Ford Lincoln Continental nr. 829
(nov. 1963-1969)
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større
Der er en håndfuld Teknobiler, som er lidt mere “Tekno” end andre – lidt mere “en rigtig Teknobil”. Jeg synes, at Ford Lincoln hører til den kategori. Det er en fantastisk bil og stoltheden lyste da også ud af Tekno i deres markedsføring af modellen. Hvis vi ser bort fra de biler, som blev konstrueret hos Termax svælgede Tekno ikke ligefrem i amerikanerbiler faktisk var det kun Ford Thunderbird, Ford Lincoln og Ford Mustang som Tekno fandt værdige til at tage med i produktionen. Jeg ved godt, at der er flere af de helt gamle som fx Ford Mercury, som også var amerikanske, men der var jo ikke meget andet at vælge i mellem dengang.
Men Ford Lincoln var en flot bil, som faldt i børnenes smag. Jeg havde tre af dem og har sikkert ønsket mig en i julegave og så fået tre som absolut ikke skulle byttes.
Modellens historie:
Ford Lincoln Continental kom på markedet op til jul i 1963 og optræder for første gang i kataloget fra samme år, hvor den kostede 9,50 kr.
Ovenfor annonce i Politiken fra den 2. november 1963, hvor bilen præsenteres som nyhed.
Men de ensfarvede og de tofarvede biler kom ikke samtidigt. Den ensfarvede var først og den tofarvede udkom ca. et ½ år senere i april 1964. Tekno omtalte selv den tofarvede som 2. gave af modellen.
Ovenfor annonce i Politiken fra den 18. april 1964, hvor den tofarvede præsenteres som nyhed.
Hvornår bilen er udgået af produktion vides ikke med sikkerhed, men den optræder i kataloget fra 1968–69 som en tegning. Den er ikke med på den officielle liste over blist–pack modeller, som dels er nævnt på side 143 i Samlerbørsens samlerkatalog fra 2007 i en annonce til forhandlerne dateret 12. marts 1969 og i prislisten fra 1970–71 er den heller ikke nævnt.
Jeg er ret sikker på, den er udgået af produktion senest med Tekno/Algreema overtagelse af Tekno i foråret 1970 eller lidt tidligere.
Nedenfor artikel i Familiejournalen fra 1963 under rubrikken “Nyt fra Legeland“.
Det var som sagt lidt usædvanligt, at Tekno lavede en amerikansk bil, men denne er de sluppet rigtigt godt fra, og den blev en kæmpe succes med enorme salgstal. Det er en meget robust og solid bil af meget høj kvalitet, men dog ud fra et udviklingssynspunkt meget langt fra Langes Mercedes Benz 230 fra samme år som “kunne” meget mere.
Den er lavet i 6 grundfarver, sort, gul, rød, hvid, turkis, brun og blå, hvor hver farve også har en model med farvet tag – som var en decal. Den sorte, hvide og brune var de første farver, der kom på markedet.
Særlige detaljer ved modellerne:
Ford Lincoln blev fremstillet hos Tekno på Rentemestervej og er dermed en rigtig Teknobil. Bilen virker større end de andre biler, men det skyldes selvfølgelig, at det amerikanske dollargrin er større end andre europæiske biler.
Den rigtige bil er 5410 mm lang og da Teknobilen måler 120,5 mm er den i størrelsesforholdet 1:44,89 lidt mindre end idealet på 1:43,5.
Den var banebrydende for Tekno, fordi det var den første personbil fra Tekno fabrikken, som havde funktioner udover affjedring og interiør med rat. Fronthjelm og bagklap kan åbnes, og den har en flot motor, som på de ældste biler var malet ofte i farven grå med røde markeringer lige under det løse luftfilter. Motor og luftfilter er selvfølgelig støbt i metal, der er løse solide kofangere, hvor den forreste har 4 løse perlelygter og det berømte dollargrin. Bagkofangeren har ligeledes et stort luftindtag indgraveret. Baglygterne er malet på. Bunden er flot lavet og rimelig detaljeret med mange graveringer og med produktionsnummeret 829, Ford Lincoln, samt Tekno Denmark indgraveret.
Karosseriet har ikke så mange graveringer, men der er meget flotte og tydelige døre med håndtag, hvor den bageste åbner fremad, et emblem på hver side af bagstolperne og luftindtag under forruden.
En speciel ting ved Lincoln er løse indsatser i motor – og bagagerum, det er den eneste bil, der har det på denne specielle måde. Mercedes Benz 300 SL har samme konstruktion, men den er lavet hos Langes Legetøj.
Affjedringen er med fire selvstændige spiralfjedre. Hjulene er standard typen i metal med blank hjulkapsel, men dækkene er større end på alle de øvrige personbiler og samme størrelse som på forhjulene på Hyster trucken. En del modeller har et løst reservehjul i bagagerummet, men der en mange hvor det mangler. Jeg har erhvervet mintbox biler uden reservehjul. Det kan selvfølgelig være tabt, men jeg tror Tekno sparede det væk på et tidspunkt.
Bilen er samlet med 4 nitter.
Den er forberedt til campingtræk og sammen med Sprite Musketeer er det et fantastisk flot sæt.
