Ford Taxa nr. 428

Ford Taxabil nr. 428

1949 – 1957

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Ford Taxabil  –  som Tekno selv kaldte modellen er en af de mest oversete Tekno biler overhovedet. Der findes stort set ikke noget materiale om den. Nogle hævder, at den udkom i 1947, men jeg har ingen indikation på at det skulle være rigtigt. I Dansk Legetøj, der var legetøjsfabrikanternes eget fagblad er den ikke nævnt, hvilket ville være naturligt for Tekno at reklamere for bilen. Dansk Legetøj lukkede i 1948. Den findes heller ikke i en reklame for Teknobiler fra 1949. Bilen ligner en Ford V8 fra 1946, men jeg ved det ikke med sikkerhed om det er en model af den bil.

Teknosamleren Ford Taxa (8)

Det ældste jeg har fundet på bilen er fra en præsentation i “Messen” i Politikken fra 15. november 1949, hvor der reklameres for bilen til 3,5 kr.

 

Præsentation i Politikken fra 15. november 1949 til venstre og til højre fra Illums Julekatalog fra 1950.

E. Spon, der var konstruktør på Tekno fra 1952 husker at den var lavet, da han blev ansat på Tekno. Nummerpladen bagpå den sorte danske udgave “K428” angiver et amtsnr. som er København og mon ikke 428 henviser til modellens serienummer. I 1950 skiftede nummerpladerne til et bogstav og 6 cifre, men Tekno har formentlig ikke været påvirket af denne ændring og fundet, at nummerpladen skulle indeholde serienumret på bilen.

Teknosamleren Ford Taxa (11)

Det er rimeligt sikker, at den udgik igen i 1957 – 1958, hvor den fortsat findes i prislisterne til 4,50 kr. I en prisliste fra 1. april 1957 er den ikke angivet som en af de biler som udgår, men den er udgået senere på året eller i 1958.  Den findes ligeledes i svenske og tyske prislister på det tidspunkt. I 1958 er der ikke med i Teknos store katalog.

Ikke destro mindre blev der solgt ufatteligt mange af dem. Den er meget almindelig især i den sorte taxa udgave.

Modellen er meget simpelt men robust lavet. Den består af en støbt overdel og en bund i blik med logoet “Tekno Denmark”. Bunden er nittet med 4 nitter, så den sidder godt fast. Hjulene er støbt i et stykke med gennemgående aksel af samme type som Ferguson traktoren, hvilket godt kunne indikere, at bilen er kommet omkring 1950. Kofangerne er støbt sammen bilen og malet sølvgrå. Bilen består kun  af 13 dele og er 98 mm lang.

Teknosamleren Ford Taxa (1)

Den er flot malet i en ret god lak fra for den tid. Den er mange pæne Ford Taxa modeller tilbage, hvor mange andre biler fra den tid er ret dårlige i lak og har problemer med zinkpest.

Det er en typisk taxamodel, med bagagebærer og – “Friskilt”. Jeg ved ikke hvad de klodser, der sidder på siderne blev brugt til.

Teknosamleren Ford Taxa (9)

Decalerne på den danske “Taxa” udgave sidder på en lille flade på begge bagdøre, eller øverst på fordørene og der er en nummerplade bagpå “K428”, mens de amerikanske modeller har “Taxi” decalen siddende midt på fordøren. De har ingen nummerplade bagpå. Der er i øvrigt ikke forskel på Taxa eller taxi, som det hedder i udlandet. Taxa er en dansk varemærkebetegnelse, så Ford modellen kan godt være solgt i Danmark både som Taxa og Taxi, mens det ikke synes særligt sandsynligt at Taxa har været så populært i udlandet.

Følg linket for en nærmere forklaring på Taxa og Taxi.

http://www.herning-taxa.dk/files/6125/upload/Hedder%20det%20taxi%20eller%20taxa.pdf

Der er forskel på bemalingen på modellerne. Den sorte har gule forlygter og en sjov detalje på baglygterne, hvor højre baglygte er gul, mens venstre er rød. På de øvrige modeller er forlygterne sølvgrå og baglygterne røde.

Bilen blev leveret i den samme papæske uanset om den var til det danske eller det udenlandske marked.

Der ses ikke at være sket forandringer på Ford Taxa gennem de år den blev produceret.

Modellens værdi:

Man får rigtig meget for pengene, hvis man vil købe en Ford Taxa. Biler med brugsspor er stort set værdilæse og den sorte bil er der mange af. Selv de øvrige holder ikke en særlig høj pris selv for mintbox varianter.

Er der noget jeg skal passe på?

