL transportflyvemaskinen i Flyvende Fæstning udgaven. I prislisten fra 1948 præsenterer Tekno nr. 488x en transportflyver med DDL logoer. Prisen for ambulanceflyveren og transportflyveren var 5,25 kr.
Den er også med i forhandlerkataloget fra 1955 – prisen var fortsat kun sat til 5,25 kr.
Flyverne blev selvfølgelig også eksporteret til mange lande heri blandt til Sverige, hvor de i 1955 kostede 5 skr. Det er pudsigt, at svenskerne kaldte den “RK Ambulans Flygplan” RK kan stå for Røde Kors – var der mon ikke nogen, der havde fortalt svenskerne at Zone Redningskorpset var opstået?
Jo – det viste de tilsyneladende godt ud fra labelan på æsken, som viser indholdet. Her er både “RK” og “Zonen” nævnt. Måske er der en i Sverige, der kan kaste lys over det.
Transport- og ambulanceflyveren havde i øvrigt samme nummer i prislisten.
I Danmark blev der først justeret ved priserne i 1957, hvor maskinerne steg til 6,75 kr.
Nedenfor side fra Teknos forhandler katalog fra 1958.
I 1960 skilles vejene for flyvene. Det er sidste gang, at jeg har noteret noget på ambulanceflyveren. Den er ikke med i prislisten eller i kataloget fra 1961/62, så jeg må formode at ambulanceflyveren udgik i 1960. Transportflyveren fortsatte dog og prisen for dem var steget til 7,25 kr.
Sidste gang DDL-maskinen blev nævnt var i 1965.
Man må vel også sige, at det var en lang karriere for disse lidt primitive maskiner, som havde hård konkurrence fra alle andre Tekno produkter. Men ingen tvivl om at de var fuldblods Tekno og at de har medvirket godt til indtjeningen. Der er virkelig mange af dem, men de kan være vanskelige at finde uden fejl.
Faktisk er OY-DIZ udgivet som frimærke.
Ambulance og tranportflyvernes detaljer:
Når jeg står med flyvemaskinen i hånden og tænker mig tilbage til 1945, hvor den udkom, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvilken kæmpe glæde den har givet den dreng, som har fået den. Tænk at lukke kassen op og iagttage den skinnende hvide flyver.
Dengang kunne de fleste jo godt ønske sig sådan noget, men det endte for hovedparten med, at de fik en lommekniv, så kunne de selv snitte en ud af et stykke træ.
Den dreng, som har taget sin flyver ud af kassen har stået med en forholdsvis stor maskine – ca. 200 mm i vingefang og fremstillet 100 % i metal.
Den ligner en flyvemaskine og har man ovenikøbet set den rigtige maskine, som jo fløj rundt i det ganske land har oplevelsen jo været endnu større.
Man har kunne forestille sig lyden af motorer og propeller og se piloten og passagererne gennem vinduerne, hvis fantasien fik frit løb..
Den er støbt i to stykker, lidt ligesom Flyvende Fæstning, men der blev udviklet lidt på den.
Underparten består af vingerne, motorer, propeller, hjul og hjulkasser.
Overparten af kroppen, halepartiet og cockpittet.
Den har graveringer med aftegninger af flaps på vinger og halevinger og sidedøren på venstre side. Motorerne er en del af hjulkasserne og der er et lille halehjul og holdere til hjulene og to løse hjul – efter samme princip som de små flyvemaskiner.
Der er indgraveret produktionsnummeret “488”, og Tekno Denmark i bunden.
Propellerne er støbte og sat fast med stifter, således at propellerne kan dreje rundt. Der er mindst to forskellige udgaver af propeller og stifter.
På de ældste maskiner blev nitterne ligesom slået sammen, mens de sidste maskiner blev varmet sammen, som vi kender det fra personbilerne.
Det lykkedes Tekno at fremstille en rigtig flot flyvemaskine med ganske enkelte midler.
Til sidst vil jeg vise en flyver, som helt sikkert har betydet en del for en dreng. Den er i den grad leget sønder og sammen. Den er helt tyndslidt og skærmkasserne er slidt runde af alle de starter og landinger, som den gennem tiden har foretaget i sandbunken. Den har leveret det som legetøj skal – nemlig sætte fantasien i gang – så går det hele ad sig selv.
Modellens værdi:
Ambulance- og transportflyveren er sådan gennemsnitligt Tekno. De er ikke i den dyre ende, men bestemt heller ikke i den billige ende. Det er svært at finde mint modeller eller bare hele modeller uden skader, som er originale. De er supersjældne i æsker, fordi æskerne har det med at forvitre og gå i stykker.
Hvad skal jeg passe på?
Hvis et eksemplar er meget flot, skal du vogte dig for restaurering. Den er flot som restaureret og sådan en skal vel koste 4-500 kr. Ellers kan der være skader på hjul, cockpit eller haleroret kan være knækket og limet igen. Det er sjovt nok næsten altid det ror i højre side der ryger af.
Tekniske data:
Ruder | nej | |
Affjedring | nej | |
Styretøj | nej | |
Interiør | nej | |
Løse lygter | nej | |
Løse kofangere | nej | |
Bevægelige dele | ja | |
Blink | nej | |
Decaler | ja | |
Samlet med | | Nitter |
Tofarvet | ja | |
Blist-car model | nej | |
| | |
Særlige decaler:
Se beskrivelser under modellerne.
Æsker:
Jeg kender kun til en type æske, som blev anvendt fra start til slut. En lille kvadratisk æske med kryds tekst, som vi kender den fra de ældste biler. Jeg har ikke set andre typer æsker, men kan ikke afvises, at de findes. Æskerne er ret sjældne, men de går også meget nemt i stykker. Indholdet er vist med en label på enden af låget og jeg kender til tre varianter af labels. Der har formentlig også været særskilte labels til transportflyet.
