Dodge lastbil nr. 734 – nr. 750

Dodge lastbil

nr. 734 – 756

1950 – 1961.

Nr. 734 Tøndebil (april 1950-1961)

Nr. 735 Sækkebil (april 1950-1961)

Nr. 736 Tuborgs Bryggerier (april 1950 -1961)

Nr. 737 Anhænger rød, blå og til Tuborgs Bryggerier (april 1950-1960)

Nr. 738 Kulbil (april 1950-1961)

Nr. 739 Presenningbil (april 1950-1960)

Nr. 740 Mælkebil (april 1950-1960)

Nr. 741 Tømmerbil (december 1950-1961)

Nr. 742 Anhænger til tømmerbil (december 1950-1960)

Nr. 743 Carlsberg ølbil (december 1950-1960)

Nr. 744 Anhænger kulbil (december 1950-1960)

Nr. 745 Anhænger presenningbil (december 1950-1960)

Nr. 746 Murstensbil (december 1950-1958)

Nr. 747 Anhænger Carlsberg (december 1950-1960)

Nr. 748 Grusbil m. tiplad (december 1950-1961)

Nr. 749 Anhænger grusbil (december 1950-1960

Nr. 750 Falck (december 1953-1958) 

Nr. 756 Apotekernes Mineral Vatten (1952-1955)

Hvornår de udenlandske modeller og de sjældne danske særudgaver er udkommet ved jeg ikke.

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Dodge lastbilen og Buick ambulancen er udviklet hos Lange/Termax på samme tidspunkt, hvilket modellerne også tydeligt bærer præg af.

De kunne noget særligt hos Langes legetøj – eller måske rettere hos Termax, der udviklede modellerne og fremstillede værktøjerne. Det er ligesom de bare fra starten havde fat i den rigtige måde, at gøre tingene på.

Det gik stærkt med at få noget “over disken” i disse jomfruelige tider for produktion af trykstøbte biler. Det specielle ved Dodge-serien er blandt andet, at der udkom rigtig mange forskellige variater fra starten, og der ret hurtigt kom flere til.

Der var krig på kniven omkring 1950 – Tekno og Lange havde indgået en samarbejdsaftale i 1949 og nu gjaldt det om at holde konkurrenter væk fra markedet. Dodge blev udgivet efter aftalen blev indgået og findes dermed kun med Tekno logo i bunden.

Jeg har uddybet denne interessante problematik omkring aftalen i min artikel om Teknos historie i kategorien “Historier om Tekno” under afsnittet om H. Harding Lange, så jeg vil ikke uddybe det yderligere her, ligesom det er berørt i artiklen om Buick ambulancen.

Det samme gør sig gælden om dramaet omkring Tobi-Toys.

Du kan læse meget mere om sagaen om Tobi-Toys og Tekno på min hjemmeside under fanen: Artikler – Historier om Tekno og gå til afsnittet om H. Harding Lange.

Der har været mange debatter i Teknokredse om modellen er en Dodge eller en Chevrolet. De fleste hælder til, at det er en Chevrolet. Intet sted har Tekno kaldt modellen for hverken Dodge eller Chevrolet, udover på hjulkapslerne – så jeg holder mig til, at det er en Dodge.

Men det er sikkert, at børnene har været fuldstændig ligeglade op gennem 1950.erne. Der er solgt helt enorme mængder af Dodge lastbilen, og der er bevaret mange af dem. Hvis jeg reflekterer over, hvilke af Teknobiler, der er solgt flere af, kan jeg kun komme i tanke om VW type I. Der er omkring 35 kendte varianter af Dodge, hvilket er mange.

Så det var en bilmodel, der cementerede Teknos position på legetøjsmarkedet for drengelegetøj og var med til at give dem en stærk økonomi fremover.

Der er ikke så mange, der værdsætter en Dodge, hvilket er synd. Det er en sjov bil, som er godt lavet og de mange forskellige varianter gør den interessant at samle på. Egentlig burde den have meget mere samlerinteresse. Den er sjov, og der er så mange forskellige varianter af bil og anhænger, at man som samler, vil være længe om at få dem alle.

Dodge lastbilens historie:

Hvor Buick ambulancen udkom på markedet i slutningen af 1949, havde H. Lange allerede Dodge lastbilen klar til udsendelse i april 1950. Det var ret imponerende, fordi der var tale om modeller, der ikke var ens. Godt nok er Dodge bygget op omkring en grundmodel, men der er stor forskel på laddet. Fra det enkle design på tønde og sækkebilen, til det mere komplicerede på kul- og på grusbilen. Anhængerne var også klar i april 1950.

 

Annonce fra stormagasinet “Messen” bragt i Politikken den 17. april 1950 til venstre og til højre reklame fra Illums julekatalog fra samme år.  i midten og til højre fra 1951.

Ovenstående billede er fra Illums Julekatalog fra 1950.

 

Reklamer fra Illums Julekatalog til venstre fra 1951 og til højre fra 1952.