Ovenfor annonce i Politiken fra den 18. juni 1966, hvor Lincoln optræder sammen med Sprite Musketeer.
Ford Lincoln blev udgivet som blistpack model eller en billigudgave med de velkendte Ford Mustanghjul, men stadig med malede baglygter og decaler, og hvor Teknomærket i bunden er fræset ud. Jeg har aldrig set en blistpack bil, som ikke har været åbnet, så jeg ved ikke med bestemthed om den er lavet som blistpack eller den blot er solgt som billigmodel med eller uden indpakning eller i de velkendte papæsker. Den findes i farverne rød, lyseblå og hvid som billigudgave.
Formene blev formentlig solgt til det spanske firma Dalia, som overtog en del af Teknos og i øvrigt Solidos forme.
Hvad skal jeg passe på:
Den har en svaghed i forruden, idet taget ikke skal trykkes ret meget før forruden revner, ligeledes skraber baghjulet mod skærmkanten og mange af selv de helt flotte modeller har ridsede baghjul. Der er så mange af dem, at den ikke rigtig kan betale sig at restaurere, så der er ikke den store fare for at blive snydt her.
Tekniske data:
Egenskab | Ja/Nej | Bemærkning |
---|---|---|
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Ja | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter: | Ja | Prismelygter gule foran og røde bag |
Løse kofangere: | Ja | |
Bevœgelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | |
Samlet med: | Nitter | |
Tofarvet: | Ja | |
Blist-car model: | Ja | Samlesæt |
Sœrlige decaler:
Decaler på begge bagskærme “Continental”, som regel sølvfarvet og på nogle modeller sorte. Tagdecal på nogle modeller i rød, sort og hvid.
Æskerne:
Flot papæske som ligner det look som Tekno brugte på den tid med rød bundfarve. Et lille rundt farveklistermærke på æsken fortæller hvilke farve bilen har.
Ovenfor den originale tegning som blev brugt på æskerne og til reklame.
Modellerne:
Der er virkelig fremstillet mange forskellige varianter af Ford Lincoln i forskellige farver med tag decal, men også med specielle farve interiør.
829 -1: Sort med rødt interiør:
829-2: Sort med hvidt interiør:
829-3: Gul med rødt interiør:
829-4: Gul med rødt tag og hvidt interiør:
829-5: Rød med hvidt interiør:
829-6: Rød med hvidt interiør og tag:
829-7: Hvid med rødt interiør:
829-8: Hvid med blåt interiør:
Hvid model blåt interiør ses kun på denne model.
829-9: Hvid med blåt interiør og rødt tag:
829-10: Turkis/lysegrøn med rødt interiør:
829-11: Turkis/lysegrøn med hvidt interiør:
829-12: Turkis/lysegrøn med hvidt interiør og sort tag:
829-13: Brun med hvidt interiør:
829-14: Brun med hvidt interiør og rødt tag:
829-15: Lyseblå rødt interiør:
829-16: Lyseblå hvidt interiør og sort tag:
Blist–car modellen i rød og i blå:
Til sidst min egen model fra min drengetid!
Diverse:
Det kan være Teknos Ford Lincoln var en stor bil – men Corgis Limosine var større.
Nedenfor originalt materiale, som har været brugt til fremstilling af katalogerne i første halvdel af 1960.erne.
Jeg har altid syntes, at der er en meget flot model, men det har også altid undret og irriteret mig at der står Ford både på æske og vidst også i bunden.
Det er jo IKKE en Ford men en Lincoln! Division under Ford, lige som Mercury (og Edsel).
Jeg kan se at der er lidt tvivl om hvornår Ford Lincoln udgik.
Men jeg kan oplyse at jeg har en i lyseblå, som jeg fik som ny i 1971, købt i en legetøjsforretning i Skive. Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvor længe den har været på lager, men det er en af dem med Mustang-hjul og alligevel står der Tekno i bunden.
Så er det lykkedes mig at finde en lyseblå Lincoln med blå hjul. Den pynter i samlingen.
Artiklen er opdateret 23. december 2022. mvh Peter
Dear Peter,
interesting article but I am sure that the “Continental” writings are not water slide decals but imprintings! This because I had to remove the slightly “invisible” front “Continental” writing for restoring purpose of an otherwise excellent yellow model with the water slide spare part from Your shop, but it is not welldone because the letters are too big and therefore one cannot simply shift this sheet over the damaged letters! So I had to remove the old writing which nearby was impossible because the letters had deeply impressed themselves into the painting. Whether Revell email colour thinner – which normally is a probate medium for “solving purposes” – nor liquid car polish did it easily. I had to carefully scratch a long time for removing finally the old letters. Of course the yellow painting of the edge over the grill was damaged a little bit, but this was no problem using email colours from Revell/Humbrol. I also could not detect any carrier film of the old writing!
By the way: the black spare roof decal is well fitting but its black colour is nearby ruined by a a longitudinal “blacker” stripe on the right half of the roof, this is a pity. Nevertheless I now have two diferent yellow items, one purely and one with a black roof!
Kind regards from Bad Vöslau (Austria)
Günther
Hi Gunther
Thanks for your contribution to the decals etc.
Hello Peter,
thank You, it was/8s a pleasure!
Cordially Günther