Hvad er en teknobil værd?

Det er et godt spørgsmål, som er svært at svare på. Som udgangspunkt ingenting anden end den brugsværdi den har som legetøj, og det er ikke mange kroner. Det der gør, at en Tekno bil har en værdi er, at mindst 2 personer er villig til at betale penge ud over brugsværdien, nøjagtig som med alle andre samlerobjekter.

I tilfældet med Tekno har det jo vist sig at en del mennesker er villige til at betale endog rigtig mange penge for produkterne, navnlig bilerne men også andre Teknorelaterefe effekter – også sammenlignet med andre legetøjsprodukter.

Tekno har derudover denne magiske tiltrækningskraft på samlere, selvom der er andre danske og udenlandske mærker, som er mere sjældne er Tekno det mest attraktive mærke i Danmark. Tekno biler er også ganske efterspurgt andre steder i verden.

Der er dog stor forskel på priserne på de enkelte Tekno biler og det er selvfølgelig hvor eftertragtet modellen er, sjældenhed, stand og om den originale æske eller tilbehør er til stede, der spiller ind.

For Tekno bilerne er priserne kun gået en vej og det er op.

Tekno bilerne adskiller sig fra andre ved sin mangfoldighed af særproduktioner. Der har selvfølgelig været standardprodukter samlet i et forhandlerkatalog, som der er solgt masser af og ikke mindst bevaret rigtig mange af. Disse biler er ikke de dyreste, men alligevel opnår de en fornuftig pris sammenlignet med andre mærker og i forhold til at der er så mange, som der er.

Særproduktionerne er den absolutte topscorer blandt Tekno bilerne. Jeg tænker specielt på sjældne udenlandske biler som Volvo Express og Taunus Transit Paulig, sjældne reklame biler i stort set alle modeller, også de danske udgaver som Volvo Express sættebil, Dansk Plastik Emballage, Opel Record fra Andersen & Martini o.s.v. Jeg er enig med Hans Hedegaard/Tekno Samlerkatalog 2007, at det er dagsprisen der afgør prisen på disse ting, om det er 6.000 kr. eller 15.000 kr. svinger meget og den ene model kan blive solgt for et beløb i dag og være mange tusinde kroner dyrere eller billigere i næste uge. Jeg tror det hænger sammen med at det trods alt er et begrænset antal samlere, der vil give så mange penge for bilerne, og det derfor er bundet op på nogle få personer. Jeg husker en gang i 1990’erne solgte Frederiksberg auktionshus en Volvo Express Paulig for 26.000 kr. Samme bil blev kort tid efter udbudt til salg hos et andet auktionshus og blev ikke solgt til mindsteprisen. Mindsteprisen var 5.000 kr.

For de mere almindelige biler er priserne mere forudsigelige. De fleste kræmmere og marskandisere bruger Teknobogen, som en ufravigelig bibel, når de skal sælge deres mere eller mindre sandkassseprægede produkter. Jeg har selv ofte stået ved en stand og hørt på en kræmmer fortælle om og ivrigt slå op i Teknobogen for at vise mig, at en bil skam koster et eller andet urealistisk beløb og henvist til bogen. Jeg oplevede det for nylig med en Scania bus nr. 851, rød i D.S.B. udgaven, som sælgeren meget overbevisende viste mig skam koster 1.500 kr. Hans model manglede godt nok begge fordøre, tag lugerne og den var revnet ved forreste højre dørstolpe. Den samlede stand var godt slidt.

Da den nu havde disse små skavanker kunne jeg erhverve den for 1.200 kr. Jeg har en del af dem og da han fortalte mig, at den var umulig at skaffe tilbød jeg ham straks 4 stk. af samme skuffe til 800 kr. pr. stk. og så var vi ligesom færdig med den handel. Jeg vil vurdere værdien til 100-150 kr.

Samme handlende er ikke meget for at bruge bogen, hvis der skal købes ind, og de fortæller nok, at det er svært at opnå blot en pris i nærheden af bogens for slidte modeller, men også for mint biler i mange tilfælde.