Der udkom faktisk syv biler i april 1950 med forskellige anhængere og igen fire modeller i december også med alle fire anhængere og hvor anhænger til kulbilen og presenningbilen også kom med. I december satte Tekno priserne på Dodge bilerne betragteligt ned, som led i den priskrig de indledte med Tobi-Toys. Da Tobi-Toys stoppede produktionen, blev priserne sat op igen.

De biler, som havde tilbehør fx tønder, sække, mursten, mælkejunger og ølkasser fulgte der tilbehør med bilerne ligesom sækkevognen også fulgte med. Samtidig med udgivelserne i april 1950 kunne man særskilt købe dette tilbehør i løssalg, og det gjaldt også nye dæk.

Specielt til det svenske marked, blev der lavet en bil til “AMA, Apotekernes Mineral Vätten, AB”, som var et bryggeri der lå i Stockholm. Den svenske importør “Falk” reklamerede i 1952 for bilen som nyhed og i en svensk prisliste fra 1956 er den streget over – så det er med meget stor sikkerhed, at jeg kan konkludere, at den kun er udkommet fra 1952 – 1955.

Falckbilen kom også lidt senere end de andre, nemlig i 1954. Jeg ved ikke med sikkerhed, hvornår special modellerne, som “Polikken”, Ove Haugsted eller de udenlandske modeller er udkommet.

 

Ovenfor til venstre annonce i Legetøjstidende fra april 1950 og i midten og til højre fra december 1950.

Ovenfor notits i Legetøjstidende fra april 1950. Bemærk, at det er modellen med det støbte lad og den sorte tekst “Tuborgs Bryggerier”, der kom først i forhold til modellen med bliklad og rød skrift.

Ellers har jeg ikke fundet yderligere reklamer for Dodge bilerne, men de er med i alle prislister i Danmark og i udlandet, som en integreret del af Teknos program.

Dodge er selvfølgelig med i Teknos store katalog fra 1958, hvor mange af modellerne er vist. Der er ikke blevet plads til alle, men Tekno solgte stadig alle modellerne, jf. prislisterne og selvfølgelig også i forhandlerkatalogerne, hvor det er en side fra 1956, som er vist.

Men kig godt på illustrationen af tømmerbilen. Der er helt tydeligt tale om Tobi-Toys model af bilen. Det er dybt underligt og helt uforklarligt. De to firmaer var i total krig indtil 1952, hvor Tobi-Toys gav op. I seks år var Tobi-Toys modellen helt død, indtil den pludselig dukker op som illustration i Teknos store prestige katalog i 1958. Tekno gjorde en masse ud af netop dette katalog, som var det første egentlige katalog de lavede. Den umiddelbare forklaring må være, at det er en fejl – men også det er svært at forholde sig til.

Øverst til venstre er vist en Tobi-Toys tømmerbil.

Det er lidt vanskeligt helt præcist at fastlægge, hvornår modellerne udgik. I prislisten fra 1959 er alle modeller nævnt, undtagen murstensbilen, men jeg formoder, at den stadig kunne fås. I 1960 er det det samme. Tekno skrev dog i et nyhedsbrev fra marts 1960 til forhandlerne, at anhængerne var udgået, men at de fortsat kunne købes til en billig pris.

En del af de mest populære modeller fortsatte dog ihvertfald i 1961 med – hvilke kan ses øverst i denne artikel. Jeg har desværre ikke en prisliste fra 1962 – men jeg formoder, at 1961 var det år Dodgen udgik. Den var under alle omstændigheder udgået i 1963.

Dodge-serien var uden tvivl med til at forstærke Teknos position på markedet for trykstøbte biler og de bidrog i betragtelig grad til indtjeningen, således at Tekno igen fik mere magt og indflydelse på det danske legetøjsmarked.

Der er ingen respekt omkring Dodge-serien blandt samlere. De er prismæssigt helt i bund og det er sjældent, at der er nogen, der efterlyser en Dodge. Det er synd, fordi det er en meget fin bil og vender vi blikket mod 1950, hvor den udkom, havde børnene ikke rigtigt nogle ordentlige legetøjsbiler, som lignede dem de så på vejene. De kunne få hældestøbte modeller, modeller lavet af træ eller papir, som ikke havde funktioner, eller lignede rigtige biler.

Så kom Teknobilerne og herunder Dodgen, som var en lastbil – det har altid appelleret til drenge – som havde gummihjul, lignede de biler, som de kunne se på gaderne, den havde lad og tilbehør og den kunne styre. Alle børn fra 1950, kendte alle en hestevogn som transportmiddel – men lastbilen, den kunne sætte fantasien igang og i tillæg til bilen, var der masser af tilbehør at lege med. Godt set fra konstruktørens side.

Det er ikke underligt, at der blev solgt så mange af dem.

Så på de godt 11 gode år, som den fik på markedet er der solgt et helt ufatteligt stort antal af dem.

Grund modellens detaljer:

Da, der er så mange forskellige varianter af Dodge lastbilen, vil jeg i dette afsnit beskrive grundmodellen og anhængerne. Så vil jeg vende tilbage til beskrivelsen af den enkelte bil under emnet “Modellerne”.

