Saab 96 m. bred kølergrill
nr. 827
(1962 -1965)
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Den næste i række i 800-serien efter Ford Taunus 17 M (P3) nr. 826 var Saab 96 med bred kølergrill eller “Trubbnos” som svenskerne kaldte den. Afløseren for “Trubbnos” som havde lidt længere frontparti fik øgenavnet “Långnos” i Sverige. De havde vist forskellige øgenavne fx blev en Saab med 2-takts motor kaldt “Djungetrumma” og navnet “Päronhalva” fulgte også med Saaberne. På dansk betyder det “en halv pære“, hvilket ikke giver så meget mening, med mindre man hentyder til tværsnittet af bilen, der godt kan ligne en halv pære. Men Saab 96 var en meget populær afløser for Saab 93 også i Danmark, så det var naturligt at Tekno også skulle fremstille en Saab 96. Saab og Scania var tæt forbundne i Sverige og netop Scania fik fremstillet rigtig meget hos Tekno i begyndelsen af 1960.erne.
For Tekno fortsatte de successen med at fremstille personbiler, som lignede de rigtige biler rigtig godt, de var tæt på ideal størrelsesforholdet 1:43½ og de havde mange detaljer og så havde de flotte standardhjul, interiør, rat og affjedring. Det startede med MG-A efterfulgt af Volvo P 1800, Taunus 17 M nr. 826 og de modificerede udgaver af Volvo Amazon, VW 1200 og Volvo 544. Senere kom Saab 96 m. den smalle kølergrill og VW 1500. Det var biler, som var solide stabile Teknobiler, men som ikke bragte nyheder med sig.
Saab 96 er en af disse meget velkørende bilmodeller, som holder godt og navnlig kan udsættes for leg uden at gå i stykker.
Lige præcis disse biler fra Tekno holder jeg meget af. De kører fantastisk henover bordet, de fjedre godt og der er ikke så meget, der kan gå i stykker eller blive slidt. På mange af de styrbare biler bliver styretøjet slidt og fungerer dårligt.
Saab 96´s historie
Saab 96 med den brede kølergrill nævnes første gang i det materiale, som jeg har adgang til i et nyhedsbrev fra Berico fra marts 1962, hvor det oplyses, at to bilmodeller, nemlig Ford Taunus 17 M og Saab 96 nu er til rådighed på det svenske marked. Det nævnes samtidigt, at bilerne har de såkaldte “Safety wheels”. I den prisliste fra 1962 fra Berico, som jeg har adgang til, er Saab 96 ikke nævnt. Den er heller ikke nævnt i prislister fra Tekno før 1962. Desværre har jeg ikke en liste fra 1962, men jeg har kan konkludere at den må være kommet i 1962.
Ovenstående nyhedsbrev fra Berico fra marts 1962.
I Teknos katalog optræder modellen første gang i kataloget fra 1963/64 til en pris af 6,- kr.
Teknos katalog fra 1963/64. Den er ikke med i kataloget fra 1965/66, hvor den blev afløst af Saab 96 med smal kølergrill.
I 1965 var det slut. Der blev “Trubbnos” afløst “Långnos“. Der var ikke tale om en helt ny Tekno model af Saab 96, hvilket jeg har beskrevet i min artikel om “Långnos“. Afløseren arvede da også produktionsnummeret 827.
Saab 96 med den brede kølergrill fik således kun ca. 3 år på markedet. Den var populær og der er solgt en del af dem på forholdsvis kort tid, men jeg synes ikke, der er så mange at finde. Saab 96 er ikke så almindelig.
Modellens detaljer:
Den rigtige Saab 96 er en smuk bil synes jeg. Den har et flot design og den ser stærk ud. Det var sådan en Saab skulle se ud. Teknos model rammer designet utroligt flot og denne model har lidt flere detaljer end mange af forgængerne hos Tekno.
Den rigtige Saab 96 er 4015 mm lang og da Teknos model er 93 mm lang er størrelsesforholdet 1:43,1, hvilket er meget tæt på idealet på 1:43½.
Modellen består af ca. 30 dele.
Ligner fuldstændig fx en Ford Taunus 17 M indeni i den måde konstruktionen er bygget op.
Karosseriet er der gjort en del ud af på Saab 96. Det er rigtig smukt lavet og de flotte detaljer, som kendetegner en Saab træder tydeligt frem. Hvis vi starter ved graveringerne har Saab 96 lidt flere end fx Ford Taunus og de er meget tydelige på Saaben. Fronthjelmen har midterlisten, der er luftindtag under forruden. De helt karakteristiske to pyntelister på hver side af kølergrillen er markeret – de er dog ikke malede, som på Saab 93, men erstattet med decaler.
