Mercedes-Benz LP 0322
(1960-1969)
Nr. 910, lastbil, 1960-1969
Nr. 910A, grisebil, juni 1967-1969
Nr. 911, Kosangas, 1961-1969
Nr. 912, skraldebil, 1961-1969
Nr. 913, Tuborg, 1962-1969
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Da Termax fik lastbilen færdig til udsendelse i 1960 burde det have været en revolution indenfor modelbilsverdenen. Den er så gennemført at ingen legetøjsbil på markedet kom i nærheden af den i 1962. Igen overrasker Termax med masser af gennemførte detaljer og ved at være langt foran de andre i forhold til detaljer, interiør og rat, samt flere fantastiske varianter.
Jeg synes bare slet ikke den fik den opmærksomhed, den var berettiget til – bare læs nedenstående annoncer. Men hvor er der solgt mange af dem og den holdt sig på markedet i al ubemærkethed helt frem 1969.
Bilen er indbegrebet af Tekno.
Modellens historie:
Det ældste materiale, som jeg har fundet er en annonce fra Politiken fra december 1960 – så jeg våger pelsen og påstår at lastbilen med lad nåede ud i butikkerne lige op mod Jul 1960.
Ovenfor annonce i Politiken fra den 3. december 1960 indrykket af Tekno.
Lastbilen med åbent lad kom som den første i 1960. Herefter fulgte i 1961 kosangasbilen, så skraldebilen og endelig kom Tuborg i 1962.
Ovenfor annoncer fra Stormagasinet Havemann fra 1961 og nedenfor annonce fra samme sted fra 1962.
Tekno annoncerede for alle fire Mercedes biler i Politiken.
Nedenfor Teknos eget katalog fra 1961/62.
Ovenfor annonce fra Politiken fra den 17. juni 1961 omhandlende Kosangasbilen, bemærk, at på de første biler skulle man selv sætte decaler på, og nedenfor fra samme sted fra den 16. februar 1963 omhandlende Tuborgbilen og endelig fra 10. oktober 1964, hvor det blev skraldebilens tur.
Nedefor Teknos eget katalog fra 1963/64 og 1965/66 – der er tale om samme illustration.
Den 3. september 1966 fik alle på nær Kosangasbilen lige lidt mere annonceplads i Politiken.
Der var også plads til bilen i Teknos katalog fra 1968/69, hvor det hele sluttede.
Bilmodellerne var fast inventar i alle Teknos prislister og kataloger frem til bilerne udgik i 1969.
Ingen tvivl om, at netop Mercedes lastbilen bidrog i særlig grad til Teknos indtjening og hvor er der mange af dem tilbage til os samlere.
Grundmodellens detaljer:
Lastbilen er noget af det bedste kvalitetsmæssigt som Tekno har fremstillet. Den er stort set i metal hele vejen igennem og meget robust. Den er opbygget med en grundmodel uden lad, som blev tilføjet senere. Forskellen i modellerne er ladet ligesom en rigtig lastbil i øvrigt.
Den er opbygget en del anderledes end de andre Tekno lastbiler. Denne model er meget mere robust. Den er næsten umulig at ødelægge. Chassis, førerhus, hjul og lad er kraftigere end fx Scania og Volvo lastbilerne. Derudover har den en perfekt affjedring, som ikke findes bedre på nogen anden legetøjsbil.
Grundbilen består af et chassis, en bundplade, et førerhus og en kardanaksel med udstødning og bagaksel.
Førerhuset er flot og har mange graveringer. Der er døre med håndtag og hængsler. Dobbelte pyntelister, Mercedes logo under forruden, dobbelte luftindtag og forlygter, kølergitter og et større Mercedes logo malet i sølvgrå.
Førerhuset er indrettet med sæder og instrumentbord i metal og metalrat. Der er graveringer i sæderne samt på instrumentbordet.
Sæde og instrumentbord er to enheder, der er hæftet sammen. Bemærk de fine graveringer på instrumentbordet og det flotte rat.
Nogle få af de sidst producerede har dog plastik rat – sædvanligvis i rødt. Rattene kan være hvide, røde eller grønne.