Grundbilen er en ret simpel konstruktion, som bygger på det udmærkede princip, at med grundbilen kan med bygge alle de forskellige lad på bilen man vil, uden at det koster alverden. Nøjagtig, som med rigtige lastbiler. Et princip som Tekno allerede brugte dels på blikbilerne og dels på Ford V8 lastbilerne. Ford V8 og Dodge ligner hinanden en del i den måde grundbilen er opbygget på.

Grundmodellen består af en chassisramme, et førerhus med en tagtrekant, der findes en lille og en stor trekant, to forlygter, en kølergrill, to sæt hjul, et styretøj og et træktøj, samt en skrue til at holde det hele samlet. Chassisrammen er meget simpel. Den holder det bageste sæt hjul, der er trykket fast, styretøjet er trykket sammen og forhjulene sidder fast indvendigt efter samme princip som baghjulene. Bagerst på chassisramme sidder trækøjet til at spænde anhængeren fast.

Nedenfor er vist to typer trækkrog. Typen på den blå bil er uhyre sjælden. 

Lille og stor tagtrekant.

Førerhuset har graveringer til fronthjelm og midterskinne, samt til døre og håndtag. I bunden er graveret “Tekno Denmark”. Hullet i taget holder en lille eller en stor tagtrekant. Førerhuset er spændt fast på chassiet med en 1/8 tomme skrue.

Styretøjet er fremstillet i zink og er ubehandlet, hvilket gør det udsat for zinkpest. Styretøjet gør forskellen på en Dodge. Det består af to dele, hvor den inderste del, der sidder indvendig i bunden holder hjulakslen. En lille tap stikker gennem et hul i bunden, hvor trækkrogen fastgøres. For enden af trækkrogen sidder et lille hul, så brugeren kunne sætte en snor i bilen og trække afsted med den.

Lygterne er ligeledes støbte og af samme type som på Buick – de er faktisk ens. Kølergrillen er lavet i blik og holdes på plads af tre små flapper som bukkes fast omkring chassiet.

Hjulene er solidt lavet. Det er den samme slags hjul, som sidder på Buick lastbilen og som består af en inderfælg, et dæk og en yderfælg med logo. Hjulene er faktisk magen til de hjul, som sidder på Buick – en del Dodge biler har også Buick logo på hjulkapslen.

 

Grundmodellen består af ca. 23 dele og den er 136 mm lang uden træktøj.

Dodge og Buick er som bror og søster – de er bygget næsten ens op.

Det var den samme grundmodel, der blev anvendt til alle Dodge modellerne.

Laddene til grundmodellen:

Der er to slags lad til Dodge lastbilen, som man kan betegne som standard lad. De er begge lavet i blik. De ene udgave er med høj bagende og den sidder fast på bilen. Den anden udgave kan vippe og har en løs endeklap som vipper med, når laddet vippes.

Anhængerens detaljer:

De ældste anhængere til Dodge var støbt i zink og det samme var hele træktøjet. Hjulene var de samme, som på grundmodellen og de var sat fast på samme måde. Det støbte træktøj kunne styre og en lille pal kunne låse træktøjet fast på bilen. I bunden var logoet “Tekno Denmark” støbt ind i bunden. Der findes modeller uden logo. Anhængere med støbt lad, er lavet i farverne rød, blå og en hvid udgave til Tuborg.

De civile anhængere til tønde og til sækkebilerne ændrede sig ikke i den tid bilerne var på markedet. Tuborgbilen fik på et tidspunkt en anhænger i blik.

Anhængerne i blik var forbeholdt alle de øvrige modeller end tønde- og sækkebilerne. Hele bunden blev fremstillet i blik og kunne det samme som den støbte udgave. Laddet er kendetegnende ved at have høj bagende. Mere om det under modellerne. Blikladdet er det samme på lastbil og på anhænger.

Modellens værdi:

Det giver ikke rigtig mening at tale om værdi på mere end 30 bilmodeller. Det er kun de sjældne specialmodeller som fx Politikken, Ove Haugsted og Apotekernes Mineralvand, der opnår gode priser, men selv mintbox udgaver kan erhverves for 3-4000 kr. også selvom de stort set aldrig er til salg. Resten koster ikke meget, når vi taler Tekno og hængerne solgt uden bil helt i bund.

Dodge vrag er næsten værdiløse.

Er der noget jeg skal passe på?

Dækkene kan være møre eller skiftet ud og der kan forekomme zinkpest, men ellers er der ikke meget, der kan gå i stykker. Det er sjældent, at en af de gamle modeller ikke ser gamle ud. Derfor er der næppe den store risiko for at blive snydt. Men pas på med de sjældne modeller. I øvrigt er Dodge en god bil at restaurere. De er billige og nemme at lave og man kan få stort set alle reservedele.

Tipbilen har en konstruktionsfejl, i det tipladdet støder på trækkrogen. Det bevirker, at at krogen ofte er brækket af. Der mangler et stop på laddet.

 

Ruder:Nej
Affjedring:Nej
Styretøj:Ja
Interiør:Nej
Løse lygterJa
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Ja Styretøjet
Blink:Nej
Decaler:Ja Ølbiler mv.
Samlet med: Skrue
TofarvetJa
Blist-car modelNej

Decaler: 

Der er egentlig ikke standard decaler på en Dodge. Ølbiler mv. har deres egne decaler, som jeg vil komme ind på under modellerne.

