Oldsmobile Toronado/nr. 933
Forfattet af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Oldsmobile Toronado fra GM sendte Tekno på markedet i juli 1969. Modelbilen er formentlig konstrueret i et samarbejde mellem Termax og værktøjsfirmaet Balewa (Kirk) i Glostrup, som også var Langes Legetøj. Lad det være sagt med det samme. Det er min påstand, at det er den bedst gennemførte model af en personbil, der nogensinde er sendt på markedet i denne verden. Det siger jeg ud fra en konstruktionsmæssig vinkel og ikke bilens “samlertække”. Det er en amerikansk model med et unikt design – faktisk den første forhjulstrukne bil fra de amerikanske bilfabrikker. Jeg nævner med vilje personbil, da jeg synes Mercedes Benz 0302 bussen også er en fantastisk modelbil. Jeg er usikker på relationen mellem Termax og Lange/Kirk fordi bl.a. værktøjsmageren Leif Schiødt fra Termax ikke kan huske Oldsmobilen eller bussen, men jeg har et brev fra Mercedes i Stuttgart fra 4. august 1969 der takker Hr. Larsen (E. Lerager Larsen) for det fine arbejde med bussen. Det ville også være logisk, at dem der havde ekspertisen på området, nemlig Termaxfolkene var inde over model og værktøjsfremstillingen.
Klik på billedet 2 gange for en større visning.
Det forhold, at der er tale om en amerikansk bil, har givet konstruktøren nogle ekstra muligheder og ikke underligt, at han gerne ville udvikle flere amerikanske biler. Størrelsesforholdet er 1:43½, som de øvrige Teknobiler. De amerikanske biler var som bekendt meget større end de europæiske, så der var lidt mere plads at boltre sig på i en modelbil, hvor ½ mm betyder uendeligt meget. Og den plads har Larsen udnyttet til fulde.
Modellens historie:
Bilen kom på markedet op til Jul 1969 i konkurrence med en masse andre nyheder fra Tekno i 1968/1969, som fx Volvo 144, Scaniabus, Volvo F88, NSU Ro 80, Mustang, osv. Det er nok grunden til, at der ikke blev annonceret så kraftigt for bilen. Den fik en annonce i Legetøjstidende og en annonce i Anders And og så var det egentlig det. Bilen kostede 19,50 kr. Men lad os slå fast, at der er solgt et enormt stort antal af disse biler. Den er undervurderet blandt samlere, synes jeg. Den er nem at få fat i til en meget billig pris og den er lavet i få farver.
Til venstre annonce i Anders And fra 26. august 1969 og til højre fra 21. oktober samme år
Annonce fra Anders And fra 2. december 1969. Hvorfor bilen er højre styret må guderne vide.
Annonce fra Legetøjstiden juli 1969. Det ser til, at man fra starten havde lagt sig fast på alle farverne.
Oldsmobile Toronado levede en omtumlet tilværelse i de godt 2 år den var på markedet. Den udkom som de øvrige biler fra Lange/Kirk på sædvanlig vis jf., aftalen mellem Tekno og Lange i 1969 og blev præsenteret i Teknokataloget 1968/69 som nyhed med et billede af en rigtig bil.
Den har herefter været solgt som Tekno version i sin specielle udsigtsæske indtil 1. juni 1970, hvor Algrema/Tekno overtog Tekno og Kirk valgte at gå sine egne veje. Dette er selvfølgelig grunden til, at den i lighed med de øvrige Kirkprodukter ikke var med i kataloget fra 1970-71. Kirk oprettede selskabet Model Products og markedsførte deres produkter som Action 1:43. Toronado.en fik ny æske – den velkendte sorte udsigtsæske, som blev standard for Kirks biler. Kirk ændrede logoet i bundpladen fra Tekno til Kirk og der blev lavet en ny samleinstruktion med en + og en – instruktion på den samme side. Teknoudgaven af samleinstruktion var en meget lang utrolig flot instruktion i hvid og blå.
Udover den nævnte æske kom Toronadoen i en eksportæske som samlesæt under narvet “Strip´n Steer” – formentlig målrettet det amerikanske marked.
