Campingvogn nr. 815

Campingvogn nr. 815

(Den gamle model)

1958 – 1962

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Tekno nåede at producere to helt forskellige campingvogne med produktionsnummer 815. Den ældste model vil denne artikel handle om, mens den nyeste udgave, nemlig Sprite Musketeer omtales særskilt i en anden artikel på Teknosamleren.

Til trods for at campingvognene har samme nummer har de intet tilfælles. Sammenfaldet med numrene er kun et udtryk for, at den ældste campingvogn udgik og Sprite Musketeer overtog nr. 815. Det var lidt smart af hensyn til forhandlere af legetøj, at de ikke skulle vende sig til et nyt nummer.

Konstruktøren på Tekno, Erik Spon lavede campingvognen, fordi Tekno havde behov for en camping. Der har sikkert været efterspørgelse efter den. E. Spon var ikke tilfreds med den og han beskrev den som værende “hverken fugl eller fisk”. E. Spon fortalte mig, at den er tegnet udfra hans frie fantasi. Han brød sig ikke om den og var ikke særlig stolt af den, men jeg synes nu ikke den er så dårlig endda. Det er klart, at de meget ensartede vinduer og det lidt underlige træktøj ikke ligner en “rigtig” campingvogn, men det er da en fin lille vogn alligevel og hånden på hjertet, hvor mange “grimme” biler og campingvogne er der ikke designet gennem tiden.

 

Den gamle campingvogn nr. 815 til venstre og den nye nr. 815 til højre.

Det er helt tydeligt på ovenstående billeder, at Sprite Musketeer udgaven er meget flottere, men den kom også i en anden tid og den gamle vogn blev der solgt masser af, så børnene har været ligeglade med, at den ikke lige havde et rigtigt forbillede.

 

 

Modellens historie

Fra starten blev den gamle campingvogn kædet sammen med Volvo Amazon nr. 810, som var kommet året før. Volvo Amazon var en bil, som Tekno var særlig stolte af og derfor valgte de selvfølgelig, at det var den model, der skulle bære campingvognen frem. Som bannerfører for Sprite Musketeer valgte Tekno den berømte Ford Lincoln Contineltel, som toneangivende i reklamer.

Planen om at lave en campingvogn må Tekno havde haft i et godt stykke tid, fordi Volvo Amazon udkom i november 1957 forberedt til campingtræk med et lille hul i bunden. Udviklingsarbejdet med Volvo Amazon og med campingvognen har sikkert været godt i gang samtidigt både med Amazon og med campingvognen.

 

Volvo Amazon med hul i bunden til venstre og original trækkrog med skrue til højre. Det er samme trækkrog, som er blevet brugt til den gamle campingvogn og til Sprite Musketeer. 

Hvis der ikke lige var lommepenge til en trækkrog var det godt at have en fingernem far, der kunne lave en særdeles anvendelig krog. 

Campingvognen udkom da heller ikke så længe efter Volvo Amazon. Det ældste data, jeg har fundet på den gamle campingvogn er fra en annonce i Legetøjstidende fra november måned 1958. I annoncen opdeles teksten i “Ny, Nyere” og “Nyest” udfor de viste modeller. Campingvognen finder vi under “Nyere”, så et godt bud på et udgivelsestidspunkt er henover sommeren 1958. Prisen var fastsat til 4,25 kr. Sjovt nok optræder Lloyd personbil nr. 816 i samme annonce, men den fravalgte Tekno, som egnet til at køre med campingvogn – i det den ikke har et hul i bunden.

 

I Teknos katalog fra efteråret 1958 ovenfor til højre er campingvognen vist sammen med Volvo Amazon. Teksten fortæller, at campingvognen passer til Volvo Amazon og Morris Oxford, samt til alle nyere personvogne. Lloyd, VW 1200 nr. 805 og Renault 4 CV blev ikke nævnt, så Tekno henviser formentlig også til andre modelbilmærker. “Farmand” skulle så igang med at bore et hul i bunden på bilerne – trækkrogen kunne man købe i løs vægt i legetøjsforretningerne. Senere blev VW 1200 nr. 819 (1959) og Saab 93 tilføjet som en mulighed for montage af trækkrog, hvilket blev tilføjet som illustration på æsken.

I 1959 var campingvognen steget til 4,50 kr. Den er vist i 1961/62 kataloget sammen med en Taunus 17M nr. 826. Men den er udeladt fra kataloget og prislisten fra 1963/64. Den findes heller ikke i prislisten fra Tekno fra 1963, så konklusionen må være at den udgik i 1962. Så Tekno har lade campingvognen udgå, før de var klar med en ny. Sprite Musketeer udkom i 1965.

I Sverige kom den gamle camping også på markedet, omend der ikke blev reklameret så meget for den. I et Berico katalog fra 1959 er den ikke med, men den er nævnt i prislisten fra 1960 til 3,60 sek og i 1962 til 5,50 sek.

Jeg finder, at den gamle campingvogn har ydet sig bidrag til Teknohistorien og fortjener en plads på lige fod blandt alle de øvrige Teknomodeller, som et respekteret medlem af Teknofamilien.