Man skal huske på, at forfatteren til Samlerkataloget nævner at priserne skal ses som et udtryk for bilernes værdi og sjælenhed i forhold til hinanden og ikke som en vejledende udsalgspris, for det er ikke muligt. Jeg er ganske enig i den betragtning.

Eksemplet med bussen er godt fordi en mintbox Scania bus ikke bare er en mintbox bil. De ældste i den mere mørkerøde farve og i den gamle papæske er langt de mest eftertragtede, men jeg mener ikke den bør koste mere end 1.000-1.200 kr. og så skal den også være helt i orden. Den nyere model med udsigtsæske bør ikke koste mere end 500-600 kr.

Diskussionen med æskerne er vigtig. Det er ikke nok at den ”originale æske medfølger”. Æsken skal være papæsken og der må ikke mangle flapper eller være skader på den. Mange æsker i dag er meget medtaget efter at være blevet taget ud og ind utallige gange og det kan de ikke holde til. Jeg opbevarer de flotteste af mine ting hver for sig og passer mindst lige så godt på æskerne som på bilerne og jeg åbner faktisk aldrig æskerne.

Men selv meget dårlige Tekno biler har en pris, og man får ikke meget Tekno for 50 kr. Dog synes jeg der er et misforhold mellem fx pæne biler som ofte koster 600-1.000 kr. på fx QXL og meget slidte biler med betydelige mangler til fx 300-400 kr. Jeg har tit bemærket at Volvo Amazon st.car. sælges i dårlig stand til gode priser, mens rigtig pæne biler ofte kun koster det dobbelte.

Biler der er populære at restaurere holder priserne godt oppe på de dårlige ting. Fx tankbiler, sættevogne til 300-400 kr. for dårlige biler og VW type II til nogenlunde samme pris.

Men er man samler skal man gøre sig klart at Tekno ikke er for fattigmåse, og ser man en bil man gerne vil have, skal man slå til og ikke tænke for meget over prisen. Nogen gange ser man ikke Teknobilen igen, og det er mere ærgerligt ikke at slå til end at give et par hundrede for meget for en virkelig god bil til samlingen.

Hvad er så i den lave ende; jo selv VG – M biler kan fås til relativt fornuftige penge især uden papæskerne.

Det gælder næsten alle de sidst producerede personbiler som er lavet både som Tekno og Kirk, fx Oldsmobile Toronado, Chevrolet Monza, Porsche, Mustang (uden sideruder), Mercedes 230-280, Jaguar E, Toyota 2000. Selv i flot stand med de røde og hvide Tivoliæsker vil disse biler kunne fås for 300-500 kr.

Lidt dyre er Saab 99, Volvo 144, N.S.U Ro 80, men stadig til en overkommelig pris. Undtagelsen kan være sjældne farver eller særlige modeller.

Ford D 800 og Volvo kranbil er også absolut i den billige ende.

Der er som sagt nogle modeller der er mere populære end andre, fx Volvo og Mercedes, Saab, Lloyd, Renault, DKW, og Opel Record opnår flotte priser, selvom de ikke er specielt sjældne, mens VW – modellerne, Willys jeep, Cooper Norton og Ferrari, Morris og Ford ikke hitter så godt.

Jeg har prøvet at sætte priser på bilerne i nogen af de artikler jeg har lavet på denne hjemmeside, men det er faktisk svært og priserne skifter også en del op og ned for nogle typer biler, navnlig blikbilerne som godt kan svinge en del.

Men jeg så gerne at læserne på denne hjemmeside brugte mit Forum noget mere og diskuterede disse emner og andre emner i øvrigt.

72 kommentarer til “Hvad er en teknobil værd?”

  1. Blå Folkevognsrugbrød i flot stand og med blandt andet B&O logo på fronten og med teksten Aage Hass på taget! Hvad er værdien!