Der er faktisk ikke rigtig noget at vogte sig for. De modeller, som ikke er sorte kan være restaureret. Det er let at restaurere bilen uden at skille den ad, men som regel er der maling indvendig på bunden eller rester af sort maling, da det oftes er den sorte der bliver malet om.

Ruder:Nej
Affjedring:                                                                                                              Ja/Nej
Styretøj:Nej
Interiør:Nej
Løse lygterNej
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Nej
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med: Nitter
TofarvetNej
Blist-car modelNej

Æskerne:

Æskerne er mig bekendt kun lavet i den samme udgave. Der er tale om en papæske med påskriften “Tekno TAXABIL 428”. På den ene side er oplistet en serie af biler, som Taxabilen kan sammelignes med. Det er Ford V8 modeller, Packard og formentlig Ford Mercury politibil.

Teknosamleren Ford Taxa (4) Teknosamleren Ford Taxa (5) Teknosamleren Ford Taxa (2)

Modellerne:

Alle modellerne har serienummeret 428. Det er vanskeligt at sige, hvilke modeller der var til hjemmemarked og hvilke der skulle eksporteres, men det er en kendsgerning at de sorte er stærkt overrepræsenteret. Alle de øvrige er forholdsvis sjældne.

Ford “Taxa”, sort

Dansk udgave, sort lakeret, sort bund, Taxa decal. Ret almindelig variant.

Ford Taxa (2) STA70323 STA70400

Ford “Taxi”, beige

Formentlig en eksport udgave i beige, sort bund og Taxi decal midt på fordørerne. Kan godt være lavet som “Taxa”, med decalen siddende på den lille plade ved bagsædedøren. Den er ret sjælden.

Teknosamleren Ford Taxa (6) Teknosamleren Ford Taxa (7)  Teknosamleren Ford Taxa (3)

Ford “Taxa”, blå

Formentlig eksportudgave udgave i metalblå, sort bund og med “Taxa” decalen siddende på den lille plade ved bagsædedøren.

Ford “Taxi”, gul

Afgjort en amerikansk “yellow cab” udgave i gul oftes med umalede hjul og tagbagagebærer.  Taxi decal midt på fordørerne.

5 kommentarer til “Ford Taxa nr. 428”

  1. Ford Taxa. V8. Den kan jeg godt lige. Tycka om. Fast jag alltid – æven som barn – har irriterets over forskelden i autencitet og scale mellem frem- og bagdel … Lige som med Packard postbilen.
    Den er en vænlig, rund og god bil for en børnehånd. Har den kvar siden tidelig 50-tal. Restaureret? Oh ja. Men den duger godt i samlingen.

    Svar
  2. Hej igen!

    Tack för Din senaste artikel om “Ford V8 Taxi, nr. 428”.
    I min samling har jag ett svart exemplar av denna bil.
    Bilen är i mint condition till 100 %, men jag saknar asken.
    “TAXA”- dekalerna sitter överst på framdörrarna. I många år har jag trott att 428 tillverkades under åren 1949-1955 och 429, Mercury polisbil 1951-1957. Men nu vet jag bättre. Stort tack för detta.
    Beträffande Tekno-katalogerna från 1960-talet med texten 25, 30 och 35 så tror Tekno-samlaren Ole Andreasen på Bornholm fortfarande att detta är numren på katalogerna. Det är det inte, det är priset i öre. De var inte dyrare än så.

    Bästa hälsningar
    Thomas

    Svar
    • Hej Thomas

      Tak for din kommentar. Jeg er ret sikker på, at Ford Taxabil kom i 1950 og forsvandt igen i 1957-58 efterhånden som lageret blev solgt ud.

      Svar
  3. Hej :
    Du skriver den ligner en fra 1948. USA-Ford modellen kom i 1941 med et andet grin. Som Tekno modellens kølergrill kom USA-Ford V8 i 1946 og der kom en helt ny model i 1948/49. Wikipedia — 1941 Ford V8 så skulle der dukke noget op –Det er en overset bil som du skriver. Måske fordi den altid er sort, og så bliver den lidt kedelig. Som altid en god artikel.
    Måske nogen af læserne har en forklaring på den gule bils “Skibs lygte føring” på siderne lamperne ved forruden. Bagbord rød, og Styrbord grøn ?

    Svar
    • Hej Hans Jørgen

      Tak for kommentaren. Som sædvanlig gode responser på artiklen. Jeg synes nogle af jer skulle flytte nogle af jeres indlæg om fx lygterne herover i kommentarerne så bliver de stående og videreudvikler artiklen. De skal ikke væk fra Forum men det kan godt stå begge steder synes jeg. Jeg har mest Teknobrillerne på, men mange af I andre er rigtig gode til at opsnuse historier om de de rigtige biler.

      mvh

      Peter

      Svar

Skriv en kommentar