MG-A
nr. 824
(maj 1960 – 1969)
Det var en rigtig smart bilmodel, som Tekno valgte at udvikle i slutningen af 1950.erne. Alle elskede jo sportsvogne ikke mindst børnene, men også de voksne drømte om en sportsvogn. Det var typisk en overklasse ting at køre sportsvogn og på den tid var det langt fra alle, som havde en bil. Så der ramte Tekno plet i deres valg af model også selvom de engelske biler ikke rigtig var Teknos hjemmebane, hvor de skulle konkurrere med Corgi og Dinky.
MG-A´s historie:
Der findes meget lidt materiale omkring MG-A. Dels kom der mange nye modeller omkring 1960 dels var Siegumfeldt uvenner med legetøjshandlerne og Tekno annoncerede ikke i Legetøjstidende.
Det ældste jeg har fundet er annoncen nedenfor fra maj 1960. Bilen er ikke med i min prisliste fra marts 1960, men den er med Teknos eget katalog fra 1961 og i prislisten fra september 1961.
Ovenfor annonce fra Politiken fra den 14. maj 1960, hvor bilen præsenteres som nyhed.
Så jeg tør godt at konkludere, at den er kommet på markedet i foråret 1960, hvor den kostede 4,25 kr.
Jeg ved fra mine interviews med E. Spon, som var konstruktør på Tekno, at han konstruerede bilen og han stoppede hos Tekno i 1960. Det var en af de sidste modeller, som han nåede at udvikle.
Ovenfor til venstre Teknos katalog 1961/62, i midten 1963/64 og til højre fra 1965/66
MG-A blev selvfølgelig også solgt i udlandet på alle de markeder, som Tekno handlede med også i Sverige, hvor den svenske Berico beskrev bilen i maj 1960.
Ovenfor notits i “Leksaksrevy” fra maj 1960.
Herefter er der ikke meget mere at finde omkring MG.A, men den var med på den liste af biler, som Tekno valgte at udgive i 1969 som “Blist-car” billig modeller.
Ovenfor annonce i Anders And for 16. september 1969
Den udgik af produktionen i 1969, da Tekno-Algremas overtog Tekno.
Det er ikke meget historie jeg har fundet på bilen, men det er set før med de teknobiler, som solgte godt. Det var ikke nødvendigt at reklamere for dem og netop MG.A udkom kun i tre farver, så Tekno var ikke nødsaget til at bruge kræfter på at gejle salget op. Det kom helt af sig selv. Derudover var det en bil, som ikke havde nævneværdige funktioner og det påvirkede også Teknos måde at være “stolt” af bilen på. Der var ikke noget at prale af.
Men det var en kæmpe salgssucces for Tekno. Der er solgt utrolig mange af dem.
Særlige detaljer ved modellen:
Når man sidder med en MG-A i hånden kan man ikke undgå at lægge mærke til, at det er en ganske særlig bil. Den oser af kvalitet.
Den virker lille, men den er 89 mm lang og den rigtige bil måler 3962 mm, hvilket giver et størrelsesforhold på 1:44½, som er en smule mindre end idealet på 1:43½. Den er meget flot ramt i forhold til form og figur. Den ligner en rigtig MG-A.
Man kan se på den, at den er lavet i overgangsperioden mellem de biler uden affjedring og uden interiør og dem med. Den har detaljer, men ikke i samme grad som de senere modeller. Bilen består af 28 enkeltdele – 29 hvis vi tæller rattet med. Det lave antal dele har medvirket til, at den har været billig at fremstille.
Karosseriet er stærkt og enkelt. Der er graveringer for dørene, for- og bagklap, benzindæksel, som ofte er malet med en lille sølvgrå prik, samt luftindtag, men fx dørhåndtag er ikke kommet med på MG-A modellen. Den mangler fx også de små markeringslygter under forlygten. Den er lidt sparsomt graveret men læg mærke til at dørene har den udvendige gravering, som gør, at de ikke er så tydelige, hvor fronthjelm og bagklap har indvendig gravering, som Tekno skiftede over til. Så MG-A var også her lige i en overgangsfase.
Baglygterne ser lidt spøjse ud, men på den rigtige bil er der fire baglygter – to i hver side – en rund og en oval, som nærmest ligner en knallertlygte. Så den er god nok, det giver mening, hvis man ser bilen i virkeligheden.
Kofangerne er løse og navnlig forreste kofanger passer helt fantastisk til bilen. Den sidder perfekt. Interiøret og rude er lavet i en kraftig udførelse og der er blevet plads til aftegninger til sæderne men ikke til instrumenter. Bagruden har markeringer for de stropper, som går ned udenpå ruden i hver side. Sjov detalje.
Bunden har en del detaljer men bagtøj, fortøj, kardan, udstødning og bagagerum, ligesom den har “Tekno Denmark” logo og det rigtige “MG” logo indgraveret. Der er ikke indgraveret produktionsnummer 824.
