Når Saaben er skæv

Når Saaben er skæv

Fortalt af Peter Frandsen

Saab 96 – den model med den brede kølergrill har en utilsigtet svaghed. Den har fjedersystem med pianotråd, som så mange andre biler, men på netop denne model er de støbninger som er lagt indvendig i bunden ikke høje nok til at holde tråden ordentligt på plads.

Når Saaben er skæv (4) Saab 96 Teknosamleren (1)

Når hjulene drejer rundt kan det ikke undgås, at akslen drejer med og hermed trækker tråden med frem eller tilbage afhængig af hvad vej man kører med bilen. Hvis man samtidig trykker hjulene ned fx i en kurve kan tråden bevæge sig over støbningen og den holder ikke mere hjulene på plads.

Når Saaben er skæv (3) Når Saaben er skæv (2)

 

Den viste bund er fra en VW 1500, men princippet er det samme.

Jeg har set dette masser af gange og har – indrømmet – flere gange købt pæne biler ret billigt, fordi de havde denne defekt.

Imidlertid kan man forholdsvis nemt redde bilen uden at skille den ad.

Når Saaben er skæv (5)

 

På den viste model er der knækket et stykke af bunden så man kan se fjederen. Det er nok ikke tilfældet på din bil, så tag dækkene af i den side, hvor problemet er.

Når Saaben er skæv (1)

 

Tag en lille skruetrækker og skub fjederen på plads. Bilen er nu så god som ny.

 

 

 

 

2 kommentarer til “Når Saaben er skæv”

  1. Hej

    Godt fif, har lavet samme “nummer” med en VW boble der havde “slagside” og der er god plads i de store folkevognsskærme til at lirke tråden på plads.
    Mvh Sven

    Svar
  2. Hej
    Jeg gjorde flere forgjeves forsøg på at få fjæderen på den ene side på plads.
    Til slut måtte jeg borre ud bunden og da oppdagede jeg problemet; ved bagakselen.
    Fjæderen hadde kilt seg fast mod en lille metalpind ved siden af den større pind der fjæderen normalt hviler mod.
    For at bevege fjæderen bagover, måtte fjæderen løftes over den lille pind bag, samtidig som man skyver pinden bagover fra forakselen.
    Konstruksjonen på en Saab 96 avviger fra en VW 1500.

    Svar

Skriv en kommentar