En meget flot detalje er Saab logoet lige over køleren. Det er flot lavet og man skal kigge godt efter for at se det. Dørene med dørhåndtag er også kommet med og den flotte detalje på en Saab 96, hvor B-stolpen svajer fremad har Tekno også tænkt på. På langt de fleste biler er B-stolpen lodret, men Saab har valgt designet og det giver bilen et helt andet udseende. På Saab 93 er B-stolpen lodret. Luftindtaget ved C-stolpen, som er svært at se, er også markeret ligesom tagrenderne.
Tagrenderne har faktisk den funktion, at de sammen med pyntelisten omkring forruden forstærker de udsatte A-stolper. Der er også graveret pyntelister hele vejen rundt om bagruden. Det er flotte detaljer og Teknos særkende, men hvem af børnene har lige lagt mærke til det?
På siden af bilen er pyntelisterne også markeret, også selvom bilen blev forsynet med sølvgrå decaler.
Bagpå bilen er bagklappen og nummerpladelyset markeret. Der er ikke blinklys på Saaben og der er sparet lidt på lygterne, hvor forlygterne er transparente eller blå standardlygter og baglygterne er markeret med røde eller gule runde malerpletter.
Det kan ikke helt afvises, at nogle få modeller også nåede at få prismelygter. På begge Taunus 17 M biler er netop baglygterne meget detaljeret udført, men det er sparet væk på Saab 96. Benzindæksel er med og malet sølvgrå.
Blå eller transparente forlygter. De blå er de ældste.
Ruden er på mange biler tonet en lille smule grøn eller den er transparent. Ruden er løs og holdes på plads af interiøret og nitningen i bunden.
Interiøret fås i hvid eller rød som standard, men jeg har også set enkelte biler med blåt interiør. Den tonede rude får ofte interiøret til at virke mørkere, men der kan godt være lavet biler med interiør i andre farver end de nævnte.
Rattet er hvidt eller sort og er limet fast på instrumentbordet. På de første biler med hvidt rat kan man se det lille hul, som var beregnet til et søm, som fx på de første Ford Taunus 17 M. Desværre kan rattet falde af, så løsningen med et lille søn var bedre.
Til venstre et rat fra en Saab 96 og til højre rattet i en Ford Taunus.
Modellen har løse kofangere og den forreste har køler. Den bagerste sidder udsat og er ofte knækket af. Selv om kofangerne til Saab 93 og til Saab 96 ligner hinanden er der forskel og de passer ikke sammen.
Til venstre på billederne en front kofanger til en Saab 93 og til højre en tilsvarende til en Saab 96.
Bunden er sølvgrå og hammerlakeret. Der er “Tekno Denmark” logo, samt “Saab 96, “827” indgraveret. Ellers er der bundkar, som tjener som forstærkning af affjedringen indvendigt, udstødning med en potte og så ellers forstærkninger over hele bunden.
Den er forberedt til campingtræk, i det der er lavet et hul i bunden. Indvendigt på bunden er affjedringen af pianotrådsmodellen nittet fast med et stykke plade. Det er lavet solidt og det er sjældent, at det slipper og falder af. På Saab 96 med bred kølergrill har pianotråden den svaghed, at den kan smutte ud af sit fæste, hvorved bilen hænger i den ene side.
På ovenstående billeder kan vi se, at pianotråden har forskubbet sig og ikke længere holder på hjulakslen. Jeg har skrevet en lille artikel om fænomenet her på siden under fanen “Teknik”.
Tekno blev dog opmærksom på problemet og lavede om på afskærmningen til pianotråden, således at den ikke kunne flytte sig. Nedenfor er ændringen vist med en Saab 96 “Trubbnos” til venstre og en Saab 96 “Långnos” til højre.
Saab 96 har standard hjul i metal med hvide fælge og blanke hjulkapsler, som sad på alle personbiler med standard hjul fra den periode. Saab 96 nåede ikke at få plastikhjulene, ligesom den heller ikke nåede at få prismelygter.
Ruden, interiøret og den bagerste kofanger blev genbrugt på Saab 96 med den smalle kølergrill.
Det var ikke en bilmodel, som ellers gennemgik ændringer i sin levetid.
Saab 96 er en dejlig lille modelbil, som fungerer godt og som kan holde til meget leg. Den har dog lidt flere indbyggede svagheder end mange af de andre Tekno personbiler fra perioden, hvilket jeg vil vende tilbage til.
Modellens værdi:
Saab 96 med bred kølergrill er eftertragtet. Den blev ikke produceret så længe og der er ikke så mange af dem. Det er en standardbil, men den er populær blandt samlere og det er Tekno fra øverste hylde. Den ligger prismæssigt klart over fx MG-A og VW 1500 og jeg vil også sige lidt dyrere end fx Volvo P 1800, Amazon, Volvo 544.