Glasset er lidt specielt, fordi det er samlet af 2 dele. Bagsiden mod bagruden fungerer som lås og skal tages ud først ellers ødelægges glasset. Under førerhuset findes bundpladen, som holder holder førerhuset fast til chassisrammen. Bundrammen har indstøbt bladfjedre, bundkar og “Tekno Denmark” logo og et lille trækøje forrest.
Kardanen er løs og fastgjort til chassisrammen med en nitte. Udover kardan er der bagtøj og udstødning med afgangsrør og potte.
Fælgene er støbte med enkeltdæk på forakslerne og dobbeltdæk på bagakslerne. De er opbygget på samme måde som alle de øvrige standard Teknohjul, med en fælg, dæk og en låseskive. Hjulene er forbundet med en hjulaksel, der faktisk er 2,4 mm tyk, hvilket er mere end de 2 mm, som var standard hos Tekno. Hjulene har Tekno kun brugt på Mercedes lastbilerne og det samme gælder dækkene, som kun kendes fra denne bil. Den har spiralfjedre med en god vandring på alle hjul.
Chassisrammen er ligeledes kraftig lavet med mange forstærkninger som forhindre, at den kan vride sig eller knække. Der er ingen tværgående huller til at lave svagheder.
Den har to tanke og et trækøje til anhænger og indstøbte bladfjedre. Der er ikke fremstillet en standardhænger til denne model, men Tekno reklamerede med, at nummer 452 anhængeren til Volvo/Scania kunne bruges på denne model.
Hvis man kigger efter på chassisrammen, kan man se, at den har 2 hakker og 2 buer på en af tværliggerne. Dette må have været forberedelse til et tiplad. Det passer lige med 2 cylindre og et fæstne. Hvorfor det aldrig er blevet lavet ved jeg ikke, men det blev formentlig opgivet af tidshensyn.
Ovenfor forberedelserne til et tiplad.
Billedet ovenfor stammer fra Nørrebro i København. Det er ikke svært at se, hvor nøjagtig Teknobilen ligner originalen.
Jeg har selv bygget lidt videre på ideen om et tidlad og det kan sagtens lade sig gøre at bygge en bil som kan tippe.
Modellens værdi:
Det er en af de Teknobiler, hvor pris og kvalitet hænger dårligst sammen forstået på den måde, at de er så billige i forhold til kvaliteten, at jeg ikke kender andre Teknobiler, hvor man får så meget for pengene. Det er ikke en dyr bil uanset hvilken af standard varianterne man vælger. Problemet i forhold til prisen hænger selvfølgelig sammen med, at der er så mange af dem.
Hvad skal jeg passe på?
På standard bilen er der ikke rigtig noget. Trækøjet på forreste kofanger kan være knækket og der kan være begyndende zinkpest i nogle af bilerne.
Dækkene har svært ved at holde så mange år efter og er ofte stive og hårde.
Se detaljerne på ladene længere nede på siden.
Tekniske data:
Ruder | ja | |
Affjedring | ja | |
Styretøj | nej | |
Interiør | ja | |
Løse lygter | nej | |
Løse kofangere | nej | |
Bevægelige dele | nej | |
Blink | nej | |
Decaler | nej | |
Samlet med | Skrue – dog nitte ved udstødning/kardan | |
Flerfarvet | ja | |
Blist-car model | nej | |
Udsigtsæske | nej | |
Papæske | ja |
Æsker:
Er kun leveret i papæsker, dog er Page leveret i en særlig gennemsigtig plastikæske.
Æskerne var standardæsker i ovenstående tilfælde er der tilføjet et “Kosangas” på endeflappen, som man kunne kende indholdet.
De større biler havde tilpassede æsker.
Standard decaler:
Ingen
Modellerne:
Da først serien var komplet skete der ikke så meget mere med udviklingen. Bilerne var nu engang som de var og der blev ikke gjort noget for at udvide sortimentet. Undtagelsen var grisebilen.
910: Lastbil
Monteret med et kraftigt støbt lad.
Varianter:
Rødt førerhus, sort chassis og gult lad, hvide hjul
Rødt førerhus, sort chassis og grønt lad, hvide hjul
Rødt førerhus, grønt chassis og gult lad, hvide hjul
Rødt førerhus, sort chassis, hvide hjul (2)
Rød
Grøn
Gul
Rød/gul med blåt chassis
910A Grisebil
Der er tale om en almindelig lastbil, men med sidefjelde i metal hele vejen rundt. Sidefjeldet er lavet i et stykke, hvilket er helt unikt. Det er samme rækværk, som blev brugt på Kosangasbilen.