Henover foråret 1971, var det godnat med Kirk, der gik konkurs. Tekno/Algrema købte hele butikken og Toronadoen blev nu solgt igen under Teknonavnet i de velkendte røde og hvide Tekno udsigtsæsker, som jeg ynder at kalde “Tivoliæsker”. Logoet i bundpladen blev ikke ændret tilbage, så disse biler blev solgt i Teknoæsker med Kirk bundplader. Endnu et bevis på, at de gamle Teknodage var forbi. Den kom tilbage i 1971/72 kataloget, nu med et billede af modelbilen.
Bilen er lavet i følgende farver. Hvid, rød og blå, samt en guldfarvet. Den er også lavet i guldbronze og sølvfarvet med sort fronthjelm og bagklap. Den guldfarvede og den guldbronze er ikke samme farve. Man savner en sort, men den er der ikke blevet plads til.
Interiøret er lavet i rød eller i sort.
Mange af de øvrige Teknobiler blev efter at fabrikken lukkede samlet af andre fabrikker, men jeg har aldrig set Toronadoen som reproduktion.
Corgi Toys har lavet en tilsvarende legetøjsbil i en meget ringere kvalitet – dog har modellen med aftagelige hjul sine kvaliteter.
Særlige detaljer ved modellerne:
Jeg tror jeg har nævnt det før. Oldsmobile Toronado som model er helt fantastisk. Jeg vil prøve at redegøre lidt før den påstand i forhold til de øvrige modeller.
Stort set alle enkeltdelene, som der i øvrigt er 56 af, har flere funktioner. I mange af Teknobilerne er der lidt slup hist og her, hvilket bevirker, at tingene falder af eller begynder at hænge. Det er overflødigt at nævne, at bilen er samlet uden skruer eller nitter, med det formål, at den skulle kunne skilles ad og samles igen – hvilket den er meget velegnet til.
Bilen er kæmpestor, men den rigtige bil er 5375 mm lang og da Teknos model er 124 mm lang er størrelsesforholdet 1:43,3, hvilket er præcist idealet for den størrelse biler. Den er stor – fordi amerikanerbilerne var større.
Karosseriet er kraftigt konstrueret med gode forstærkninger, så det ikke buer. Der er kun ganske få graveringer fx dørhåndtag og luftindtag nederst på forskærmene, ved forruden og ved bagruden – ellers ingen graveringer. Bunden er også i en kraftig udgave med en meget detaljeret motor, hvilket kan skyldes, at man har ville markere forhjulstrækket. Bunden er som regel i farven grå eller sort.
Øverst den ældste bund, hvor der er graveret “Toronado Oldsmobile- Tekno Denmark”. Det er den bund som bilen blev født med og som var den ældste leveret i den blå lidt flade æske. Da KIRK tog produktionen hjem fra Tekno fræsede de Toronado – Oldsmobile væk og erstattede Tekno logoet med KIRK. Hvorfor de ikke lå Toronado stå ved jeg ikke, måske kan det have noget med rettigheder at gøre, at den var givet til Tekno. Da KIRK gik konkurs gik produktionen tilbage til Algrema-Tekno som genindførte Tekno logoet.
Baglygterne er integreret i kofangeren, hvor der faktisk er blevet plads til en lille gravering med “Toronado” og på bagkofangeren er de 2 udstødningsrør videreført fra bundpladen, hvilket er en flot detalje. Hjulene er en standardtype som også blev brugt på MB bussen, Porsche 911 o.s.v., dog med Toronadoens egen hjulkapsel.
Kigger vi ind i bilen er alt meget tæt pakket. Dørene er kraftigt konstrueret og de sidder godt fast i en lille runding i karosseriet. Derudover er dørholderen en del af interiøret, som går ned i en lille fals som låser dør og bund sammen. Dørene kan godt hænge lidt på en Toronado, men de falder ikke af. Meget bedre lavet end fx Ford Mustang, Mercedes 230 og ikke mindst Teknos egne Volvo 144/164 og Saab 99. Hængslerne på bagklappen låser lige netop interiøret, så begge dele sidder godt fast. Fronthjelmen er hængslet på midten og låser oppe under instrumentbordet. Jeg har prøvet at trække disse løsdele fra hinanden på en gammel bil. Det kan kun lade sig gøre ved virkelig at bruge vold.
