Anmeldelse af teknobogen

Det er altid lidt svært at tale om andres arbejde men jeg prøver alligevel. Jeg har talt med mange andre samlere om Teknobogen og som med så meget andet der vedrører Tekno er der ligeså mange meninger som der er samlere.

Tekno Samlerkatalog har Dorte Johansen og Hans Hedegård valgt at kalde deres bog som udkom i foråret 2007. Det er den fjerde bog om Tekno fra de samme forfattere og de skal have ros for overhovedet at have mod til det. Det er så vidt jeg ved de eneste der findes om Tekno, så der er ligesom ikke så meget at sammenligne med.

Jeg vil tage udgangspunkt i forfatternes bemærkninger på bagsiden hvor der oplyses, at der er tale om en opdateret udgave af 1997 bogen.

På den baggrund synes jeg det er en rigtig flot bog. Der er rigtig mange gode billeder af de enkelte modeller og der er mange sjældne imellem og hardudgaven er forhåbentlig i bedre kvalitet end den tidligere udgave, som hurtigt falder fra hinanden.

Som noget nyt har hver bil fået sin egen side og der er rigtig mange sjove udklip og reklamer som fortæller en del om Teknos historie.

For en ny samler og for den mere urutinerede må det være helt fantastisk at slå op og bladre rundt i denne bog. For den mere erfarne samler har den ikke så meget nyt at byde på.
Jeg savner mere detaljerede oplyser om bilerne og navnlig om bilernes udstyr, fx hjul, æsker, Teknos historie mv. ikke bare fortalt over en halv side fra 1929 til 1970. Mange biler har særlige særpræg som bogen ikke afdækker.

Jeg synes man er sluppet for let over fx de enkeltes farver ”forskellige farver” er ligesom ikke godt nok. Jeg kunne godt tænke mig en angivelse af de kendte farver. Der er stadig en del tomme felter, hvor 1/3 af siderne ikke er udfyldt og bogen har stadig en del sjuskefejl og gentagelse af de samme billeder, fx tankbilerne, hvor der er flere fuldstændig identiske billeder. Nogle af de nye billeder i bogen har ikke helt samme billedkvalitet men er mørkere, hvilket ikke virker professionelt. På side 129 er afbilledet en Mustang og en campingvogn og ved siden af en Volvo i samme æske og i optegnelsen er angivet en Volvo som gavesæt – den er til gengæld udeladt ved Mustangen. Mig bekendt er der aldrig lavet en æske med en Volvo og en campingvogn, men der er sikkert solgt mange i en Mustangæske, den findes nemlig på en prisliste som jeg har.

En fotomand har fortalt mig at en del billeder ikke centrere, men det anser jeg nu som værende et mindre problem i en bog med så mange billeder.

Selve tekstdelen savner dokumentation. Man kan vel ikke tillade sig at skrive, at ”hvis en bil ikke findes i denne bog, er det med meget stor sandsynlighed, at bilen enten er eftersamlet eller nyrestaureret, altså ikke en original Tekno produktion”.

Der kommer stadig nye modeller på markedet som er originale og jeg har selv originale biler som ikke findes i bogen. Derimod kan der være modeller i bogen, der kan sættes spørgsmålstegn ved legaliteten af, fx VW type II kranbil.

Mit budskab er at Teknos historie og produktion er meget mere kompleks og kan ikke blot forklares med et ja eller et nej, der kan være mange nuancer og der er langt flere forhold der gør sig gældende. Hele historien om Teknos produktion i Hjørring, fx hvilke biler der blev lavet og i hvilken kvalitet mangler. Måske mangler forfatterne kendskab til detaljer om bilerne og historien.

Desværre er der ikke ret meget tilgængeligt materiale fra fabrikken, så det kniber med dokumentationen og det hele handler ofte om hvad man tror på.

Hedegårds bemærkninger om restaurerede biler og navnlig køb og salg på Internettet anser jeg som ren markedsføring for hans eget auktionshus. Jeg har set mange biler med tvivlsom oprindelse blive solgt fra Auktionshuset og har ofte vurderet bilerne med andre erfarne samlere, der har haft den samme oplevelse. Det er ikke mit indtryk, der er tale om et bevidst salg, blot noget der har været vanskeligt at opdage. Det er klart mit indtryk, at der er tale om en sober forretning, men der er blot ingen garanti for at effekter købt på auktion ikke kan have fejl eller været restaureret.

Er der nogen der har tjent penge på Teknoskrot er det auktionshusene. Før der var nogen der begyndte at lave reservedele og decaler mv. kostede skrotbiler ingenting. Det gør de nu, og hvorfor skulle nogen betale for bilvrag, hvis det ikke var for at restaurere dem.

Bogen koster 548,- kr. hvilket er mange penge, men jeg synes den er pengene værd. Teknobilerne har et begrænset marked og kan kun sælges i begrænset oplag. Teknoverdenen ville ikke være det samme uden disse bøger, som kan bruges til at blive klogere på bilerne, men langtfra som en Teknobibel, der giver et entydigt svar på alle spørgsmål. Alle bør være taknemmelige for at der er nogen der orker at udgive bøger på dansk.

Prisguiden skal også tages med forbehold og forfatteren har da også oplyst, at priserne skal bruges til at sammenligne modellernes sjældenhed i forhold til hinanden, hvilket jeg er enig i.

2 kommentarer til “Anmeldelse af teknobogen”

  1. Kan kun være enig med dig. Jeg vil IKKE undvære bogen som ny Teknosamler – men der er flere fejl med Teknonumrene. DKW Junior kalder man nr. 724 som er 727. På side 31 øverst kommer den samme tekst igen som findes på side 30 selv om der er tale om helt andre biler. Det er for let at skrive : findes i forskellige farver – her mangler jeg mere info om farverne på bilerne. Savner også et større forord om Teknos historie osv. Må hele tiden tjekke dine artikler for at få det hele med. Og endlig er der for megen reklame for egen virksomhed – det klæder ikke bogen. Hilsen Kurt (Redigeret tilbagemelding)

    Svar
    • Hej Kurt

      Samlerkatalogerne fra Samlerbørsen har trods alt bidraget med en del omkring Tekno. Hvis man skal i dybden med det hele kræver det, at man har rigtig mange oplysninger, som er svære og skaffe og det kræver også en masse arbejde at bearbejde det. Men du har ret i, at der er mange sjuskefejl i bogen, som godt kunne have været undværet. Men jeg synes nu det er rigtig fin bog.

      Svar

Skriv en kommentar