Har man en flot lastbil med rustne hjul ser den ikke så pæn ud. Man kan derfor med fordel friske fælgene lidt op ved at pudse dem. Man kan godt gøre en del, blot med en klud med lidt pudsecreme på, men det flotteste resultat får man ved at tage hjulene af og pudse dem rigtig i bund.
Jeg har fundet en nogenlunde Volvo lastbil med rustne hjul og vil i det efterfølgende vise hvordan jeg gør hjulene flotte igen.
Der er sikkert mange måder at demontere hjulene på, og den ene kan være lige så god som den anden, men man skulle gerne få dem af uden at ødelægge både bil og hjul og uden at skramme hjulkasserne.
Jeg har udviklet min egen metode som virker ganske godt. Jeg har fremstillet lidt værktøj som sikre, at hjulene kan tages af uden at risikere at ødelægge bilen.
Jeg har drejet nogle klodser i messing med ganske små toleranceforskelle så de passer nøjagtigt ned mellem vangerne på bilen. Formålet med dem er, at de sikre, at chassisrammen ikke trykkes sammen eller knækker, når man trykker på hjulene. Man kunne vælge andre materialer, men messing har den fordel at det vejer ret meget og dermed ligger ret fast. Til at trykke hjulene ud bruger jeg 2 skruetrækkere, som jeg har pudset på enderne, så de ikke har skarpe kanter, der kan ridse bilen. For at yde ekstra beskyttelse klistre jeg filt på enderne.
Klodserne placeres mellem vangerne og jeg brækker forsigtigt hjulene ud af. På et tidspunkt bliver skruetrækkerne for smalle og jeg lægger mellemstykker i mellem bunden af hjulkassen og hjulet, så jeg nemt kan arbejde videre med skruetrækkerne. Jeg har slidset mellemstykkerne op, så de kan placeres mellem akslen.
Det er navnlig baghjulene der sidder godt fast. Ofte skal forhjulene blot have et lille vred for at komme fri.
På de gamle hjul er dækkene som regel hårde og kan ikke tages af uden at revne. Jeg plejer at skære dem op med en skalpel eller en hobbykniv og tage dem af. Når dækket er fjernet pudser jeg bagsiden af fælgen og akslen på en roterende blød stålbørste i en boremaskine. Forsiden pudser jeg med slipol, autosol eller noget andet slibemiddel alt efter hvor rustne de er. Man kan også bruge lidt tandpasta, men er de meget rustne er autosol det bedste. Jeg pudser indtil fælgene er helt blanke. Hvis hjulkapslen sidder løst kan man lime den fast med hurtigtørrende lim. Jeg bruger Loctite Gel med det blå låg. Gelen har den fordel at den ikke løber og laver ulykker.
Er akslerne skæve vipper jeg hjulene af i en skruestik og retter akslen på et plan med en lille hammer.
Når hjulene er færdige vaskes dækkene i sæbevand eller de får en tur i opvaskemaskinen, hvorefter de limes sammen igen. Pas på ikke at fylde for meget lim på, så det forurener hele dækket.
Når hjulene er færdige presser jeg dem på plads igen i en drejebænk. Det er jo ikke alle der har en sådan, men så brug en søjleboremaskine og nogle bløde dorne.
Man bestemmer selvfølgelig selv, hvor blanke hjulene skal være, men på en lidt slidt bil som denne synes jeg ikke det gør noget at man se, at hjulene er lidt brugte. Vil man have den helt blanke kan man polere dem med en roterende polerbørste. Til sidst når det hele er monteret smører jeg de blanke overflader med syrefri olie, så de ikke ruster lige med det samme.