Men der er også mange flere Volvoer end Saaber på markedet. Meget afhænger af om der findes en flot hel æske. En æske er ikke bare en æske. Mangler der flapper eller den er godt slidt, giver det ikke noget til salgsprisen. Det er en bilmodel, der er svær at prissætte og selv dårlige biler har en form for værdi.
Hvad skal jeg passe på?
Der kan være restaurerede modeller, men det er ikke det store problem. Udover den skæve affjedring har Saab 96 et problem med at bagruden revner. Ruden er ualmindelig tynd og lang og tåler ikke ret meget belastning. Revnen skyldes ofte at nitningen er for hård og trykket på ruden bliver for stort, når der leges med bilen.
Fænomenet ses også på forruden på Ford Lincoln, som også nemt revner. For en gangs skyld en model med solide A-stolper. Det er sjældent at en Saab har skader på taget, med mindre den har været udsat for direkte vold.
Tre tydelige eksempler på revnede bagruder.
Tekniske data:
Ruder | ja | |
Affjedring | Ja | |
Styretøj | Nej | |
Interiør | Ja | |
Løse lygter | ja | |
Løse kofangere | ja | |
Bevægelige dele | Nej | |
Blink | Nej | |
Decaler | Ja | |
Samlet med | Nitter | |
Tofarvet | Nej | |
Blist-car model | Nej | |
Særlige decaler
Saab 96 har standard decaler i sølvgrå, som pyntelister på siden og foran på bilen. Jeg har ikke kendskab til biler med særlige decaler.
Æsker:
Saab 96 kom i en papæske, som de øvrige bilmodeller fra den periode. En papæske med tegninger af bilen, tekniske specifikationer og på endeflapperne tekst med modellens nr. og at indholdet er en Saab 96. På æsken er der illustrationer med en kobling til Saabs flyvermaskiner “Svensk bil med flygkvalitet” og en tegning af en Saab Draken. I Saab logoet indgår også en flyvemaskine.
Modellerne:
Saab 96 udkom ikke i så mange forskellige farver og kun i ensfarvede udgaver. Som det var tilfældet med Saab 93, fik Saab forhandlerne fremstillet displays med de forskellige farver, som Saab 96 kunne leveres i. Derfor har det sikkert været oplagt fra starten, hvilke farver bilen skulle udkomme i.
Det er også almindeligt, at biler i samme farve kan have interiør i forskellige farver, ligesom der altid kan dukke nye varianter op.
1: Lyseblå:
2: Mørkeblå:
3: Rød:
4: Lysegrå:
5: Mørkegrå:
6: Lysebrun:
Nedenfor med blå interiør
7: Mørkebrun:
8: Hvid/beige
9: Grøn
10: sort
Salgsdisplay:
Saab fik som tidligere nævnt fremstillet displays til deres salgsafdelinger. Nedenfor er vist to forskellige udgaver.
Diverse:
Sommetider kan restaurerede biler godt imponere. Denne sorte Saab 96 fik jeg lavet for mange år siden. Den er malet af en autolakér, som har malet den på samme måde som en almindelig bil. Den er helt usandsynlig flot i lakken og faktisk for pæn, synes jeg.
Læg mærke til, at denne bil har blåt interiør.
Hej igen!
Som alltid en mycket bra Tekno-artikel. Nu om 827,
Saab 96 “Trubbnos”. Jag har en vit bil i mint condition.
Den har en vit interiör.
Hälsningar
Thomas
Hej Thomas
Tak for kommentaren. Ved du noget om Saab 96. Der karosseriet det samme på 1960 og 1965 modellerne udover frontpartiet selvfølgelig?
Hej Peter!
Jag kan inte mycket om Saab och har aldrig ägt någon. Jag har alltid kört Volvo.
“Långnosen” kom alltså 1965, inte 1964 som det står i
Teknoboken. Den riktiga bilen fick V4-motor från Ford 1966 (om jag minns rätt?), men den gamla tvåtaktsmotorn fanns kvar ända till 1968. Det fanns en efterfrågan på bilar med tvåtakt. År 1959 kom den första kombi-modellen Saab 95 med bakhängda dörrar.
M v h
Thomas
Hej Peter,
Du nævner lyseblå som en af farverne på “den brede køler” – men jeg mener, at der er 2 lyseblå varianter. Den ene er den lyseblå, som du har billede af – mens den anden en en meget lys blå. Jeg mener at de hedder hhv. ishavsblå og glacierblå som officielle Saab-farver. Den meget lyse blå er den, som også blev brugt til “den smalle køler” senere.