Instrumentbordet har mange detaljer ligesom sæder og dørpaneler er flot udført. Faktisk er højre og venstre dørpanel forskellig, hvilket er endnu en flot detalje, som børnene næppe har bemærket. Rattet er ligeledes meget flot og detaljeret. Ruden er samlet i 2 dele, formentlig fordi den ellers ville blive for lang.
Det bedste mangler fortsat, nemlig hele konstruktionen med de vippende forlygter. Trykker man på den fjederbelastede fronthjelm lukker lygterne op. Fronthjelmen åbnes med en lille tap, der stikker ud under kofangeren og som samtidig fungere som hjulopretter. Der er indbygget en lille fjeder i luftfilteret, som bevirker at motorhjelmen springer lidt op, når den åbnes. Samtidig bevirker fjederen, at der ikke er noget der rasler – og ikke mindst, bevirker fjederen at hele fortøjet kan fjedre. Jeg kan ikke komme i tanke om andre modelbiler, hvor de styrende hjul kan fjedre, samtidig med at lygter og fronthjelm kan arbejde og bilen kan skilles ad. Styretøjet virker ganske godt og har ikke tendens til at blive slidt.
Det er i særklasse genialt. Det siger sig selv, at det har kostet kassen at lave denne bil og de efterfølgende modeller blev da også ramt af besparelser. Jeg tænker på Porsche, Volvo 144, Saab 99 o.s.v.
Bilen skilles ad, ved at køleren trækkes op og kofangeren hives ud. Den er nem at adskille og samle igen. Faktisk kan den samles uden at man skal bruge 25 fingre. Trykker man det hele rigtigt sammen holder det sig selv.
Som sagt er bilen lidt større en normalt med sine 123,6 mm og det har gjort det muligt for konstruktøren at lave lidt ekstra på bilen samt lave det i en supergod kvalitet. Ford Mustang og Mercedes Benz 230 er til sammenligning 106,5 mm lange. Måske var det derfor Termax foretrak Corvette og Firebird som de kommende biler.
Jeg har en del originalt produktionsmateriale til Toronadoen, som er særskilt beskrevet sidst i artiklen.
Oldsmobile Toronados værdi:
Der er mange af dem og de er ikke særligt dyre. Den guld og bronzefarvede i Teknoudgaven i originalæsken er den mest eftertragtede. Kirkmodellerne er typisk lidt mindre eftertragtede også selvom der er tale om den samme bil. Slidte biler koster sjældent meget.
Hvad skal jeg passe på?
Den er solid og robust, så der er ikke rigtigt noget. Hvis man skal være lidt kritisk kan A-stolpen i højre side godt knække helt oppe ved taget. Det er også eneste svaghed.
Tekniske data:
Ruder: | Ja | |
Affjedring: Ja/ | Ja | |
Styretøj: | Ja | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Ja | |
Bevægelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Nej | |
Samlet med: | ||
Tofarvet | Ja | |
Blist-car model/billigmodel | Nej |
Særlige decaler:
Ingen
Æskerne:
Udsigtsæsker til Teknobilerne i 2 udgaver og en til Kirkmodellen. Særlige æsker til “saml selv” bilerne. Pæne æsker til Toronado er eftertragtede. Den første udgave er ikke særligt godt lavet, og de går hurtigt til. Det virker som om, at det var en forsøgsæske fra Tekno, indtil man fandt den rigtige model. Bilerne er sat fast med en lille tap gennem bundpapet og op i hullet i bunden af bilen.
Modellerne:
933-1, rød:
Sammen med hvide nok de mest almindelige.
933-2, hvid:
933-3, blå:
Lidt færre af den bil end den hvide og den røde. Med sort og med rødt interiør.
933-4, guldfarvede:
Forholdsvis sjælden i den ensfarvede udgave.
933-5, guldbronze med sorte døre og hjelme:
933-6, sølvfarvet med sorte døre og hjelme:
Strip`n Steer:
Der er ikke så mange af dem i flot stand, dog uden at de kan kaldes sjældne.
5 pack.