De fem grise fra Reisler er fremstillet i hård plastik. Den ægte bil skal have grise fremstillet i hård plastik. Udgaver med bløde plastikgrise på ladet, som ganske vist også er fra Reisler, er fremstillet efter Tekno lukkede. Bilen er svær at finde som original og æsken er sjælden, hvilket selvfølgelig skyldes, at den kun var på markedet fra juni 1969, hvor den blev præsenteret i en annonce i Legetøjstidende og til 1969, hvor den udgik.
Der findes rigtig mange restaurerede med bløde plastikgrise på markedet.
Æskerne til grisebilen blev mærket med en label på endeflappen “grisebil”.
Varianter:
Rødt førerhus, sort chassis og grønt lad, hvide hjul.
911 Kosangasbil
Grundbil med lad og rækværk. På ladet er der placeret en flaskeholder med huller til 28 flasker. Flaskerne er gule og støbt i plastik, med ”Kosangas logo” og håndtag. Decalerne til flaskerne blev leveret løs på et lille stykke pap pakket ind i plastik, så man selv kunne sætte dem på flaskerne. Det har gjort, at der sidder disse mærkerne rundt omkring på bilerne efter børnenes forgodtbefindende. På ladet er placeret en sækkevogn. Førerhus, lad og hjul er gule. Chassis er lilla. Meget almindelig bil.
Standarddecalen er et Kosangasmærke på taget og på bagsmækken, samt et flaskemærke på dørene.
912 Skraldebil
Grundbil med en særlig skraldekasse i blik. Bagklappen er støbt i grønt plastik med 2 løse skraldespande med løst låg hængende i 2 små huller. Spandene kan tages af. Under bilen er placeret en sækkevogn ved hjælp af et stykke blik. Bilen findes kun i grøn og med sølvfarvet skraldekasse. Ingen decaler. Utrolig mange af dem.
912-1, Siaisa KUKA:
Den findes med SIAISA decalen på taget og KUKA decalen på siden. Jeg har ikke belæg for at sige, at den ikke er original. Faktisk har jeg fundet KUKA nævnt i det materiale, som jeg har fra Termax.
913 Tuborgbil
Grundbil med et lukket lad med jalousilåger på hver side i grøn, rød eller hvidt plastik. Jalousilågerne kan køres op og ned. Sækkevogn og grønne kasser i metal var ekstraudstyr. På førerhuset sidder den berømte Tuborghat i metal og en spids i messing. Decaler fra Tuborgs bryggerier. De hvide jalousilåger er de mest almindelige. De grønne er sjældne og de røde meget sjældne. Jalousilågerne revner nemt, så jeg anbefaler at man ikke rører dem mere end højst nødvendigt.
913 Page (5)
Grundbil med en træklods på ladet. En lidt anderledes Teknobil, fordi Tekno normalt ikke brugte denne form for produktion. Det kan skyldes, at kunden har ønsket netop dette udseende og det har været den billigste måde at producere i træ.
Bilen optrådte i en TV udsendelse som hed ”hvad er det værd” den 27. August 2008, hvor direktøren for “Page” i Danmark selv forklarede, at det var ham, der havde fået bilerne fremstillet hos Tekno. Page var et hollandsk firma, der lavede toiletpapir, mens transportfirmaet, der kørte med bilerne hed “Heynen Transport”. Page havde fået bilerne fremstillet for at markere for forhandlerne, at fremover kom varerne med lastbil og ikke med toget .
Der hører en tilsvarende hænger til bilen.
Sættet er leveret i klar plastikæske med rød træbund og er meget sjældent. Modellen fra TV blev solgt hos Frederikberg Auktionshus for 25.000 kr. medio august 2008.
Måske er denne bil den eneste der findes i denne stand.
Jeg har i februar 2009 haft lejlighed til at tale med direktøren (PM) der solgte bilen. Han fortalte, at Page ganske rigtigt var et hollandsk firma som handlede med toiletpapir og køkkenrulle. Varerne blev leveret fra Holland i jernbanevogne, men flere dyre om lastninger til følge. Det blev derfor besluttet, at varerne fremover skulle leveres med lastbil, direkte fra Holland til grossisterne i Danmark og for så vidt også i andre lande.
