Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › Ford D 800 Tuborgbil
- This topic has 17 svar, 5 stemmer, and was last updated 11 years, 8 months siden by peter frandsen.
- ForfatterIndlæg
- februar 9, 2013 kl. 21:47 #14677Flemming RaschParticipant
Er der en af jer der ude som kan fortælde min hvornår den kom på marked?
Jeg har en jeg selv fik i julegave den 24/12-1970 sammen med en Ford D 800 fejeblad (den har jeg også i nu).
Mit andet spørgsmål Den jeg har er uden decaler på dørene men der er decaler på siden af ladet og bag på.Den har aldrig haft “hylder”under ladet men et reservehjul,som ellers ikke kan sidde der da den lille tap som skal holde hjulet skal fjernes så “hylderne” kan side der.
Er min den første udgave? Den er i katalog 1971/72 med “hylserne” under ladet.
Mange Tekno hilsener
ms superfebruar 9, 2013 kl. 23:22 #14679Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ms Super.
Jeg har kikket lidt i de gamle kataloger endnu en gang, og kan se at Ford D 800 var med i kataloget fra 1968/69, men kun som den korte model med tippelad og modellen med lad hvor siderne kan vippes ned. Umiddelbart vil jeg tro at du har nogen rimelig tidlige udgaver af øl-bilen og fejebladet. Jeg har selv den med hylder under ladet, men kender ikke alderen på den, da jeg fik den som brugt sidst i halvfjerdserne, den er dog fra Kirk
MVH Kim.
februar 10, 2013 kl. 10:16 #14680Flemming RaschParticipantdet er godt brugte.
Mange Tekno/Kirk hilsener.
ms superfebruar 10, 2013 kl. 10:30 #14681Flemming RaschParticipantHej Kim
Tak for dit svar mine to gamle biler er med Kirk logo i bunden,og det er orginalt på dem begge to.
Nu er øl bilen under restaurering da der næsten ingen maling var tilbage på den,fejebladet er den næste son skal have en tur.
En sjov lille ting er at jeg kun har midstet en øl kasse i gennem alle disse år ,men har fået fat i en i samme grønne farve ,da de afviger lidt i farverne.
Mange Tekno/Kirk hilsener
ms superfebruar 10, 2013 kl. 12:31 #14683Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ms Super.
På min har jeg alle ølkasserne, men mangler til gængæld den specielle Tuborg tag-dekoration. Jeg har også lagt mærke til at den stadig findes til salg, i mellem Peters reservedele.
MVH Kim B S.
februar 10, 2013 kl. 13:00 #14684Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ms Super.
Her er lige billeder af mine Ford D 800 alle med mere eller mindre brugsspor. Fakse øl-bilen er lavet ved Tekno-Holland, resten er fra Kirk.
https://www.dropbox.com/sh/7tazeed9h6u3358/qbqr3M2B-q
MVH Kim B S.
februar 10, 2013 kl. 15:50 #14686Flemming RaschParticipantHej Kim
Hej Kim
Efter det jeg kan se på dit billed så skal der ikke være en Tuborg “hat” på den af din øl bil da den er uden huller i taget til at montere en sådan.
Tekno/Kirk har lavet en øl bil lige som din uden decaler og Tuborg”hat” så den er hel orginal,det vil da være synd at lave den om så må du finde en med Tuborg”hat” så du har en af hver.
Jeg har :1.Carlsberg-1.Tuborg m.Tuborg hat (gammel type decaler) og en uden magen til din og en Tuborg bil m.Tuborg”hat”og (ny type decaler)den sidder der også decaler på dørene .-1.Faxe bil og div andre typer af Ford D 800 .
Mange Tekno/Kirk
hilsener
ms superfebruar 10, 2013 kl. 16:16 #14687Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ms Super.
Tak for oplysningen. Nå, ja man bliver jo somme tider klogere. Jeg regnede bare med at når der var grønne ølkasser, så var det nok oprindelig en øl-bil fra Tuborg. Men så kan jeg godt se at der ikke er nogen grund til at ændre noget på den.
MVH Kim B S.
februar 10, 2013 kl. 16:45 #14688Flemming RaschParticipantHej Kim
Det er den som sådan også bare en anden/tredie version der er så vidt jeg har fundet ud af 3 forskellige af dem som Tuborg biler,
Der er også en Heinkel øl bil mener at den er gul/hvid den har gule kasser på ladet.
Er der nogen som ved om Faxe bilen har kasser på ladet og evt hvilken farver de har?
ms superfebruar 10, 2013 kl. 17:03 #14689Flemming RaschParticipantHej Kim
Du kan prøve at se på tekno-vilmer.dk han har flere billeder af Ford D 800 i mange udgaver.
ms super P:S Undskyld Peter men du har jo ikke så mange billeder af forskellige Tekno/Kirk biler inu men det kommer jo nok en dag.Så der for dette lille tip til Kim.februar 10, 2013 kl. 17:54 #14690Kim Bjarne SørensenParticipantHej Ms Super.
