Ford Taunus FK 1000 bus nr. 420

Ford Taunus FK 1000 bus

nr. 420

(marts 1957 – 1962)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Ford Taunus FK 1000 er en charmerende lille Teknobil, som aldrig rigtig har fået den anderkendelse, som den fortjener. Den er robust og den levede op til det, som man kunne forvente af en modelbil, da den kom frem. Men af en eller anden grund opnåede den aldrig den samme høje popularitet som VW type I og type II.

Det har den heller ikke i vore dage. Der er meget stor forskel i priserne på FK 1000 og VW.erne og selv sjældne FK 1000, opnår beskedne priser i sammenligning med folkevognene.

Men ingen tvivl om, at FK 1000 var tænkt som en afløser for VW type I, men det skete ikke helt.

Den generelle beskrivelse af Ford Taunus FK 1000 findes i artiklen om varebilen, så jeg henviser dertil. Denne artikel vil primært handle om bussen, som fik produktionsnummer 420, som den overtog fra Ford V8 med tiplad.

Taunus FK 1000 (bus) historie:

Bussen kom på markedet nogle få måneder efter varebilen, formentlig i marts 1957, hvor den kostede 3,95 kr. Den var lidt dyrere end varebilen, der kostede 3,75 kr.

 

Ovenfor til venstre annonce i Legetøjstidende fra marts 1957 og til venstre notits samme sted fra april 1957.

Bussen fulgte samme reklamemønster som varebilen og pick-up.

 

Ovenfor to forskellige Tekno brochurer fra 1958.

Nedenfor billeder fra Teknos store katalog fra 1958, hvor rigtig mange af de kendte firmanavne er kommet med.

Ellers er det meget sparsomt med reklameplads til bussen. Den er fx ikke med i Teknos katalog fra 1961/62, men den findes i prislister fra september 1961, hvorefter der blev stille omkring bussen. Min teori er, at den blev ofret senest i 1962 til fordel for VW type II bussen, som havde den rigtige størrelse.

Bussen udkom selvfølgelige også i Sverige.

Nedenfor brochure fra Berico fra 1960.

Så det blev kun til ca. 4 år på markedet og det er markant mindre end Tekno modeller normalt var ude i handlen. Godt nok er der ikke så mange busser, men sjælden er den ikke. Det er ikke model, som nogen spørger efter og der er så få varianter, at man hurtigt får fyldt skabet med dem.

Bussens detaljer:

Jeg vil igen henvise til min beskrivelse af modellen i min artikel om FK 1000 varebilen.

Eneste forskel på bilerne er udskæringerne af sideruderne til bussen. Ellers er varebil og bus ens.

Bussens værdi:

Ford Taunus FK 1000 bus er en bundskraber i forhold til andre biler i varebilsserien. En mintbox bil ligger vel omkring 1000 kr. +/- i forhold til småfejl.

Er der noget jeg skal passe på?

Fejl på ruder og tabte hjul er det største problem, ligesom de bagerste nitter godt kan springe.

 

Ruder:Ja
Affjedring:Nej
Styretøj:Nej
Interiør:Nej
Løse lygterJa
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Nej
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med: Nitter

Skrue

TofarvetJa
Blist-car modelNej

Decaler: 

Der er kun en standard decal på bilen og det er frontlogoet, samt Taxa decalen på hver side af bilen.

Æskerne:

Æskerne ændrede sig ikke afgørende over tid og de er flotte med illustrationer af biler i hverdagssituationer.  Endeflapperne har et blankt felt, hvor Tekno har anført, hvilken bil der lå i æsken – i dette tilfælde “Taxa” og nr. 420.

  

 

Modellerne:

Jeg har kun kendskab til to forskellige standudgaver af bussen og det er en udgave med- og uden Taxa decal. Det vil sige en neutral og en Taxa. Der findes specielle udgaver af bilen, men det er ikke mange.

Neutrale:

De farver som Taxa er malet i findes også som neutrale.

Nr. 420, beige/lyseblå:

Den blå farve er formentlig malet med polycromat.

Nr. 420, lys- mørkeblå:

Larkeret i polycromat.

Nr. 420, beige/rødbrun:

Nr. 420, rød/beige:

Der er tale om en protype fra Tekno. Der findes formentlig kun dette ene eksemplar, som mangler frontlog, som antyder en prototype.

Taxa:

Jeg har aldrig set en bil med Taxi decal, men kan ikke afvise at de findes.

Nr. 420, beige/lyseblå, Taxa:

Nr. 420, beige/rødbrun, Taxa:

Skriv en kommentar