Æskerne:

De første Dodge nåede at komme i de gamle æsker med løst låg og kasse til bilen. De ældste var en papæske med låg med helt glat pap. På næste generation varlåget var prydet med tekst “Tekno Dansk Legetøj”. Så ved vi da, at Tekno brugte disse æsker ihvertfald helt op til 1950 og måske også længere. Jeg har en bil i den gamle æske og det er en tøndebil. Hvor mange andre, der er kommet i den æske vides ikke.

Ovenfor den absolut ældste æske.

Nogle anhængere kom også i æsken med løst låg. Den amerikanske version er påsat et klistermærke.

  

Anhængerne fik en standardæske, som alle var ens. Modellen er æsken blev tydeliggjort med en klisterlabel. Bilerne havde i langt de fleste tilfælde deres egen æske med deres eget navn på endeflappen.

Men Dodge gik hurtig over til papæskerne med illustrationer på æsken af bilerne og en liste med de modeller som Dodge-serien bestod af. Buick ambulancen er også nævnt på æsken. Æsken ændrede sig efterhånden som bilerne blev færdige og det gjaldt også de udenlandske biler, som fik engelsk tekst. Generelt er det en tynd blød æske.

Ovenfor den første udgave af den danske æske og nedenfor er der kommet lidt flere modeller på.

Nedenfor de udenlandske æsker, som også var standardæsker påsat klistermærker på endeflappen, for at vise indholdet.

Designet på anhængernes æsker ligner fuldstændig bilernes design.

 

Modellerne:

Dodge modellerne er som allerede nævnt kommet i et utal af forskellige varianter, men der er rimelig godt styr på hvilke. Der kan selvfølgelig godt dukke ukendte modeller op, som det altid er med Tekno. Derudover er der en del farvevarianter på bilerne, men det er let at bytte om på lad og førerhus, så man kan aldrig være helt sikker.

Det som er værd at hæfte sig ved med Dodge lastbilerne er alle de amerikanske varianter. Dodgen må have appelleret til amerikanerne.

Nr. 734, Tøndebil:

Tøndebilerne og sækkebilerne blev fra starten leveret med tiplad. Senere kom de med både tiplad og fast lad med høj bagende.

Som tilbehør blev der leveret 10 tønder i træ og en sækkevogn. Sækkevognene er ikke de samme, som senere udkom sammen med Mercedes-Benz lastbilen. Sækkevognen til Dodge er mindre.

Sækkevognen til venstre er til Dodge.

Nr. 734-1, Tøndebil, rødt lad og førerhus, blåt chassis:

  

Som tilbehør blev der leveret 10 tønder i træ og en sækkevogn.

Nr. 734-2, Tøndebil, rødt lad og chassis, blåt førerhus:

Tiplad:

Nr. 734-3, Tøndebil, rødt lad og førerhus, blåt chassis:

Tiplad:

Nr. 734-4, Tøndebil, rødt lad og chassis, blåt førerhus (Polycromat):

Polycromat er en forløber for metallak.

Fast lad med høj bagende:

 

Nr. 734-5, Tøndebil, blåt lad og chassis (Polycromat), rødt førerhus:

Polycromat er en forløber for metallak. Flere Dogde modeller fx den blå mælkebil er også malet i polycromat.

Fast lad med høj bagende:

  

Nr. 734-6, Tøndebil, rødt lad, chassis og førerhus:

Fast lad med høj bagende:

Nr. 737, Anhænger til nr. 734, 735 og 736

Anhængerne passer naturligvis på alle Dodgebilerne og blikudgaven nr. 736 kan spændes efter hinanden i en uendelig række. Det støbte anhængere havde ikke et trækøje, så man kunne spænde flere efter hinanden.

Nr. 737-1, Anhænger støbt lad rød:

 

Nr. 737-2, Anhænger støbt lad blå:

 

Ovenfor til venstre en anhænger med støbt lad og til højre en anhænger til tømmerbilen, som har en anden lås.

737-3, Anhænger bliklad m. høj bagende hvid:

(Samme som til Tuborg – blot uden decaler.)

Intet billede af anhænger.

Ovenfor bunden af blik til anhængerne. De er alle af den samme type, uanset hvilken anhænger der er benyttet.

737-4 Anhænger bliklad m. høj bagende blå (polycromat):

 

Nr. 735, Sækkebil

Tøndebilerne og sækkebilerne er fuldstændig magen til hinanden, så ovenstående modeller kan direkte overføres til sækkevognen. Det samme gælder anhængerne.

Som tilbehør, blev der leveret 10 små sække i stof og en sækkevogn. Sækkene havde forskelligt tryk, fx gryn, soda, mel, salt. Sækkene er bundet med rød eller sort snor. De er så flot lavet disse tilbehørsting.

Bilen nedenfor har en special farvesammensætning og er formentlig sat sammen på Tekno.