Ja, der er vidst rigtig mange versioner af Ford D 800, som ikke er blevet vidst i deres kataloger. Jeg ved ikke om der har været lavet en Fakse øl-bil ved Tekno eller Kirk i Danmark, men på den Hollanske er der ikke nogen øl-kasser, selv om man godt kan åbne presenningen, så man kan kikke ind på ladet.
MVH Kim B S.
februar 17, 2013 kl. 18:38 #14718teknobilParticipantHej
Jeg har købt 2 af Tekno Holland Faxe bilen af en privatperson, der ikke havde interesse i disse, de var begge forsynet med en pose med 10 mørkebrune ølkasser uden logo på – magen til de normale grønne plastkasser.
Mvh
Teknobilfebruar 17, 2013 kl. 22:08 #14726Kim Bjarne SørensenParticipantHej Teknobil.
Ja, så mangler der nok de 10 ølkasser på min. Jeg har nemlig ikke haft den fra ny, og vidste ikke at de hørte til. Men man bliver jo klogere hver dag.
MVH Kim B S.
februar 18, 2013 kl. 09:18 #14750Flemming RaschParticipantHej Teknobil
De 10 brune øl kasser på dine Faxe fad øl biler er de på paller eller uden paller ? Jeg tænker på de paller som bruges til Tuborg og Carlsberg bilerne jeg ved godt der ikke er “spor”i ladet på Faxe bilen til af fast montere pallerne men det kunne jo godt være de var med af lige vel.
Mange Tekno hilsener
ms superfebruar 19, 2013 kl. 11:31 #14766teknobilParticipanthej
Der er ikke paller med, kun løse kasser men det er de samme kasser som de grønne der står på paller.
Iflg Tekno Holland er Faxe fremstillet i 1974.
Forskellen på Tekno Danmark Tuborgvognen og den fra Holland er at der på bagsmækken er 2 forskellige decaler. Tekno Holland er udstyret med tekst og et ølglas.
mvh Teknobil
februar 19, 2013 kl. 15:38 #14767Flemming RaschParticipantHej Teknobil
Jeg har selv en fra knægt fik i julegave 1971 det er en Kirk danmark
Hvor der står Tuborg øverst og Grøn på grøn baggrund og Tuborg på orange bag grund og decaler på siden af ladet og ingen decaler på førehuset kun Tuborg hatten.Den er lidt specielt da den er født med reservehjul der hvor andre har hylder under ladet.
Jeg har også en med den decal med glasset der bliver skænket op i uden decaler på lad kanten men med Tuborg hatten og decaler på dørene kun t’et med en krone over t’et ikke med Tuborg logo som nogle har det er også en Kirk Danmark.
Så findes der også en helt uden decaler og uden Tuborg hatten også en Kirk Danmark,Den er i katalog fra 1971/72 den har Tekno/Kirk no 918 Ford og Tuborg bilen hedder 918T Ford Tuborg.
Jeg har også set en med samme decaler som den jeg skriver om øverst men den har også decaler på dørene hvor der står Tuborg over t’et på dørene,Den troer jeg kommer fra Holland men hvis nogen ved det så vil jeg da gerne vide det.
ms superfebruar 26, 2013 kl. 03:02 #14829Ole AndreasenParticipantBlot lidt historisk og måske lidt praktisk hjælp.. Produktionen af en del at Kirk´s modeller ,fortsatte helt frem til 1992 hvor TERMAX fortsatte produktionen af bla. Ford D 800 for Tekno Holland. Så sent som i december 2011 kom en del effekter fra denne restproduktion pludselig frem i lyset. Blandt effekterne var en stor del (kassevis) af plastik ølkasser i farverne rød. gul, grøn og brune.. Hvem køberen at alle disse effekter var, ved jeg ikke, men man kan nu købe ølkasser i de fire farver ved OD Toys ! Med venlig hilsen Ole ( tekno-vilmer)
marts 1, 2013 kl. 18:57 #14844peter frandsenKeymasterHej Flemming
Tuborgbilen kom på markedet juni 1970 men ikke som Teknobil, men derimod som KIRK, markedsført under navnet Model Products. Der kom en samlet pakke, med Porsche, Toyota, en ny serie med Oldsmobile sølv/sort mv. Aftalen mellem Tekno og Lange A/S udløb 1. juni 1970 og KIRK valgte herefter at markedsføre sig selv. Det holdt et år, så gik KIRK konkurs og Tekno/Algreema overtog hele butikken. Så blev Tuborg til en Teknobil. Kirk har selvfølgelig holdt ølbilen tilbage til de selv kunne sende den på markedet.
Det er rigtigt, at KIRK modellerne er lavet med og uden decaler og Tuborghat.
mvh
Peter
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.