Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › SCANIA 445 STIGEN.
- This topic has 3 svar, 2 stemmer, and was last updated 12 years siden by peter frandsen.
- ForfatterIndlæg
- november 16, 2012 kl. 23:58 #586Hans Jørgen WagnerParticipant
Jeg har gjort en interessant opdagelse. Jeg har ikke haft en Dinky autotransporter i hånden, så jeg kan ikke sige andet end at den ligner en Tekno – eller omvendt. jeg har imidlertid købt en gammel smadret Dinky Berliet stige bil størelse 1:43 fordi jeg synes at stigen lignede helt vildt meget den på Tekno´s Scania-Varbis. Og jo de er stort set helt ens. både stiger og drejefoden og funktions håndsvingene.
Største forskelle på selve dreje foden er Tekno´s løse dreje hjul der også anvendes ved fødderne, samt stigens montering. Foreskellene ved stigerne er kun enderne der er stejlere på Dinky modellerne, monteringsstedet for snoretrækket er også forskellige. Stigernes sider, trin og afstanden mellem trin er ens. OG — Den løse stige kan udenvidre ombyttes fra Dinky til Tekno og omvendt og den passer som fod i hose. Det er jo også den samme stige man har kopieret til modellen. Sansynligvis en Merryweather, men Dinky er jo 1:43 og Tekno 1:50 . Nu vel,- jeg synes bare det var meget sjovt, og jeg har taget nogle rigtigt gode nærbilleder af det.
Håndsvingene anvendte Dinky tidligere, men med stige og dreje fod fra 1958 — Bedford turntable fire escape no. 956 – siden Fransk Dinky Berliet no. 896 – 1968 – 1974.november 16, 2012 kl. 23:59 #587peter frandsenKeymasterHej
Ja – du har helt ret, stigerne er faktisk ens og du kan roligt regne med, at Tekno i dette tilfælde har kigget nøje på dinkybilen. Scanien har E. spon (se konstruktørens beretning) været med til at lave og navnlig stigen kan han huske. Det er lidt det samme med autotransporteren og i øvrigt Teknos lille stige der mget ligner Märklins Magius stigebil.november 16, 2012 kl. 23:59 #588Hans Jørgen WagnerParticipantJa men når jeg sidder og måler med en skydelære, så ser det ud til at stigens drejefod ( nederste del mont. på bilen ) uden vidre kan ombyttes. Håndtag og aksler mv. sidder samme steder og de udv. mål er ens. Tager man den faste stige skal den del som denne er monteret på også med, men så kan den også monteres uden vidre. Tekno har vidst kikket rigtigt meget 😉
Den anden stige synes jeg ligner den helt gamle Märklin – Feuerwehr leiterwagen 5521/35 fra 1938 – 41. Men har ikke haft dem ved siden af hinanden.
Selvfølgelig vil stigerne altid komme til at ligne hinanden. De skal jo også gengive en virkelig, og ofte den samme stige. Men at man ligefrem kan ombytte dele, og så skal være rigtig grundig Tekno eller Dinky nørd, for at kunne se det, så er det måske lige tæt nok på at være ens.november 16, 2012 kl. 23:59 #589peter frandsenKeymasterIngen tvivl om at modelbilfabrikterne stjal med arme og ben dengang, men vi kan heller ikke lukke øjnene for at de til tider har samarbejdet – hvilket jeg dog vil udelukke i dette tilfælde. Jeg tror ikke man var så nøjeregnede dengang med at hævde sine rettigheder og jeg er ikke sikker på at der blev søgt patent på alt og så kan man vil frit “kigge”.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.