Packard

Packard

Nr. 424 Zonen hvid

Nr. 425 Post

Nr. 483 Zonen rød/sort

Nr. 484 Zonen hvid

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Packard modelbilen fra Tekno er noget særligt, fordi det var nummer 2 i rækken af støbte biler fra Tekno. Den var et krigsbarn og udviklet på Tekno under 2. verdenskrig, hvilket var en fin bedrift set i lyset af alle de mangler på materialer med videre, som krigen førte med sig.

Det er ikke svært at finde billeder af en rigtig Packard, men jeg har ikke kunne finde en der ligner Teknos. Så jeg gætter på, at man byggede Packard personbil om til ambulancer.

Det første vi skal have styr på, når vi taler om Packard, så er det dens placering i nummersystemet. Mere rodet system findes ikke noget sted, som med Packarden.

Modellen blev udsendt på markedet i august 1945 i den hvide Zonen udgave, markedsført sammen med Zonen Ambulanceflyveren nr. 488. Tekno gjorde et stort nummer ud af at forklare, at de havde eneret til Zonen og Falcks produkter, når det gjaldt legetøj. Den hvide Packard kom først og den rød/sorte udgave er sikkert kommet kort tid efter.

 

Ovenstående til venstre viser reklame i “Dansk Legetøj” fra august 1945 og til højre fra samme blad i 1949.

Nedenfor reklamer fra et dansk og et svensk forhandler katalog.

Det specielle med serienummerne er, at Tekno gav den hvide Packard serienummeret 424. Den rød/sorte fik nummer 483 og samtidig ændrede Tekno den hvides nummer til 484. Postudgaven, som kom til senere fik så nummer 425. Det er da ikke logisk og det har taget mig et godt stykke tid at få styr på denne problematik.

Den hvide Zonen med nr. 484.

Den røde Zonen med nr. 483.

 

Postbilen med nr. 425.

Tekno valgte så at lade Ford V8 mælkebilen overtage nummer 424. Postbilens nummer 425 var ledigt i mange år efter den udgik, før Volvo F88 overtog det nummer. Nummer 483 blev overtaget af Ford Mercury højtalerbil og senere igen af Scania 110 Skovtransport.

Det var en lang og snørklet udredning, men den skal med, synes jeg.

Hvis vi skal prøve at tegne en tidslinje for Packard, kom den ud i butikkerne i august 1945 i den hvide Zonen udgave. Vi må formode at de første modeller var med metalhjul, da gummi ikke var tilladt til legetøjsproduktion lige efter 2. verdenskrig. Da den rød/sorte model også er lavet med metalhjul er den formentlig kommet ikke så lang tid efter. Postbilen er aldrig lavet med metalhjul. De ældste modeller blev leveret i papæsker med en bund og et låg. Det var æsker med påskriften “Tekno – Dansk Legetøj” i en ens mosaik, fuldstændig som det kendes fra Märklins produkter fra den periode. Senere fik modellerne gummihjul og de kom i de mere velkendte papæsker, som kunne åbnes i begge ender. Æskerne blev markedsført med Packard i en serie af biler, sammen med fx Ford V Zonen, Triangel og alle de øvrige Zonen biler i den serie.

Det ældste jeg har fundet omkring Packard er fra Dansk Legetøj fra august 1945 og igen fra Dansk Legetøj fra august 1949, hvor den rød/sorte bil også er kommet med i en fællesreklame, sammen med alle de Teknobiler, der fandtes på det tidspunkt.

Herfra dør Teknos interesse for Packard ud. Den sælges i stort antal og Postbilen nummer 425 kommer også med. Postbilen er med i Forhandlerkataloget fra 1955 (der hvor legetøjsforhandlerne kan bestille varer) men den er ikke med i prislisterne fra 1957.

Postbilen findes i svenske prislister fra juni 1955 og fra 1956 til 3,75 sek.

Derfor må vi kunne konkludere, at Packards Zonen modeller er udgået senest i 1954  formentlig allerede tidligere, men postbilen har fået 1956 med, og så har det været slut med Packard. Ford Mercury højtalerbilen overtog jo den rød/sortes nummer 483 og højtalerbilen er med i forhandlerkataloget fra 1955. Packard var dermed på markedet i ca. 9 år og den solgte godt. Der er rigtig mange af dem.