Modellens detaljer:

Det kan godt være, at den gamle campingvogn ikke har et forbillede i form af en rigtig campingvogn, men den holder i forhold til den velkendte Tekno kvalitet. Den har af gode grunde ikke et størrelsesforhold, da der ikke er noget at sammenligne med, men den er 100 mm lang, som er nogenlunde den længde, som Teknos personbiler havde dengang.

Grundmodellen består af ca. 17 løsdele. Den er bygget op, som Tekno plejede at gøre, med en bund og en top, som holdes samme med to nitter. Karosseriet er støbt i et stykke med et løst luftindtag på taget. Modellen har hele otte ruder, så der er ikke meget vægplads inde i vognen. Tre ruder på hver side, hvor den ene rude på højre side sidder i døren. Der er også en rude for- og bag på vognen. På begge sider af vognen er de flotte bølgede skærme over hjulene støbt sammen med karosseriet. Der er graveringer til døren og til baglygterne, der er malet røde eller gule. Under vinduerne på siden er markeret to pyntelister og det er, hvad der er blevet plads til af graveringer på vognen.

Bunden er støbt og tilpasset den lidt specielle konstruktion. På den bageste del af bunden har Tekno sat et lille hjul så vognen ikke vipper bagover. Træktøjet er trekantet og sat fast med en lille klods, således at træktøjet kan vippe efter bilen, hvilket er en ret god løsning. Bunden er hammerlakeret i sølvgrå. Enkelte kan have bund malet i samme farve som vognen. Graveringerne i bunden afslører, at der er tale om en hjemmelavet model. “Tekno Denmark” og nr. “815” er med som på alle andre modeller, men ordet “Camping” afslører, at det er Teknos egen konstruktion.

Hvis noget skal fremhæves på campingvognen må det være de flotte skærme, som er malet i en anden farve end selve vognen.

Hjulene er genbrug. De ældste modeller havde Ferrari Monzas sølvfarvede hjul med eger. Senere fik vognen Teknos nye flotte hvidmalede standardhjul med blanke hjulkapsler.

Campingvognen er en lidt simpel konstruktion, men den kan levere det, som den er lavet til – nemlig at lege med efter en bil.

Tekno og Norev campingvogn.

Modellens værdi:

Campingvognen har ikke den store værdi. Det er bilerne, der ryger op i pris. Pæne modeller i æske koster typisk under 1000 kr., men pæne modeller uden æske kan godt komme op i 3- 400 kr., men ofte går de for mindre.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke så meget betænke sig på, hvis man skal have en campingvogn. Det eneste, der kan gå i stykker er træktøjet.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringnej
Styretøjnej
Interiørnej
Løse lygternej
Løse kofangerenej
Bevægelige deleja Træktøjet
Blinknej
Decalerja
Samlet medNitter
TofarvetJa
Blist-car modelnej

Særlige decaler:

Den er kun lavet en decal til campingvognen og det er nummerpladen bagpå vognen med teksten TA8001, som var Teknos telefonnummer.

Æsker:

Æsken er en standard papæske, som ligner de øvrige æsker fra perioden. Det er en pædagogisk æske, med vejskilte på og en vejledning til montage af trækkrogen, som i øvrigt er den samme tegning, som blev genbrugt på æsken til Sprite Musketeer.

Nedenfor montagetegningerne på de to forskellige Tekno modeller.  

  

Modellerne:

Der er ikke lavet så mange forskellige farver af campingvognen og en del af dem er genbrug fra bilerne. Der kan være modeller, som ikke er nævnt nedenfor, især modeller, hvor skærmene ikke er malet. Det kan være en fejl fra Tekno, men det kan også være modeller, som Tekno har valgt at sende på markedet.

815-1: Rød med sorte skærme:

Meget almindelig og formentlig den mest brugte model.

815-2: Grå med sorte skærme:

Også helt almindelig model, men der er færre end den røde udgave.

815-3: Sølvgrå hammerlakeret med sorte skærme:

Almindelig model, som der er mange af.

815-4: Sølvgrå hammerlakeret med røde skærme:

Lidt mere usædvanlig model.

815-5: Grøn med sorte skærme:

Helt almindelig model.

Specialmodeller:

815-6: Grå:

Der findes ganske få udgaver af campingvognen, som ikke har malet skærme. Hvorfor ved jeg ikke, men egentlig tror jeg det er tilfældigt. Det kan være prototyper eller en eller anden har bestilt vogne uden malede skærme. Det kan også være medarbejdere på Tekno, der har taget dem med hjem, inden de var færdige eller kasserede modeller. Men de findes, det gør de.

  

Det er lidt underligt at ovenstående model har grå bund i samme farve som vognen. Bunden er oftes sølvfarvet.

815-7: Gul:

Der knytter sig en sjov historie til den gule campingvogn. Den blev solgt i foråret 2019 hos Frederiksberg Auktionshus. Indleveren oplyste, at familien havde en gul Volvo og en gul campingvogn og de overtalte en bekendt, som arbejdede hos Tekno, til at lave en gul campingvogn specielt til dem. Volvo Amazon i den farve lavede Tekno i forvejen.

 

Skriv en kommentar