    Svar
  2. en tekno ford Lincolm 829, har en del brugsspor på tag og sider. Frontruden har et par revner. Farven er lys grøn, vil nærmest kalde den mint grøn. Ellers indtakt. Vil gerne sætte den til salg, men er usikker på hvad jeg skal tage for den.
    Mvh. Yvonne

    Svar
  3. Hej Peter.
    Jeg har en gul Teknobus på vej til Kgs. Nytorv. Reklamer for BP og Billed-Bladet på den ene langside og Hellesens batterier og P. Lykkeberg Smørgåssild på den anden. Bag på er der en annonce for Philips Autoradio. Bussen fremstår brugt med i ok stand uden andre skrammer end et sæt ægsede baghjul. De drejer dog fint rundt. Hvad kan sådan en bus være værd?

    Svar
    • Hej Jesper

      Det er svært at vurdere – kan du ikke sende at billede. Der er rigtig mange af dem, så er slidt eksemplar ligger på 150 kr., lidt mere hvis den er hel i rude og første højre A-stolpe.

      mvh

      peter

      Svar
  4. hej har en Monza gt

    En Ford Taunus

    En Taunus 17n

    og en Mercedes Bens 220 se

    alle er godt slidte og kan de have nogen værdi vh Lars

    Svar
  5. Hej Peter
    Jeg har en serie af Ferrari 813 (tekno) jeg har 6 stk af en serie på min. 7 (3 eren mangler)
    De er selvfølgelig lidt slidte…
    Men har du et bud om de er noget værd…?
    Vh Henrik

    Svar
  6. Hej Peter

    Har du nogen erfaring med tekno trælegetøj? Har fundet en gammel trækvogn med 6 klodser der kører rundt når man trækker med den. Der står tekno dansk legetøj på den.

    Mvh
    Peter

    Svar
        • Hvis den er total mintbox og hele indlægget ligger i æsken – det er pap som ligesom er skåret ud så det passer til bilerne er det en sjælden ting. Det er æsken der skal bære hele bilens pris. Er det en slidt æske som er hel uden indlæg vil jeg tro den ligger på 1500.- 2000,-. kr. En total mint har jeg set solgt til 1000,- euro = 7500,- kr. En realistisk pris vil nok ligge på 3500 – 5000,- kr. Det kræver altså at der er en køber. Men den er sjælden i hel flot stand.

          mvh

          Peter

          Svar
    • Det er svært at sige Michael fordi hvad er god stand. De er ikke så dyre, som de var engang. Jeg vil skyde på 8- 1200 for en flot bil.mvh Peter

      Svar
  7. Mange tak jeg så den Røde løbe og Toms gå ebay 4000 og 4500 kr…

    syndes det er mange penge..

    Hvis man gerne vil have noget i flot stand…

    Svar
  8. Hej. En VW 1500 i gråblå med en enkelt skramme men ellers næsten som ny. Er sådan en noget værd. Den må være ca 50 år gammel.

    Svar
  9. Hej Kim B.S det er lidt sjovt med Atlas de sender åben bart ikke det samme ud til os der samler på samme serie jeg har Eks aldrig modtaget en 240 ambulance og jeg mangler også 145 Express den fra en dansk radio butik mener jeg den er fra men sikkert også andre eller så har jeg måske fået nogle som du ikke har fået ?? ???

    Svar
  10. Hej,
    Vil høre hvad en Mercedes 300 SL har af værdi? Den er lys cremet hvid med et sort tag der går ud i gennemsigtige ruder. Den har et hvidt rat , røde sæder og metal gearstang. Der er kan åbnes til motor og reservehjul. Der er en del hakker i lakken på siderne men ellers pæn..

    Svar
  11. Jeg har en lille (10cm lang) rød VW med lad og blå blink på taget. Mangler gummi på begge baghjul. Er nok fra 1960’erne eller 1970’erne
    Hvad tror du jeg kan få for den ?
    På forhånd tak for svar.

    Svar
    • Hej Ann

      Det er formentlig en slangebil du har, hvor indsats og slangeruller mangler. Prisen afhænger af om rudesprodserne er hele, men 100 – 150 kr. plejer sådan noget at ligge på.

      Svar
  12. Hej Peter
    Har vw rugbrød ægte tæpper fra gammel kongevej , pæn stand hvad kan sådan en være værd. ca 50 år +

    Svar
    • Hej Michael

      Det kommer helt an på hvilken stand den er i eller om det er den tidlige model uden ruder eller den seneste med ruder.