Nr. 735-1, Ove Haugsted, rød:

Jeg ved ikke, hvilket nr. Ove Haugsted har, eller om den har et nr. Den er sjælden og hvis den kun er lavet i en særbestilling har den formentlig ikke et nr. Bilen på billedet ligger i en æske med nr. 740 (mælkebil), hvilket ikke giver nogen mening, men den kan godt være leveret sådan fra Tekno. Den ser jo ud som om, den aldrig har været ude af æsken.

Nr. 736, “Tuborgs Bryggerier” støbt lad og sort skrift på decalerne.

Tuborgbilen er ikke helt magen til de andre Dodge. Dels har denne første udgave støbt lad dels har den sin fine “Tuborghat”. Jeg har aldrig set en af denne model med rødt skrift og udover anhængeren. Decalerne på dørene er ikke ens – der er en rød Tuborg på den ene dør og en grøn Tuborg på den anden dør.

Som tilbehør blev der leveret 10 grønne ølkasser i blik og en sækkevogn. Der er tale om nogle meget flotte og detaljerede ølkasser i blik, som lignede de rigtige ølkasser til 50 øl helt nøjagtigt.

Nr. 736-1, “Tuborgs Bryggerier” bliklad med høj bagende og rød skrift på decalerne.

Den høje bagende på laddet giver lige netop plads til to ekstra Tuborgetiketter.

Nr. 736-2, “Blue Ribbon Beer” USA, bliklad med høj bagende og blå skrift på decalen:

Nøjagtig magen til “Tuborgs Bryggerier”, blot med en anden decal.

 

Nr. 737-5, Anhænger “Tuborgs Bryggerier”, støbt lad og sort skrift på decalerne:

Nr. 737-6, Anhænger “Tuborgs Bryggerier”, bliklad m. høj bagende og rød skrift på decalerne:

 

Nr. 737-6a, Anhænger “Tuborgs Bryggerier”, støbt lad og rød skrift på decalerne:

 

Nr. 737-7, “Blue Ribbon Beer” USA, en “Carlsberg anhænger” med Blue Ribbon Beer decal og blå overligger:

Nr. 738 Kulbil m. tippelad:

Kulbilen har et ret avanceret lad. Laddet er lidt højere end til tipbilen, men det kan også tippe og har en løs bagklap, der følger med når laddet hæves og sænkes. Men til forskel til tipbilerne med fladere lad, har Termax konstrueret en anordning, som man kan aktivere laddet ved hjælp af et håndtag. Et håndtag og en lille aksel går ind i en lille kasse, der sidder fast på chassisrammen. På aksel sidder et lille tandhjul, som kan hejse en lille flad stang i blik op og ned. Håndtaget kan sidde både på højre og venstre side af bilen. Selve kassen er i messing og samlet med to små skruer. En fiks og godt tænkt detalje i 1950. Kulbilen er lavet i en del forskellige udgaver, navnlig til det amerikanske marked. Alle kulbiler og anhængere er ens – det er kun decalerne og farven, der er forskellig.

 

Nr. 738-1 Kulbil m. tippelad, “Kul & Koks”, sort:

Nr. 738-2, “Kul & Koks” sort chassis, rødt førerhus og lad.

Intet billede.

Nedenstående har rødt førerhus. Originalt eller en der har sat et rødt førerhus på? Det er nok sandsynligt, men jeg ved det ikke.

Nr. 738-3, “KOKS”, sort m. “1665” decal på bagklap.

Den er sjælden og jeg har ikke et billede af den, men jeg har set den, som original.

Nr. 738-4, “Coal & Coke”, USA, sort:

 

Nr. 738-5, “Coal & Coke”, USA, sort chassis, grønt førerhus og lad:

Intet billede.

Nr. 738-6, “Coal & Coke, USA, grønt chassis, grønt førerhus og lad:

Nr. 738-7, “C. Wright & Co”, sort chassis, grønt førerhus og lad:

Trods det amerikansk klingende navn er firmaet dansk og var hjemmehørende i København.

Nr. 738-8, “C. Wright & Co”, sort chassis, grønt førerhus og lad med røde hjul:

Nr. 744, Anhænger til Kulbil:

I modsætning til lastbilen skal laddet tippes med hånden.

Nr. 744-1, “Kul & Koks”, sort:

Nr. 744-2, “Coal & Coke” USA, sort:

 

Nr. 744-3, “Coal & Coke” USA, grøn:

 

Nr. 744-4, “C. Wright & Co” ,grøn:

Nr. 739, Presenningbil:

Samme type bliklad, som til de øvrige med forhøjede endefjælde. Igen samme lad til bil og hænger.

Til at holde stofpresenningen er der anbragt tre overliggere mellem endefjældene. Endefjældene er forstærket med en prægning for at gøre dem stærkere.

Der er en del presenningbiler og tømmerbiler, som ikke har Tekno Danmark logo i bunden. Jeg ved ikke hvorfor, men en forklaring kan være, at en anden har støbt og solgt biler, efter de officielt var udgået.

Nr. 739-1, Presenningbil, rødt førerhus, gult chassis og lad, grøn presenning:

Leveret både med og uden tekst “Tekno Transport” på presenningen. Presenningen kan have forskellige farvenuancer. Man ser ofte denne bil uden Tekno logo i bunden. Hvorfor ved jeg ikke.