Du nævner ikke sort som en af farverne (den har i hvert fald ikke fået et nummer) – men du nævner den sorte, som du selv har fået lavet. Mener du ikke, at “den brede køler” kom i sort fra Tekno ?
Mvh
Peter
Hej Peter
Ingen ved det med bestemthed og jeg har ikke belæg for at påstå at der er lavet en sort som original fra Tekno. Du kan også sagtens have ret i dine bemærkninger omkring de blå farver.
mvh
Peter
Jag har över 60 st original Tekno Saabar och bland annat en svart trubbnos. Hade även en på min Saab-Platta jag ägde för många år sedan. Sen finns det 3 nyanser av ljusblå trubbnos. Precis som du säger en ljusblå och en något mörkare nyans. Sen har jag ytterligare en något mörkare blå. Dock långt ifrån den mörkblå som finns.
Hej Jonas
Tusind tak for dit indlæg. Spændende med nuancerne og den sorte Saab. Jeg har desværre kun ses pladen med bilerne en gang. Det kunne være spændende at se den igen. /Peter
Hej Jonas,
Her lidt mere nørderi omkring farver på Saab 96 med bred køler. Så vidt jeg har kunnet finde ud af, så kom den i følgende originale farver fra Saab:
– blå/B2 (ca. 1960-61) – nok samme blå, som 93’eren også findes i
– ishavsblå/B3 (ca. 1962-63) – lysere blå end B2
– midnatsblå/B4 (ca. 1963-64) – meget mørkeblå
– glaciærblå/B5 (ca. 1964) – meget lys blå, som 96’eren med smal køler også findes i
– sort/Bk1 (ca. 1960-1962)
– mørkgrøn/Gn2 (ca. 1960) – nok samme meget mørkegrønne, som også 93’eren findes i
– grøn/Gn4 (ca. 1964)
– perlegrå/Gy2 (ca. 1960-61) – nok samme grå, som 93’eren findes i
– mørkegrå/Gy3 (ca. 1962-64) – mørkere grå end perlegrå
– torreadorrød/r2 (ca. 1960-64)
– hvid/W1 (ca. 1961-64)
– brunbeige/Y2 (ca. 1960-1962)
– savannabrun/Y3 (ca. 1964)
Jeg har aldrig set Tekno-modeller i Blå/B1 og Perlegrå/Gy2 – men har set billeder af en enkelt Mørkgrøn/Gn2 og billeder af en hel del i Sort/Bk1, så den sorte er jeg ret sikker på, at Tekno har lavet. Ved ikke om Tekno har lavet de andre farver, som jeg ikke har set.
Hvis du vil sælge din sorte 96’er, så sig endelig til.
Hej Jonas
Tusind tak for din kommentar og det store arbejde. Det er en god kommentar at have stående ved artiklen. Jeg har ikke selv ret mange Saab 96 og slet ikke i de specielle farver og jeg har heller ikke den sorte. mvh Peter
Tak for en god artikel.
vh
Kurt
Hej Peter,
Jeg tror, at annoncen fra april 1960 i Politiken, som du nævner i artiklen, viser en 93’er. Bagenden af bilen i annoncen ligner mere en 93’er end en 96’er – og der står også 93 ved siden af Saab-logoet i annoncen.
Saab lancerede 96’eren i 1960, hvor den kørte parløb med 93’eren (med fronthængslede døre). 1960 var sidste år for 93’eren.
Du nævner i artiklen, at 96’eren kom i de originale SAAB-farver, og så vidt jeg har kunnet finde ud af, så kom 96’eren ved lanceringen i 1960 bl.a. i samme mørkegrønne og blå farve, som også 93’eren fandtes i.
Jeg har aldrig set Tekno’s 96’er i disse farver – så måske kom 96’eren først senere end 1960 fra Tekno.
Mvh
Peter
Hej
Hvor er det dejligt at høre dine refleksioner over problematikken og at du deler din store viden om Saab. Jeg har kigget i min artikel og kan godt se, at jeg har forvekslet bilerne – nemlig at den bil i annoncen fra Politiken er en “93”, hvilket jo også står højt og tydeligt i klar tekst. Det må jeg se at få rettet til. Derfor har du sikkert også ret i din antagelse omkring farverne. Tak for det. mvh Peter
Hej!
Jag har en grön Saab 96 ,Tekno 827,med racingdekaler,”airride”.
Hittar den ingenstans,Vad vet du om den?
/ hälsningar Kjell.
Hej Kjell
Hvis du spørger om decalerne er originale fra Tekno – er det meget lidt sandsynligt.
peter
Skriv din kommentar her…
Det låter troligt. Tack för svaret. / Kjell