Ambulancefly/anbulanceplane:
RK Zonen´s ambulanceflyver:
Det kunne godt se ud til, at “RK” er stemplet på æskerne efter labelen er trykt. Det er den samme label som nedenfor.
Zonen´s ambulanceflyver:
Modellerne:
Jeg er af den opfattelse, at de modeller, som er lavet er afdækket, men man ved aldrig med Tekno. Der kan dukke ting op, som ingen kendte til. Den eneste rigtig sjældne flyver er jubilæumsudgaven – den er sjælden, men den er kendt blandt samleren.
Nr. 488-1, Ambulanceflyver, Zonen, hvid:
Her er der ikke tvivl om det er en Zone – flyver eller ej, for det står på den. OY-DIZ er en model af en virkelig flyver, men udover jubilæumsmodellen har jeg aldrig set andre udgaver. Zonen skiftede også flymodeller, som så anderledes ud.
Nr. 488-2, Ambulanceflyver, Zonen, jubilæumsmodel 1939-1949, hvid:
Speciel udgave udgivet af Tekno for Zone Redningskorpset i 1949 i anledning 10 – års jubilæet for Zonens flyvetjeneste. Den er ikke bare sjov, men rigtig sjov, fordi den faktisk fik sine egne kendingsbogstaver OY-DZU og selvfølgelig Zone emblemet og årstallene på haleroret. Den jo af logiske årsager kun udgivet en gang i 1949 formentlig på en´ ordre, så den er sjælden. Jeg har kun set den to gange.
Nr. 488-3, Ambulanceflyver, Zonen, blå:
Den er malet i polygromat, hvilket var en slags metallak Tekno brugte i en periode i første halvdel af 1950.erne.
Nr. 488-4, Ambulanceflyver, Zonen, krom:
Jeg kender den kun fra Samlerbørsens Samlerkatalog, 2011, side 269. Men mon ikke den er god nok?
Intet billede.
Nr. 488x-1, Transportflyver DDL, blåsølv:
Nr. 488x-2, Transportflyver DDL, rødsølv:
Nr. 488x-3, Transportflyver DDL, sølv:
Den ensfarvede udgave er tydeligvis den maskine, som er udkommet senest – formentlig da de øvrige var udgået. Tekno har sikkert haft lyst til at lade den udgå, men der har sikkert været efterspørgsel efter den, hvorfor de så har sparet på maling mv.
Nr. 488x-4, Transportflyver DDL, blå:
Den røde farve på flapperne ser ikke originalt ud, men jeg fået oplyst fra fra en anden samler, at han en ramponeret model med de samme bemalinger.
Nr. 492, Zone Hangar:
Den er som nævnt med i prislisten fra 1946, men uden pris. Der er ikke mange af dem, så den er næppe produceret i så lang tid. Men den er ualmindelig sjov at have stående. Den er ligeledes fremstillet med røde porte.
Nr. 493, Zone Flyveplads:
Ligeledes nævnt i prislisten fra 1946, men jeg har aldrig set den. Men så er der noget at lede efter.
Intet billede.
Jeg har modtaget en fin kommentar på mail, som jeg synes alle skal have glæde af:
……………………………………………………………………………………………………………………..
Hej
Jeg skriver fordi jeg har lidt kommentarer til din artikel om Zonen-ambulance-flyet.
For det første er det bemærkelsesværdigt at Tekno laver en model af et fly, som der kun er produceret 2 stk af. De to model-fly du omtaler OY-DIZ og OY-DZU er de eneste fly af den model. Så det omtalte transportfly OY-DDL er et Tekno har opfundet. I OY-registeret er OY-DDL først omtalt i 1966 og det er en amerikansk flytype, der fik den registrering. Det at Tekno alligevel har lavet en model, skyldes jo nok at flyene er fremstillet i Danmark og at det passer ind i deres serie med forskellige modeller af redningskøretøjer.
De to KZ IV-fly findes stadig. Det ene OY-DIZ er udstillet på Danmarks Flymuseeum i Stauning og er bemalet som da det blev leveret til Zonen(se billede)
Det andet fly(jubilæumsflyet) blev købt af Danfoss efter at Zonen ophørte med at bruge de to fly som ambulancefly. Derefter købte min onkel Svend Feldsted Hansen flyet og brugte det i en årrække i Århus Luftfart, så blev det solgt til andre men blev i 1981 doneret til Teknisk Museum i Helsingør, hvor det nu står. Det er ikke bemalet i Zonen-farverne, men er dog stadig hvidt og rødt(se billede).
Det kan være du vidste det hele i forvejen, men jeg synes bare det er spøjst. De andre flymodeller er jo modeller af fly, der er blevet produceret rigtig mange af.
Venlig hilsen Viggo Haunstrup
De to billeder jeg nævner er lagt i et album i billedgaleriet.
Mange Tak
Hej Peter.
Du skriver, at den røde farve på flapperne på 488x næppe er originale, men jeg har et noget ramponeret eksemplar, hvor flapperne også er røde.
Så jeg tænker, at de er født sådan.
Mvh.
Erik Christoffersen
Hej Erik
Tak for din kommentar – jeg har rettet teksten til i artiklen.
mvh
Peter
Det lykkedes mig at skære og tilfile et nyt haleror (det højre), bore 0,5mm huller ind sideværts i det horizontale haleplan og fastgøre det nye ror med to små stykker gennemgående stål fra en sikkerhedsnål hjulpet af en lille smule Araldit til at lukke sprækkerne. Flyet var blåt med rødmalede styreflader, som omtalt ovenfor; men vil efter endt restaurering fremstå som OY-DIZ.
Fedt når det lykkedes.