 

Nr. 739-2, Presenningbil, rødt førerhus og chassis, gult lad, grøn presenning:

Nr. 739-3, Presenningbil, rød med grøn presenning:

Leveret både med og uden tekst “Tekno Transport” på presenningen.

Nr. 739-4, Presenningbil, “Politiken C8511”, sort chassis, blåt førerhus og lad, beige presenning.

C8511 er et telefonnummer.

Ekstrem sjælden bil – jeg har kun set den nogle få gange. Men den findes. Jeg ved ikke om anhængeren findes.

Nr. 745, Anhænger til presenningbil:

Der er ikke så meget at tilføje. Samme blikundervogn, som til de andre trailere og samme lad/presenning, som lastbilen.

Nr. 745-1, Anhænger til presenningbil, gul:

Nr. 745-2, Anhænger til presenningbil, rød:

 

Nr. 740, Mælkebil:

Mælkebilen er en standardbil med lad med høj bagklap. Bilerne blev leveret med fem store og fem små støbte mælkejunger i metal eller med junger i samme størrelse. Der blev ikke leveret anhænger til mælkebilerne.

Nr. 740-1, “Smør & Mælk”, blåt chassis, hvidt førerhus og lad:

Bemærk, at der er tale om to forskellige typer decaler, hvor decalen til venstre er farvet blå i teksten, mens den til højre ikke har farvet tekst.

Nedenfor en model, hvor underdelen er malet i polycromat lak.

Nr. 740-2, “Smør & Mælk”, rødt chassis, hvidt førerhus og lad:

Nr. 740-3, “Smør & Mælk”, hvidt chassis, hvidt førerhus og lad:

Nr. 740-4, “Milk & Cream” USA, mørkeblåt (polycromat) chassis, hvidt førerhus og lad:

Jeg har kun set “Milk & Cream” i den blå udgave.

 

Nr. 741, Tømmerbil:

Grundbilen er den samme, som alle de andre biler, men laddet er støbt i metal og påsat otte stifter til at holde på tømmerstokkene. Laddet er skruet fast på chassiset med et lille beslag og en skrue. Bilen blev leveret med otte stykker tømmer på laddet.

Nr. 741, Tømmerbil, gult chassis, rødt førerhus og lad:

Nr. 741, Tømmerbil, rød:

 

Nr. 742, Anhænger tømmerbil:

 

Nr. 743, “Carlsberg Pilsner øl”, grønt chassis, hvidt førerhus og lad:

Carlsbergbilen blev leveret med røde ølkasser. Carlsberg laddet har høje bagender, men det er lidt lavere end presenningbilen. Ølbilen har en smart bjælke som reklameskilt siddende på toppen af laddet.

I stedet for en tagtrekant har Carlsberg en krone på taget med et lille kors øverst. Korset er meget ofte knækket af på bilerne.

 

 

Nr. 747, Anhænger til Carlsbergbil:

Anhængeren er som de øvrige en standard blikbund og laddet til lastbilen.

 

Carlsbergbilerne har det med at tabe overliggeren. Der findes mange flotte biler og anhængere, hvor den mangler.

Nr. 746, Murstensbil, rødt chassis, grønt førerhus og lad:

Murstensbilen er formentlig kun leveret med rødt chassis, grønt førerhus og lad.

Den blev leveret med en pose mursten på laddet. Der er ikke lavet en særlig anhænger til en murstensbil.

Nr. 748, Grusbil m. sidetippelad: 

Laddet på en grusbil har samme dimension, som på en lastbil med tiplad, men den har sidetip. Tippeanordningen er genialt lavet. Det er fremstillet i blik og består af en underdel, der holdes fast på bilens chassis. På underdelen sidder to flapper, som laddet er nittet fast på, således at det kan bevæge sig. Man vipper laddet ved hjælp af et stykke tråd, der er formet som et håndtag. På undersiden af laddet er der punktsvejst et stykke blik med en nøje udregnet bøjning og fem hakker, således at laddet løfter sig et hak ad gangen, når håndtaget aktiveres. En genial anordning, som er holdbar og enkel.

Det virker upåklageligt og jo mere vægt der er på – jo bedre virker det.

Nr. 748-1, Grusbil, “Sand & Grus”, rød:

Nr. 748-2, Grusbil, “Sand & Gravel” USA, rød:

Nr. 748-3, Grusbil, “Sand & Kies” USA, rød:

Intet billede

Nr. 749, Anhænger til grusbil, rød:

Det samme lad, som til lastbilen og standardundervognen i blik. Findes formentlig kun i farven rød.

Nr. 749-1, Anhænger “Sand & Grus”, rød:

Nr. 749-1, Anhænger “Sand & Gravel”, rød:

Nr. 749-1, Anhænger “Sand & Kies”, rød:

Intet billede.

Nr. 750, “Falck”, rød:

I følge Teknos egne lister er nr. 750 en Dodge lastbil fra “Falck”. Tekno benævner ikke nr. 750 som en lastbil med tiplad – kun som “Falck”. Den kan fås både med tiplad og med fast lad, med høj bagende. Skrifttypen på decalen kan være med eller uden sort skygge.