Modellens detaljer:

Som sagt er Packard en meget tidlig model af støbte modelbiler fra Tekno. Det taget i betragtning må man sige, at det gjorde Tekno rigtig godt. Sammenlignet med andre modelbilsfabrikanter, som fx Dinky er Packarden fuldt på højde eller måske endda bedre. Tekno havde meget lidt erfaring med at støbe på det tidspunkt, som er noget mere kompliceret end at lave værktøjer til blik også selvom Packarden er et forholdsvis primitiv produkt.

Modellen er et vaskeægte Tekno produkt. Den er i størrelsesforholdet 1:43 og er 108,3 mm lang. Hele karosseriet er støbt i et stykke med lygter og kofangere. Bunden er dog af blik og tjener egentlig kun til at holde hjulene på plads. Tekno kunne jo godt have valgt at sætte hjulene fast i karosseriet og have sparet bunden, men fra starten forfaldt de ikke til nemme løsninger.

Den er lavet med en del forskellige bunde, da nogle er i kobber, nogle er malet grå, mens de også kan være blank sorte eller matsorte.

De ældste bunde var nittet på et lidt primitiv måde, da de nærmest er “slået” på. Det er en slags prægning, hvor et værktøj gentagne gange og meget hurtigt slår på nitten, indtil den flader ud og holder bunden fast. Senere blev Packard nittet på normal vis, ved at blive varmet fast med en roterende dorn.

Hjulene er selvfølgelig inspireret af hjulene fra Ford V8 men selvfølgelig med påskriften “Packard”. De har en yder- og en inderfælg, som er presset sammen om dækket, som naturligvis kan løbe rundet på akslen. De gamle blikhjul består af to dele, der er presset sammen og en hjulkapsel, der er sat fast på fælgen. En svær løsning, men de var gode til det med blik på Tekno.

De gule udrykningsflag er lavet i blik og sidder på højre forskærm. Nogle af de første Packardflag var lidt finere, i det blikket var “krøllet” omkring stokken, der var rund. Jeg tror det var flag fra blikbilerne, som blev anvendt på det første Packard modeller.

Dette er en´type originalt flag, de kan være mindre.

Postbilerne har ikke noget flag men blot et rødmalet søm, der tjener som markeringsstift. En lidt hurtig løsning for at fylde hullet ud. Der burde jo sidde en på hver side.

Et af Teknos absolut varemærker er jo detaljerne og en af deres absolut flotteste detaljer fra start til slut var graveringerne. På Packard, var der gjort meget ud af graveringerne. Den har graveringer til sidedøre, bagdør, ovenikøbet med håndtag og hængsler. Der er graveringer til luftindtag på siden af fronten, på motorhjelmen og ikke mindst en meget flot køler og luftindtag. For- og baglyger er malet gule på Zonen bilerne, og baglygterne røde på postbilerne, hvor forlygterne er malet sølvgrå. Køler, kofangere og fælge er også malet sølvgrå. På de sort/røde biler er den nederste del med skærme ofte håndmalet, hvilket tit forveksles med at bilen er opmalet, navnlig når der er malet lidt ind på bunden. Ofte kan man også skimte den røde farve under den sorte. Karosseriet er malet rødt og senere overmalet med sort.

Hele bilen består kun af 17 dele, hvilket ikke er ret meget for en Teknobil.

Alle Packard modellerne har decaler, som passer til bilens funktion. “Gardinerne” er malet på i modsætning til Buick ambulancen, hvor gardinerne er af papir. Om der findes Packard med papirgardiner kan ikke afvises.

Jeg kan ikke regne ud, hvorfor Packard har et Røde Kors mærke på bagdøren og ikke et Zonen mærke med det hvide kors. Men jeg har set det andre steder også, så Zonen må have brugt det på et tidspunkt.

 

Teknos udrykningsbiler fra den periode til op midt i 1950.erne skiftede farve. I starten var de røde, hvilket også gjaldt Ford V8, Triangel og de store blikambulancer. Senere ændrede Tekno farven til orange.

Mange betegner Packard, som en primitiv modelbil, hvilket den også er, men når man tænker på, hvornår den er lavet synes jeg den er særdeles vellykket. Og sammen med en af Teknos flotte garager i serie med andre udrykningsbiler, pynter den i enhver samling.