Bilen har affjedring af pianotrådstypen, som virker rigtigt godt.
Ovenfor til venstre en bund med logo og til højre Blist-car udgaven, hvor Tekno logoet er fræset væk
Bilen gennemgik en del ændringer i sit 9-årige lange liv. Hjulene er støbte, hvor man kan se trådegerne. På de første modeller var fælgene malet sølvgrå og uden gennemgående aksel. Senere var fælgene umalede og med gennemgående aksel. Begge typer var meget holdbare og det er sjældent at MG-A mangler et hjul. Bilen løber let og er skøn at lege med, der er ikke noget, der skraber på eller genere kørslen. Dækkene er de velkendte standard personbilsdæk. MG-A fik lov at beholde sine egne hjul i blist-car udgaven, hvilket var logisk da det var et billigt hjul at producere.
I starten havde bilen plastiklygter, hvor det mest normale var transparente lygter, men den er også lavet med blå plastiklygter i lighed med dem Saab 96 også fik på et tidspunkt. Omkring 1962-63 fik den prismelygter.
Interiøret er på langt de fleste biler hvidt eller beige, men den er lavet med både gult og rødt interiør. På nogle af bilerne mangler rattet og det kan være blevet sparet væk på et tidspunkt, men jeg har også biler fra den tidligste periode uden rat. Det kan ikke rigtig falde ud, så på nogle biler mangler det bare. Der er tale om et ganske almindeligt standardrat som sad i alle personbilerne.
Det er så fristende at sige, at det blev sparet væk på Blist-car bilerne, men jeg har en med rat, så det tåger lidt rundt. Blist-car bilerne er et udtryk for at Tekno brugte de dele op, som de havde liggende på lageret.
Bilen er venstrestyret og jeg synes det er en af Teknos styrker, at man ikke fedtede for englænderne ved at lave en højre styret bil.
MG-A med og uden rat.
Den har en lille sølvgrå MG-A 1600 decal på bagklappen.
Tekno valgte kun at lave bilen med hardtop. Det kunne eller have været lækket at have den i cabriolet udgaven.
Den har en lille pudsig fejl. Man kan vende ruden begge veje og jeg har efterhånden set en del af dem, hvor ruden er sæt forkert i på Tekno, når pigen på Tekno har siddet og sovet med åbne øjne.
Selvom bilen blev produceret i mange år og er lavet i mange tusinde eksemplarer er den kun lavet i farverne rød, lyseblå og beige. De er lige almindelige og ingen kan kategoriseres som sjældne.
MG-A er samlet med 2 nitter i bunden, der gennem årerne ændrede sig en del.
Modellens værdi:
Selvom den er meget populær er der mange af dem i flot stand og der er mange mintbox biler på markedet. Det påvirker prisen, at der er få farve varianter og der er så mange af dem. En mintbox model koster i den lave ende af det som biler fra den tid kostede. En pæn bil uden æske kan man få for nogle få hundrede kroner og en godt brugt bil koster stort set ingenting. At der er bevaret så mange i flot stand tror jeg skyldes at den appellerede til voksne samlere.
For en Teknosamler er MG-A et absolut must. Tekno når det er bedst.
Bilen kom som blist-car model uden logoet i bunden og de kostede 5,85 kr. Meget bil for næsten ingen penge.
Hvad skal jeg passe på?
Der er ikke rigtig noget at komme efter. Bilen har ingen produktionsmæssige svagheder andet end bagkofangeren sidder udsat og ofte er de knækket af.
Tekniske data:
Ruder: | Ja | |
Affjedring: Ja/ | Ja | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Ja | |
Bevægelige dele: | Nej | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | |
Samlet med: | Nitter | |
Tofarvet | Nej | |
Blist-car model/billigmodel | Ja |
Særlige decaler:
Decal på bagklappen “MG 1600”.
Æskerne:
Papæske og blist-car. Bilens farve var ofte markeret på enden af æsken med en tuschstreg eller et lille rundt klistermærke med bilens farve.
Modellerne:
Blå:
Bilen kan have blå eller transparente forlygter.
Læg mærke til, at på den blå bil vender ruden forkert.
Rød med hvidt interiør:
Rød med gult interiør:
Beige:
Blist-car udgaven:
Diverse:
Nedenfor at originalt fotografi fra Tekno, som sælgerne havde med ud i butikkerne til fremvisning.
Fick idag hem en röd MGA som jag köpte på en fransk auktion.
Bilen är mint och har blåa lyktor.
Frågan är då om vissa fick det från fabrik. Skulle ju vara ytterst konstigt att en orörd originalbil skulle få lyktorna utbytta?
Hej Jonas
Du kan være ganske rolig den er sikkert original med de blå lygter, som også findes på Saab 96, Volvo Express o.s.v. mvh Peter
Artiklen er blevet opdateret 220223.