Nr. 756, ” AMA, Apotekarnes Mineralvätten AB”, rødt chassis, grønt førerhus og lad:

Nu er vi ovre i afdelingen for virklig sjældne Dodge lastbiler. Kun solgt i ca. 3 år og kun i Sverige. Bilen blev leveret med 10 grønne “Tuborgkasser” og en sækkevogn. Den er lidt speciel, fordi den har tagskilt. Samme farve som murstensbilen. Jeg er vild med den og købte bilen på billedet i Sverige. Den kom fra et dødsbo, hvor ejeren havde arbejdet hos AMA. Formentlig stået i en vitrine i 50 – 60 år. Æsken er en almindelig æske med et klisterlabel nr. 756, hvilket også er det nr. den har i bestillingslisterne.

 

Tilbehør:

Hele vejen op gennem 1950.erne var det muligt at købe tilbehør til bilerne i løs vægt. Senere blev tilbehør leveret i æsker.

Nedenstående er fra en prisliste fra 1959:

Nr. 729, sækkevogn, 0,40 kr.

Nr. 734x, tønde, 0,15 kr.

Nr. 735x, sæk, 0,15 kr.

Nr. 736x, ølkasse grøn, 0,15 kr.

Nr. 740x, mælkejunge, 0,15 kr.

Nr. 743x, ølkasse rød, 0,15 kr.

Nr. ? Mursten.

Norske Dodge:

Dodge blev også fremstillet i Norge i de danske forme fra Termax af “Minicar” i Oslo, Brenneriveien 9.  Minicar fremstillede egne varianter af Dodge og jeg har kendskab til 7 varianter, men der er sikkert flere. De er sjældne og eftertragtede biler, som vi kun ser sjældent. Bilerne er mærket Minicar eller Minicar Oslo i bunden.

Listen nedenfor er direkte citeret fra bogen Norske Leger:

“Lastbil uden reklamer”

“Høyander Alluminium”, grå

“Mælk & Fløte” “Smør og Ost”, hvid/grøn

“Nora Ici Cola”, gul/blå

“Postverket”, rød

“Viking Bilgummi”, rød/blå

“Trafikk Politi”, grøn

Tekno contra Tobi-Toys:

Jeg havde ellers besluttet ikke at skrive om forholdet mellem Tekno og Tobi-Toys, men jeg har nogle billeder og nogle få kommentarer med alligevel.

Jeg har fundet en tømmerbil med anhænger fra Tekno og en tilsvarende fra Tobi-Toys og det er ufatteligt, så ens de ser ud. Men helt ens, det er de altså ikke. De har sikkert kigget igennem vinduerne hos hinanden, men det er to forskellige biler, ikke 100 % kopier.

Tobi-Toys modellen til højre på billederne. Bemærk, at den røde Tobi-Toys bil ikke har logo. Det efterlader den mistanke, at en eller anden har produceret den efter Tobi-Toys officielt lukkede.

Nedenfor en Tobi-Toys lastbil, som blev solgt for en del år siden hos Svendborg Auktioner. Den ligger i sin originale æske, hvilket er meget sjældent.

Anhængeren:

Igen Tobi-Toys udgaven til højre. Teknos udgave har en lille ekstra detalje med et trækøje til kobling af flere anhængere. Nu er det Tekno modellen, der ikke har logo og det er sikkert samme problematik, at den er produceret efter Tekno officielt lukkede den med. Måske hos Lange selv.

Efterskrift:

Det blev til en meget lang fortælling om Dodge lastbilen, men den kan næppe blive kortere, når nu den har så meget at fortælle om sig selv. Jeg håber min artikel kan være med til at skærpe interessen for denne flotte gamle bilmodel, som fortjener mere respekt, end den får lige nu.

Jeg synes den er flot lavet og den har et mix af godt håndværk og geniale løsninger, fx omkring hejseværk på tipbilerne, samt en næsten magisk legeværdi i den tid, hvor den er skabt. I den forbindelse udfordrede Termax/Lange i den grad Siegumfeldt i hans foretrukne materiale, nemlig blikket.

Andet:

Den lille purk på nedenstående billede hedder Bjarne og ser meget glad ud, men om det skyldes, at han har en Dodge kulbil stående på bordet vides ikke.

12 kommentarer til “Dodge lastbil nr. 734 – nr. 750”

  1. Hej!

    Tack så mycket! Nu vet jag mer om mina ölbilar.
    Jag har 736 och 737 med höga bakändar. Båda är mint.
    Jag har också 743 och 747. Båda mint and boxed.
    Tidigare har jag även haft två gröna släp 744 (USA), M&B.
    745 “Tekno Transport”, rött, Mint. Ett fint släp 747 och 749 (USA). M&B.
    Hälsningar
    Thomas

    Svar
  2. Hej igen!

    Släpen 737 och 747 levererades alltså utan ölbackar?
    Ölbil 736 hade 10 st. gröna ölbackar och 743 10 st. röda?
    Båda hade också en säckkärra?