Pakning af 5 stk., som bilerne blev leveret til legetøjsforretningerne. Pakken har aldrig været åbnet.
Særlig Oldsmobile:
Nedenstående Polis model kommer fra fabrikken i Hjørring, som formentlig er en prototype, hvor de har eksperimenteret med decalerne.
Polis:
Polizei:
Der er lavet en specialmodel til et firma i Herning “Teknisk Illustration”. Bilen er lavet som blistpack i en ufarvet flad papæske. Bilerne er sikkert lavet i forskellige farver og decalen sidder på bagklappen. Af prislappen fremgår at den har kostet 4,50 kr.
Jeg har kendskab til en hvid og en rød variant
Andre fabrikanter:
Cragstan/Israel:
Diverse produktionsmateriale:
Som ovenfor beskrevet har det været et kæmpe arbejde at fremstille en modelbil som Oldsmobile Toronado. Bilen er blevet fotograferet meget nøje i alle detaljer og værktøjsmageren må hele tiden have haft de vanskeligheder for øje, som han stødte på efterhånden som har arbejdet sig frem i sit arbejde med bilen. Navnlig de bevægelige dele må have givet hovedbrud. Det efterfølgende materiale er alt sammen fundet hos Termax og har været anvendt i fremstillingen af bilen. Prøv at kigge lidt på de originale tegninger, som for nogle af dem fylder et helt spisebord.
Herover et view af bilen som sikkert er kommet fra GM.
Originale billeder fra bilens motorrum.
Ovenstående er en håndskitse af konsollet der holder hjul, motor mv. Det har krævet intelligente mennesker at overskue den videre proces.
Nu er der kommet lidt flere mål på. Der har været lavet stribevis af de samme tegninger med forskellige formål. Billedet til højre viser kun åbningen til kofangeren.
Stor oversigtstegning af hele bilen.
Nu nærmere vi os de færdige tegninger. Kan du genkende karosseriet til bilen?
Tegninger af metaldelene i værktøjet og det færdige resultat, et støbeudtag med alle metaldelene.
Tegning over dækkene. Hvem har tænkt på hvor målfast og detaljeret dækmønsteret er konstrueret. Dækkene blev støbt i store plader og standset ud. Hjulene ligeledes i store enheder. Billede 3 er lånt fra en Ford D 800, men princippet var det samme.
Ovenstående er støberelateret materiale.
Herover samleinstruktion fra Kirk og herunder dele af samleinstruktion fra Tekno. Den er for lang til at scanne ind i et billede.
En god og velillustreret artikel – og det har altid været en stor favorit hos mig.
Den rigtige Toronado er flot og teknisk spændende og fremsynet – Cadillac brugte da også teknikken året efter i Eldorado – a classic in it`s own time som den blev kaldt i samtidige tests.
Det samme kan siges om Teknos model, den er utrolig vellykket.
At den er undervurderet, tror jeg skyldes at modellen stort set er ukendt på vore breddegrader.
Du nævner også Mercedes bussen som vellykket, her synes jeg dog, at teknikken halter en hel del.
Styretøjet er for stramt og sidder for langt oppe i karossen.
Døre og klappe går også ujævnt og til tider stramt.
Udseendet er derimod lige i øjet – den ligner den rigtige.
Hej Gunner
Tak for din kommentar til artiklen. Det er dejligt med kommentarer til artiklerne og input fra de virkelige biler. Det er min intention, at artiklerne aldrig bliver færdige, men hele tiden udbygges med ny viden eller bare holdninger. Der sidder en masse mennesker med viden om et eller andet vedrørende Tekno og det vil vi andre gerne indvies i.
En meget flot og meget oplysende artikel om denne Oldsmobile-model.
Sidder med den foran mig. Kan godt se, at det er et fint modelarbejde, men jeg har aldrig rigtig regnet den for noget.
Det gør jeg nu!
Hvorfor bilen er højrestyret (Anders And bladet) må guderne
vide.Men forklaringen er nok at da man lavede annoncen
så det bedre ud at bilen vende den vej den gør nu så sætteren har vendt billedet og dermed spejlvendt filmen
Hilsen en af guderne,Jørgen
Hej Jørgen
Det har du sikkert ret i, men det virker forkert. Det samme er sket på nogle af Volvo 144 annoncerne.