      Svar
  13. Hej Dorte

    Det er en af de sidste modeller og der er mange af dem, men det er en god bil.

    Jeg sætter ikke værdi på tingene mere.

    mvh

    Peter

    Svar
  14. Hej Peter
    Den er rød , med sorte skærme og med sølvfarvet lad og er eller andet renovationsmærke på døren. Der er et håndtag til ladet, men jeg ved ikke om det er meningen det skal kunne bruges , men der virker ikke til at få ladet til at tippe. Ellers i god stand

    Svar
  15. Hej Peter!
    Jeg vil høre om du kan hjælpe mig ? Jeg har i mine gemmer fundet en Teknobil. Nærmere bestemt: Taunus Transit – Tekno Denmark 415. Den er lysebrun, noget brugt, og så står der Ali på begge sider af den. Hvad tror du, at den er værd ? Hilsen Hanne Brix
    P.S. Jeg ved, at jeg også har en anden varevogn i mine gemmer så når jeg har fundet den så vil jeg høre om jeg må få lov til at skrive til dig igen med henblik på en vurdering af bilens værdi ?

    Svar
  16. Teknobiler . Bagermestrens rugbrød Ford taunus.fin stand
    Lidt afskalninger på kofangeren og en lille et på højre hjørne bagpå.

    I rødbrun… Hva kan den stå i værdi?? Ca.

    Svar
  17. Hej Peter

    Læste en artikel om den dyreste Teknobil, et folkevognsrugbrød i gul og rød, der blev solgt for godt kr. 68.000 i 2016.

    Det er godt nok vildt. Men hvad er det højeste beløb du kender, der er blevet betalt for en Tekno personbil, uden æske?

    Jeg har kun set biler i 3000-4000 kroners klassen som det højeste. Hilsen Kurt

    Svar
    • Hej Kurt

      Det sker ikke så tit at Teknobiler kommer over 10.000,- kr. Den du nævner er en norsk Tekno “Mecline” en VW type I “Rudins Fargehandel og den var ikke i æske. I foråret blev der solgt en type I “Mikro Radio” til 86.000 i æske, men den rekord blev slået i marts 2019 af endnu en Rudins i æske til 89.000 kr. I juli kan der en Rudins mere på auktion i æske men den gik for 31250 kr. Så der er grænser for, hvor mange købere der er villige til at betale så meget.

      Svar
  18. Hej.
    Jeg har en lille racerbil – cooper norton – slidt men kører fint. den har nummer 7 og er lyseblå. Den er købt en gang i 1960´erne. Kan den være noget værd?
    På forhånd tak for svar.
    Mvh. Jette.

    Svar
    • Hej Anders
      Det er ikke usædvanligt, at de rigtig gode Teknoting ryger op i den pris. Der er bare ingen garanti for at den næste der kommer til salg også kommer til at koste 3000 sek. Det er det fascinerende ved Tekno – man ved aldrig rigtig, hvor man har dem.

      mvh

      Peter

      Svar
  19. Hvad kan en gul bus fra Aalborg Omnibusselskab Linje 1 Nytorv koste ? Reklamer på sider og bagpå.
    Fin stand med kun få småridser.
    Har set salg på Lauritz til 1300 kr. Er det realistisk ?

    Svar
  20. Hej Peter
    Jeg har en vw varebil (rugbrød) , den er lyseblå m. GILLETTE reklame på siderne og taget, synes aldrig jeg har set en sådan i de forskellige artikler eller for den sags skyld diverse salgs annoncer rundt omkring. Jeg har haft den siden jeg var barn, er 64 i dag, er bare lidt nysgerrig på den fordi der aldrig er en til salg noget steds.
    Mvh. Munch

    Svar
  21. Hej Peter
    Tak for svar, jeg har lige siddet og set din fine artikel om vw type 2 og tak for den fine artikel, det er så bare mig der ikke har set den blå uden min egen. Jeg gør jo også mest i lastbilerne, dem fra tekno
    Mvh Munch

    Svar

Skriv en kommentar