Der er nogle ting som jeg synes mangler i produktionen og synes temmelig oplagte. Hvorfor bilerne aldrig er blevet produceret ved jeg ikke, måske har man ikke kunne blive enige om rettighederne eller andre producenter er kommet først.
Nimbus:
Oplagt et denne berømte danske motorcykel var blevet lavet af Tekno. Det var en dansk motorcykel som blev solgt i meget stort antal. Brdr. Pedersen legetøjsfabrikant fra Fredericia har produceret en noget større model med sidevogn, men derfor kunne Tekno godt have produceret en rigtig Tekno model. Måske har Siegumfeldt og Fisker & Nielsen ikke været de bedste venner.
Volvo Dueet:
En bil som var meget almindelig i gadebilledet og som var en del af Volvos program. Den kunne have været meget spændende i en Tekno udgave og når man tænker på at Volvo fylder en del i programmet er det egentligt underligt at denne bil ikke er kommet med.
Morris Minor 1000/Morris Maskot:
Både Morris 1000 og Morris Maskot var meget populære biler og var oplagte emner.
Fiat 500/Fiat 600:
Også meget populære modeller på det danske marked og som godt kunne have kastet en Tekno bil af sig. Godt nok har Tekno ikke lavet ret meget italiensk hvad så grunden er til det.
Ferrarimodeller:
Ferraribiler har altid været populære og har sikkert godt kunne sælges, men jeg ved fra mine samtaler med konstruktøren på Tekno fra 1953-1960, at Tekno flere gange forsøgte at få en aftale med Ferrari, men det var meget svært i modsætning til andre mærker.
Tekno HAR da selv lavet en Nimbus med sidevogn. Jeg har da en ihvertfald 🙂
Hej Dina
Mange tak fordi du byder ind med et indlæg. Hvis du har en er det nok den eneste der nogensinde er lavet. Tekno har lavet en Indian og en Harley Davidson. Men en Nimbus tror jeg ikke rigtig på.
mvh
Peter
Hej :
Når du skriver det er underligt at Tekno ikke fik fremstillet noget særligt Italiensk, så kan de skyldes at Fiat sad/sidder på det meste. Og var det svært at få en aftale med Ferrari så var det de samme menesker der skulle laves aftaler med for Fiat, eller Alfa mf.
Duet undre også mig. Den havde været rigtig god både med ruder, men også som van med reklamer på. Men af en eller anden grund var varevogne og stationcars ikke særligt udbredte som legetøjsbiler, og det kniber stadigt for samler biler.
Nimbus undre mig også men måske MC´r ikke var så sælgende. Morris mini var der mange der fremstillede. Morris 1000 super minor som van, Pick-up, bindingsværk og personbil ville have været oplagt, der kørte mange af dem. Modellen findes næsten ikke som legetøjsbil og heller ikke som samler model. Endeligt ville både Morris 1000 og VW have været oplagte som Cabriolet biler.
Hej Peter.
Andre Tekno ikke fik lavet:
452 Anhænger som cementtransport til 453 Scania cementbi.
Mercedes Benz LP322 som ladbil med tip.
Mvh. Bertel
Tænker lastbiler, og kan i den grad undre mig over at der aldrig kom en Bedford. Det var Danmarks ubestridte bedst sælgende lastbil i 1950´rne og 60´rne — Både A, J, og ikke mindst TK. Faktisk husker jeg at der endnu i 1970´rne trillede en gammel M series forbi i ny og næ, ikke mindst som bus.
Men General Motors biler er generelt en mangel hos Tekno. 3 Opel biler er det blevet til, og ikke en eneste Vauxhall, som ellers også var en populær vogn. Det er lidt ærgerligt, for bilerne blev bygget/samlet i Danmark. Vi havde samle fabrikker for General Motors, Ford, DKW, Mercedes-Benz, Citroën, så det burde have været relativt nemt at etablere et samarbejde. OG så mangler Nimbus helt klart.
På landbrugssiden mangler også Danske traktore og vogne mv. materiel. Alt sammen noget der ikke var ukendt i udlandet, og noget er ovenikøbet opkøbt af de store for at illiminere en stærk konkurrent.