Hei Peter.
Etter å ha lest denne flotte artikkelen har jeg studert mine Toronadoer. Jeg er enig i at dette er en superflott modell. (Selv om Mercedes 230/250/280SL er mine favoritter.) Jeg følger jo en del med på hva der ligger ute på eBay, og nå har jeg kjøpt 2 stk fra USA. Der er en som har mange av denne, og de er nye i eske. Jeg har betalt mellom 150 og 200 kroner stykket for disse, så om noen ønsker seg denne er det bare å lete på eBay. 🙂
Hej Knut
Lyder spændende og billigt. Vi lader opfordringen gå videre.
Hej Peter & Knut Jeg er enig med Peter i at det sørme er billigt og jeg mener heller ikke det er den normal´pris.. ´De fleste af de Oldsmobiler Toronadoer jeg har set på eBay.usa ligger på ca 300,- til 350,- DKK og så skal man lige huske, at der tilkommer prisen på forsendelse og endelig skal man huske på, at i Danmark skal du forudse ,at du kan blive pålagt moms af Told & Skat, idet bilen indføres fra ikke EU-land. Jeg har købt mange biler i USA men 3-4 gange er pakken blevet tilbageholdt af Told & Skat med heraf momskrav til følge. MvH ole A
Hej Ole
Prisen svinger meget på Oldsmobile Toronado, men i forhold til det man får, synes jeg det er en bil i den absolutte billige ende. Den guldfarvede og den sølvfarvede med sorte klapper er lidt dyrere i Teknoudgaverne. Ebay kan være godt, men hvor er der meget svindel og især manglende oplysninger. Både Hansa og Brio bliver til Lego og stort set alt med Made in Denmark bliver til Tekno – et vrag af en Dodge er pludselig sjælden. Det er lidt synd for især nybegyndere. mvh Peter
Hej : Jeg var lige inde og læse lidt her, fordi en på forum stiller nogen spørgsmål. Jeg falder lige og at du helt i starten skriver at vognen i virkeligheden var den første Amerikanske vogn med forhjulstræk. Det var den ikke. Cord havde det i 1929 – 1937, og det var serie producerede biler.
Hej Hans Jørgen
Det har du sikkert ret i, men bilen var vel den første moderne amerikanske bil med forhjulstræk? De gamle årgange var jo nærmest hestevogne med motor.
mvh
Peter
Det er en flot artikel Peter Frandsen har skrevet.
Er der nogen der ved, hvem der var “fadder” til denne GM bil ?
Mvh.
Jens Pii
Hej Jens
Jeg ved ikke hvem der designet den rigtige bil. Men flot det er den.
Artiklen er opdateret 6. marts 2023
Hej jeg har den fra Herning i rød udgave med klistermærke på bagklap . Har købt den af en ældre mand der fik den i gave som barn så den findes også i rød .?
Hej Jan
Det tror jeg gerne – jeg formoder de er lavet i flere farver, men rart med et bevis. Tak for info.
Hola! De antemano felicitar por este análisis tan profesional acerca de este gran modelo. Estoy entusiasmado con la calidad del artículo y gran análisis.
Tengo una consulta. Y creo usted pueda resolverla.
He encontrado este modelo en venta en Internet, es de color verde claro metalizado. Un color fantástico sin duda.
La pregunta es
¿ Podría tratarse de un prototipo de fábrica. ? ¿ Una prueba de color no comercializada ?
Nunca he visto Toronado Tekno/Kirk en este color.
Hola
Definitivamente es un auto pintado, no fue fabricado ni por Kirk ni por Tekno. br Peter
Hola! Lo sospechaba.
Tengo plena confianza en sus palabras.
Y es de comprender que si nunca lo has visto en ese color… es porque seguramente no se ha fabricado.
Gracias por su respuesta.
Un cordial saludo.
Definitivamente no se fabrica en ese color.
Her er udførlig info om modellen… jfr. dem der spørger om hvem der f.eks. var fadder til den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Toronado
Hej Cai-Erik
Tak for info. mvh Peter