Modellens værdi:

Der er ingen af de gamle standardmodeller, der er i særlig høj kurs, med mindre de er mintbox. Der er mange fine Zonen og postbiler også i æske, men de opnår sjældent priser over 12-1500 kr. De er gamle og ofte har de lakskader, er falmet eller noget er brækket af. Selv fine hele biler uden æsker med små fejl, opnår sjældent priser over 500 kr.

Hvad skal jeg passe på?

Pest er Packardens værste fjende. Mange har ligget på lofter og i kældre og er angrebet af pest. Det svage punkt er også kofangerne og naturligvis dækkene, som er væk på de fleste modeller.

Tekniske data:

RuderNej
AffjedringNej
StyretøjNej
InteriørNej
Løse lygterNej
Løse kofangereNej
Bevægelige deleNej
BlinkNej
Decalerja
Samlet medNitter
TofarvetJa
Blist-car modelNej

Særlige decaler:

Den er kun lavet med standard decalerne.

Æsker:

De tidligste æsker, havde en top og en bund med en mosaik og tekst “Tekno Dansk Legetøj” . Senere leverede Tekno hele udrykningsserien i en standard papæske, til at åbne i begge ender. Æsken har tegninger af bilerne og en liste med hvilke modeller, der findes i serien.

  

 

Modellerne:

Der er ikke lavet så mange varianter af Packard. Der kan være varianter ud over de nedenfor nævnte, eller der kan være forskellige på decalerne.

424/484: Zonen hvid

 

483: Zonen rød/sort eller orange/sort

  

425: Post m. posthorn

425-1: Post m. rundt postlogo og gul stribe

425-2: Svensk udgave af postbil

425-3: Mail, amerikansk udgave af postbil

Diverse:

Nedenfor kan man se, hvad det kan føre til når en eller anden ønsker sig en dragracer.

10 kommentarer til “Packard”

  1. Hej!

    Beträffande Packard så fanns det i Sverige Packard-ambulanser i slutet av 1930-talet. Tror att det var ombyggda personbilar. Kanske var det bara en enda bil?
    Polisen i Stockholm hade en förlängd “Svarta Maja”, en stationsvagn av 1938 års modell. Hade sex dörrar. och användes som fångtransport. Bilen finns kvar idag och totalrenoverades för några år sedan. Bilen står nu på polismuseet.

    M v h
    Thomas

    Svar
  2. Hej : Jeg faldt over noget bil historie, og havde nogen Tekno ting i tankerne. Packard modellen er en 1935-39 model.. Det bestemmes ud fra skærmene der går til kofanger, og den brede kølergrill. 1940 modellen fik en temmeligt smald kølergrill.

    Du nævner selv bilen som udviklet under krigen, og da den kom på markedet allerede i 1945, så det passer meget godt alt sammen.

    Triangel bilerne har front / kølergrill med lodrette ribber, og selvstændige forlygter. De er således det helt nye smarte i 1938. Bilen får vandrette kølerribber efter krigen, og et helt nyt “grin” i 1952/53.

    Min tanke er at Tekno tænkte støbning var noget man burde prøve. Man var blevet tvunget til at støbe nogen maskiner, fordi import fra Tyske Märklin var stoppet i 1939. Det job har nok afstedkommet nogen enkle fly, og man bankede en Ford V8 lastbil på benene.

    Tekno kunne meget vel have haft Packard og Triangel i tankerne også, men man har ikke haft mulighed for, eller materialer til, at fremstille værktøjer. Derfor er disse modeller først kommet efter 1945. Men de kunne jo godt have været på tegnebordet. Især kunne Packard godt være startet af samme konstruktør, som stod bag Ford V8 lastbilen, men er gjort færdig af en anden.

    Triangel modellen er mere forenklet, og som sådan hænger den bedre samme med Ferguson og urværksbilen. Men den kunne ligge som skitser. Som nævnt indikere kølergrillen og forlygterne en tidligere bil model, der går i spend med Ford V8 lastbilen(bilmodel årg. 1938) fra Tekno i 1940. Triangel stigebilen har iøvrig en “märklin” stige, og modellen svare på mange måder til Märklin Magiruz model fra 1937-40

    Man har været virkeligt meget inspireret af Märklin, hvilket også nævnes vedr. indpakningen. Jeg kan nævne at de første Tekno at maskiner blev importeret fra Märklin men forsynet med Tekno navn og fra 1939/40 kopieret støbt af Tekno. Bænksliber, ventilator, og blik rundsav, er således kopierede Märklin modeller. Og det var ikke nyt at kikke den vej, for det havde man gjort siden starten i 1928.