Ovenfor og nedenfor foto af bilerne fra Heynen Transport.
Direktøren bestilte bilerne omkring 1963-65 på Tekno hos salgschefen, som blev kaldt Onkel Tekno. Der blev aftalt hvilken model der skulle bruges og til hvilken pris. Da papir ikke vejer ret meget havde bilerne disse særlige høje kasser, for at der kunne være så meget som overhovedet muligt med på turen.
Formålet var ganske rigtigt at markere overfor grossisterne at denne ændring var på vej.
Der blev kun uddelt ca. 150 sæt i Danmark og et antal i udlandet, navnlig Holland, Belgien og Tyskland, men der er kun produceret et meget begrænset antal sæt.
Vognmandsfirmaet som fik ordren var hollandsk og hed ”Heynen Transport”. De kørte faktisk mest med Mercedes lastbiler og bilerne anvendt ved disse transporter kørte typisk 700.000 km uden problemer p.g.a. den lave vægt og dermed reducerede belastning af køretøjet.
Pine Kraft:
Finsk gave af Mercedes Benz lastbilen. Jeg har set den nogle få gange og altid i den lysegrønne farve. Pine Kraft var et finsk cellulosefirma, der lavede papir. Bilen har helt sikkert været brugt til reklame og på ladet lå en papirrulle.
Diverse:
Nedenfor originalt materiale, som har været brugt til fremstilling af katalogerne i første halvdel af 1960.erne.
Nedenstående foto er originale billeder, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikkerne til fremvisning.
Produktionsmateriale:
Nedenstående brochure fra Mercedes-Benz er fundet i det materiale hos Termax som har været brugt til fremstilling af lastbilen. Det er en sjov oplevelse at sidde og kigge i den brochure, som værktøjsmagerne har brugt forud for fremstilling af den berømte lastbil.
Bemærk at Termax startede udviklingen af en LP 321, hvilket også fremgår af udviklingsmaterialet, men den nåede at blive til LP 322, før den blev færdig.
Jeg har en stor mappe fra Termax med tegninger og skitser som er gemt fra udviklingsarbejdet fra 1959-1962. Jeg har valgt at vise nogle får stykker for at give et billede af, hvor primitivt værktøjsmagerne egentligt arbejde. De lavede selv deres skitser eller også gjorde konstruktøren. Det var værktøjsmagere ikke ingeniører, som man kunne forvente.
Nedenfor profiltegning af den færdige modelbil påsat mål. Værktøjsmagerne var rygere og det er også her lykkedes at tænde ind i øverste venstre hjørne af papiret.
Nedenfor skitsen til bøjlen, som holder sækkevognen.
Næste billede viser chassis med støberetning. Jeg har mange skitser med chassiset, men ingen har anordningerne til hejseværket.
Næste billede viser en værktøjsdel, men bemærk den lidt fantasifulde tekst som er myntet på, at værktøjsmageren skal skynde sig.
Bagdør og kasse til skraldebilen.
Kassen nedenfor på skitsen er udfoldet.
Ovenfor prototype af skraldekasse, som ikke har fået monteret bund. Kassen består af 4 dele, selve kassen, endebund, bund og hængsel til bagdør.
Bundplade, førerhus og kardanaksel er støbt i den samme form.
Prægedorne, som blev fremstillet til at præge emnet ind i formen inden den blev hærdet. Herunder er vist hele serien til førerhuset.
Diverse:
En Teknosamler har sendt mig dette billede af en fin Mercedes lastbil med presenning. Den er næppe original fra Tekno, men stammer formentlig fra en vognmand, der selv har fået lavet en serie af biler. Mercedes lastbilen er ikke født med presenning.
Et opslag i arkivet i Horsens fortæller om en vognmand, Verner Nielsen, som døde på plejehjem i 1983. Det kan jo være den samme – i-hvert-fald er der noget der tyder på, at bilen er helt tilbage fra Tekno tiden.
Artikel er opdateret 2. august 2023, blandt andet med en del produktionsmateriale sidst i artiklen.