Scania – Vabis entreprenørvogn
nr. 863
(1963-1969)
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Læs også artiklen med Scania – Vabis stigebrandsprøjten og Åkerman gravkoen.
Scania – Vabis entreprenørvognen var en naturlig bil for Tekno at producere. De havde bil og gravko i forvejen, så det har ikke krævet den store fantasi at kombinere de to ting, som egentlig bare handlede om at fjerne holderne til slangerullen og male den gul. Det blev en populær bil og der blev solgt rigtig mange af dem.
Modellens historie:
Scania – Vabis entreprenør nr. 863 udkom på markedet i foråret 1963. Den fik nr. 863, fordi det var et naturligt nummer i forhold til Scania blokvognen nr. 861 og Åkerman gravkoen nr. 860, samt Scania tipbilen, der fik nr. 862. Så havde man hele entreprenørserien samlet et sted. Den har som så meget andet Tekno på udgivelsestidspunktet og gennem årerne solgt rigtig godt. Den er spændende for børnene og også rigtig spændende for voksne samlere.
Den er betydelig mere eftertragtet end stigebilen, men også end Honest John, der dog bæres oppe, hvis raketten følger med. Den har langt fra solgt så mange eksemplarer som stigebrandbilen, men den er meget almindelig også, selvom den kan være svær at finde uden skader eller den bare er defekt.
Det ældste jeg har fundet er fra det svenske tidskrift “Teknikkens Verden” fra januar 1961, hvor bladet var på besøg hos Tekno i København. De viser at billede af en prototype af bilen og nævner i deres tekst, at “En grävskopa monterad på en bil är en Teknoprodukt som kommer i 1962”. Det skete så ikke i 1962, men først i i 1963. Hvad der kunne begrunde denne forsinkelse vides ikke.
Udvalgte sider fra Teknikkens Verden fra januar 1961.
Men den er klar i 1963, hvor den svenske importør annoncerer med bilen i starten af 1963 til en pris på 17:50 sek. Den er også med i Teknos eget katalog fra 1963, hvor den pryder forsiden og prisen angives til 19,85 dkr. En ret dyr bil på det tidspunkt. I Sverige var prisen 22,75 sek. i 1968. Den blev ikke udsendt i alle lande i Europa, som det var tilfældet med stigebrandbilen. Jeg har en del tyske, hollandske og franske kataloger og prislister fx fra den franske importør Solido og her findes den ikke listerne. Den har vi holdt for os selv i Danmark og Sverige.
Teknos katalog fra 1963 til venstre og annonce fra Berico til højre.
Den er med i katalogerne indtil 1970-71 udgaven, hvorefter den er udgik. Den led samme skæbne som mange andre af Teknos modeller i 1969, hvor Tekno blev solgt til Algrema i Hjørring. Så konklusionen må blive, at entreprenørbilen udgik i 1969.
Teknos katalog fra 1965-66 til venstre og 1968-69 til højre.
I 1966 valgte Tekno at reklamere for entreprenørvognen i dagspressen i annoncer, som ses nedenfor.
Ellers forandrede modellen sig ikke gennem årerne. Måske er der lavet en Scania 110 udgave – jeg har bare ikke set den. Entreprenørvognen kom i en særlig høj papæske med et indlæg i, som beskyttede gravkoen. Teksten på æsken er kun dansk, hvilket var atypisk på Scania modeller, som ofte også havde svensk tekst. På et tidspunkt fremstillede Tekno en udsigtsæske med illustrationer af bilen på forsiden og på endeflapperne med nr. 863. Jeg tror aldrig den udkom i den æske – bilen udgik af markedet inden. Der er imidlertid en del originale æsker i omløb, men på den æske, som jeg har er der sat en label på med nr. 860/861, så vi må formode at æsken har været brugt til Volvo blokvognen og Åkerman gravko også.
Fin udsigtsæske til entreprenørvognen.