    LINK : Rul ned til nr. 5521/35
    http://www.romocars.net/Modellautos/Ma5000.htm

    Svar
    • Hej Hans jørgen
      Tak for indlægget. Det er dejligt når der er nogen der vil udvikle på historien og navnlig skrive om de rigtige biler. Det er rigtig at Tekno var inspireret af andre navnlig tyske firmaer især i slutningen af 1930.erne og i 1940.erne. Tyskerne var nok ikke i en position efter krigen, hvor de kunne protestere ret meget. Man kan heller ikke afvise, at der har en eller anden accept fra fx Märklins side. De støbte blå maskiner du nævner er sjældne.

      mvh

      Peter

      Svar
  3. Før krigen solgte Tekno, i egenskab af en blanding af grossist, og fabrikant, maskiner der findes i Märklins program 1909-1939. Det er kun tre. De er grønne med Tekno navnet på. Ventilatoren i Tekno udgaven har malede vinger fordi Märklin navnet, er elokseret i vingen. Märklin måtte stoppe produktionen af legetøj i 1939, hvorefter Tekno så selv støbte en bænksliber, og en ventilator. De fik Mørkblå fødder der var kegleformede (märklin´s var pyramide formede) Blik rundsaven blev også blå, men den var en direkte kopi, blot preget med TEKNO navnet istedet. Der var også en transmission. Jeg har ikke kunnet sætte navn på den, men det er sansynligt at også den er fra Märklin eller evt. fra Trix.Mig bekendt blev denne transmission også kopieret af Tekno i 1940-49.

    Tekno ingeniør sæt og elektro sæt og Motor nr. 50 er TRIX kopi, bortset fra farven. Der har helt sikkert været en aftale. Mener heller ikke at Tekno sættene blev solgt uden for DK officielt. Og omvendt blev Trix heller ikke solgt i DK.

    Mht. til bil stigen var den fra Märklin fra før krigen. Efter krigen var der en ændret model på en anden bil. Tekno Triangel opbygningen og måden man laver lygter på, ligner dog Märklin bilen. Det kunne være interessant at se de to biler ved siden af hinanden, ikke mindst for at se størrelsen.

    Mht. til aftaler med Tyskerne, så mener jeg at alle Tyske patenter mv. efter krigen, blev suspenderet. Så har det vel været op til den enkelte fabrikant at udvise almen pli. Tror ellers Tekno opførte sig oki godt, i den retning.

    Reisler´s HO plastik figur minder dog lidt mistænkeligt om Märklin´s metal figur, som iøvrigt er produseret af SIMA.Unde tunger sætter mange spørgsmål ved Reisler soldater figurene og noget synes at være begrundet, men det er en helt anden historie.

    Svar
  4. Nu bragte du selv spørgsmålet frem “hvorfor er der et rødt kors bag på Zonen Packard bilerne” Jeg ved det ikke umiddelbart Der kunne måske have været et samarbejde mellem Zonen og Røde Kors ?
    Jeg tror måske mest at mærket er sat på fordi Røde Kors var kendt og det officielle Ambulance mærke ” Hvidtkors på rød bund” har været mindre kendt. Jeg tror man er tilbøjelig til at sige røde kors, selv om at mærker faktisk viser et hvidt kors.

    Det røde Kors på hvid bund bruges også på røde og hvide blikbiler, samt på Zonen blik biler. — Bare for at gøre forvirringen total. 😉
    Jeg ved ikke hvad der normalt var påden gamle blik flyver. Men på æsken er , hvidt kors, på rød bund, tegnet ind på flyveren.
    Både Falck og Zonen havde det hvide kors på rød bund i derres firkantede logo.

    Svar
    • På blikflyveren har førsteudgaven – den sølvgrå hvidt kors på rød baggrund og sidste udgaven – den hvide rødt kors på hvid baggrund.

      Svar

Skriv en kommentar