    M v h

    Thomas

    Svar
  3. Man kan jo kalde bilerne hvad man vil. Men Buick har aldrig lavet lastbiler. Buick og Dodge var ikke samme consern så de var som bil producenter konkurrenter.

    Dodge lastbiler med selvstændige skærme havde også selvstændige forlygter monteret på skærmene, og modellen var udgået af produktion nogen år før både Tobi og Tekno bilen dukkede op. Kølergrillen på en Dodge var iøvrigt malet i samme farve som bilen og der var et kraftigt krom X foran på køleren, med et Lodret og vandret ben. Sådan ser en Dodge truck køler også ud i dag. Så en sammenligning med en Dodge er langt ude i skoven. Men det kan man jo altsammen google sig til.

    Chevrolet er det korrekte navn for modellen. Forbilledet er Chevrolet´s nye “Advanced Design” fra 1949 der blev gentaget nogen år efter, omkring 1953 af Opel og Bedford. For Chevrolet modellen gælder at benzintanken, ikke sad på chassiset, men lå inde i førehuset.

    Som Chevrolet har Tobi det korrekte navn, og de kom jo også først med modellen mig bekendt. Lange/Tekno kunne ikke så godt skrive Chevrolet på derres Kopi af Tobi bilen. Omvendt så ser det ud til at Tobi har kopieret både hjul og styre tøj fra Lange Buick Ambulancen.

    Jeg skilte bilerne ad i maj 2018 og viste forskelle i forum
    https://www.teknosamleren.dk/forums/emne/tobi-toys/

    Svar
    • Hej Hans Jørgen
      Jeg holder meget af dine beskrivelser af de “rigtige” biler. Der har jeg sat en afgrænsning ellers bliver det for omfattende. I forhold til Teknobilerne og de rigtige forbilleder synes jeg man skal holde sig for øje, at det var legetøj – der blev ikke lovet noget – modellerne lignede ikke altid noget i detaljer og det er formentlig årsagen til at Tekno ikke valgte at sætte et firmanavn på en model. De ville ikke hænges op på detaljer. Jeg anerkender ikke præmissen om, at Tobi var først med lastbilen. Jeg har god dokumentation for at Tekno var først ude med modellen – det var tømmerbilen, som Tobi hævdede var plagiat, ikke hele lastbilen.
      mvh Peter

      Svar
  4. Hej!

    Chevrolet är ju helt korrekt. Det fanns nog plats för endast fem bokstäver på navkapslarna och då blev det BUICK, DODGE och TRUCK

    M v h
    Thomas.

    Svar
  5. Det er dejligt at få dine oversigter over de mange forskellige udgaver af de enkelte biler. Jeg har dog problemer med at se forskellen mellem 734-1 og 734-3. På billederne har de begge tiplad og tilsyneladende samme farvekombination? Og så kan jeg ikke finde “AMA International” lastbilen, der er nævnt i Samlerkatalog som 47-1. Findes den overhovedet?
    Dine artikler gør altid en nysgerrig på ens egne biler, og så opdager man ofte nye aspekter ved dem. Som da jeg tog mine kul-biler frem. Da så jeg, at håndtaget til hæve-sænke mekanismen kan være monteret på højre eller venstre side. På dine biler har den helt sorte version håndtag på venstre side og den sort-røde på højre side. På mine er det omvendt. Så der har nok været højre- og venstre-håndede damer hos Tekno.
    Og så bed jeg mærke i den pudsige detalje fra Teknos 1958-katalog med Tobi Toys billedet af tømmerbilen. Det er utroligt så mange detaljer, du fanger. Dog mangler illustrationen i artiklen, så du skal lige tilføje side 18 fra kataloget.
    Tusinde tak for hyggelig læsning
    Ole

    Svar
    • Hej Ole
      Tak for dine kommentarer, det hjælper også til at få det hele med.

      Der er ingen forskel på 734-1 og 734-3 andet end det er en sække- og en tømmerbil. Der er kun tilbehøret til forskel. Billedet at Tobi-Toys bilen fra kataloget er nu sat ind – det skal selvfølgelig med og det samme er teksten med det højre/venstrevendte håndtag.
      mvh
      Peter

      Svar
      • Jeg glemte at svare AMA-spørgsmålet. Det er fuldstændig uoverskueligt at lave et fuldstændigt katalog over Teknos mangeårige produktion. Jeg medtager de modeller, som jeg selv har set eller jeg kan se dokumentation fra eller som nogen med en vis pålidelighed oplyser at den findes. Ofte hvis jeg spørger forfatterene til Samlerkataloget kan de ikke huske modellen eller de tillægger det ikke betydning. Det ønsker jeg ikke at viderebringe, men det betyder ikke, at bilen ikke er lavet. Dukker den op senere, eller en eller anden sender mig dokumentation for dens eksistens, sætter jeg den ind i artiklen. Jeg redigerer og tilretter ofte artiklerne, som det også sker med min version af “Teknohisterien.
        mvh Peter

        Svar
  6. Artiklen er opdateret med lidt nye billeder af den hidtil ukendt æske i brunt pap, en Politiken og en amerikansk kulbil med røde hjul.

    Svar

Skriv en kommentar