Modellens detaljer:
Scania – Vabis entreprenørvogn er beskrevet ganske godt under artiklen med stigebilen og Åkerman gravkoen, så jeg vil undlade at beskrive det hele en gang til, men blot henvise til artiklerne med disse modeller. Det som kan være lidt interessant er førerhuset på gravkoen. Normalt er det ensfarvet orange kun med teksten Åkermann. Det er skrevet bagpå, på siden og på armen af gravkoen. For mig giver det god mening fordi de normale numre på Åkerman gravkoen – 610, 700 og 752 vel relaterer sig til gravko modellerne fra Åkerman. Derfor har Tekno formentlig valgt at lave en model kun med Åkerman decal. Alt andet ville være misvisende. Der findes imidlertid masser af variationer med Åkerman 610, 700 og 752, men man må også sige at det er det nemmeste i verden at bytte om på førerhusene. Alle dem, som jeg har set mintbox har udelukkende haft Åkerman decal og været ensfarvet orange. Men man kan ikke vide noget med sikkerhed, navnlig ikke, når der er vist en anden variant på æsken og i nogle af reklamerne. Det tilskriver jeg dog udviklingsarbejde eller tegnearbejde.
Længden på entreprenørbilen er 205 mm. Jeg ved ikke rigtig, hvordan Tekno er nået frem til det mål. Den måler 165 mm sammenslået og uanset hvordan man sætter gravkoen ender den ikke på 205 mm, med mindre man strækker skovlen ud over førerhuset. Men sådan plejede Tekno nu ikke at udregne længden på deres modeller.
De ældste biler blev leveret med hjul med 10 møtrikker, som sidder fast på akslen. Da hjulene med gennemgående aksler kom på markedet blev de også monteret på entreprenørvognen. De ældste biler havde ligeledes dæk af trapeztypen som selvfølgelig også blev udskiftet med standard lastbildæk, som anvendtes resten af bilens levetid.
Scania – Vabis entreprenørbils værdi:
Den er eftertragtet i hel og funktionel stand. En bil med brugsspor, der virker ligger vel på 5- 600 kr og en mintbox model på 2-2500 kr. Navnlig hvis indlægget i æsken stadig findes.
Hvad skal jeg passe på?
Man kan nemt se på bilen om den er i orden. Restaurering kan forekomme, men det er ikke så almindeligt. En restaureret bil kan ofte være dyrere end en original bil, da de er ret svære og lidt dyre at restaurere.
Tekniske data:
Ruder: | Ja | |
Affjedring: Ja/ | Nej | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Nej | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Nej | |
Bevægelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | |
Samlet med: | Selvskærende skruer | |
Flerfarvet | Nej | |
Blist-car model/billigmodel | Nej |
Særlige decaler:
Nej.
Æskerne:
Bilen blev leveret i en særlig papæske med indlæg.
Ovenstående viser papæskerne. Nedenfor billedæskerne – men det er tvivlsomt om bilen blev udsendt fra Tekno i udsigtsæske.
Ovenfor en æske med logo af en entreprenørbil og nedenfor en udsigtsæske kun med nr. 863 påtrykt endeflappen.
Modellerne:
Det er mit indtryk, at der kun med sikkerhed er lavet en model dog med Scania- Vabis 75 og 76 decal og det er nedenstående.
863 Scania – Vabis 75/76:
Entreprenør i forskellige varianter:
Jeg aner simpelhen ikke om nedenstående biler er udsendt fra Tekno, eller om der er restaureret eller byttet om på delene.
Restaureret model:
Ovenstående viser en restaureret model og en reproæske. Det kan være vanskeligt at se forskel alene ud fra billedet.
Andet:
Originalt foto som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikker til forevisning og den ser ud, som jeg vil gerne vil have den til at se ud, nemlig rigtig ud.
Corgi:
Corgi lavede faktisk en ganske flot gravko, men valgte en mobilkran frem for en lastbil med gravko.
Den model findes den også hvor lastbilen er rød og sort
Hej John
Der findes sikkert mange af dem, men hvis du spørger om de var en del af salgskataloget fra Tekno tror jeg det ikke. Men man kan aldrig være sikker med Tekno. I øvrigt er det jo ganske nemt at tage en rød lastbil og bygge den om til en betonbil. mvh Peter