Tekno har gennem årerne anvendt mange forskellige typer hjul til deres biler. Sammenlignet med de andre fabrikanter som Dinky og Corgi har Tekno i langt højere grad tilpasset hjulene så de har været så rigtige som muligt.
En del har selvfølgelig været genanvendt fra model til model, men de har for det meste været nøjagtige kopier af de hjul som har siddet på den rigtige model. Det har været Teknos kvalitetsmærke, at bilerne har lignet de rigtige biler så meget som muligt.
Det var først på det sidste at Tekno fraveg dette princip og producerede biler, hvor hjulene ikke passede. Jeg tænker først og fremmest på personbilerne, der i slutningen af 1960.erne blev solgt i blisterpakker og monteret med Mustanghjul mv.
Sjovt nok lagde Tekno – og senere Poul Fjeldgaard meget vægt på, at Tekno skiftede alle hjulene ud til de såkaldte safety wheels som drejer på akslen og ikke kan flade af. Det sjove ligger i, at Lange/Kirk har lavet alle deres biler efter det gamle princip.
Jeg vil i det følgende forsøge at afdække hvilke hjul og dæk der har været anvendt på bilerne. Jeg har derfor opdelt dem i serier.
En lang række hjul har været anvendt som standardhjul oplistet herunder. Det er svært at beskrive uden at det bliver for teknisk, derfor har jeg i denne opdaterede version indsat billeder.
Til personbilerne og til varebilerne har været anvendt nogle standard hjul som er brugt på forskellige biler. Det er typen jeg beskriver, der kan godt være forskel på størrelserne på hjul og dæk i de enkelte kategorier, ligesom hjulene kan have ændret sig en del gennem årerne.
1) Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel på ydersiden uden logo. Kan dreje rundt på hjulakslen. Den mest anvendte type hjul på personbilerne op gennem 1960.erne.
2) Fælgen er støbt i hvidt plastik med en blank hjulkapsel uden loge på ydersiden. Kan dreje rundt på hjulakslen. (Det er den dårligste fælg overhovedet, den er porøs og knækker meget nemt. Undlad at skifte dæk og i øvrigt afprøve affjedring mv.
3) Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel i forkromet messing på ydersiden. Fælgen kan ikke dreje på hjulakslen.
Billedet til venstre er nr. 3. På billedet til højre kan man se forskellen på nr. 3 og nr. 3a.
3a) Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel i blik. Fælgen kan ikke dreje på hjulakslen og er nyere end nr. 3. På nogle af fælgene har Tekno presset en messingforing ind i hullet, hvor akslen bliver presset ind. Det har været mig en gåde at regne ud hvorfor, men jeg tror jeg har fundet løsningen, som er beskrevet under nr. 3b.
Billedet til venstre er nr. 3a. På billedet til højre kan man ligeledes se forskellen på nr. 3 og nr. 3a.
3b) Dette hjul er meget interessant og jeg har medtaget det her fordi der er en sammenhæng med de 2 ovenstående hjul nr. 3 og nr. 3a. Det er ved første øjekast det samme type som nr. 3, men hjulkapslen er større som nr. 3a, og den runder mere. Men jeg opdagede under min gennemgang af hjulene, at der ligeledes var presses en messingforing gennem hjulet, der hvor akslen skal presses på. Ved en nærmere undersøgelse viste det sig, at hjulkapsel og foring er lavet i et stykke – og ikke mindste på en måde, så aksel og hjul drejer uafhængigt af hinanden. Vanvittigt godt fundet på, men hvorfor gør det så stort et indtryk. Det gør det fordi, det er det første Safety Wheel, der kan dreje rundet på akslen, jeg har set overhovedet og Tekno gik væk fra det igen. Senere gjorde de et stort nummer ud af at markedsføre de nye Safety Wheels i starten af 1960.erne. Dette hjul – 3b – kan godt falde af, men der skal godt nok meget til.
Jeg har kun set denne type hjul på den helt gamle VW 1200 nr. 819 uden blink på forskærmene og med de farvede hjul. Det virker til gengæld ikke på Volvo Amazon 4-dørs modellerne, hvor nogle af hjulene også har disse messing foringer.
Se flere billeder under VW 1200 nr. 819.
4) Drejet blank fælg ( forkromet messing). Den type til venstre, hvor hjulet er presset fast på akslen blev brugt på MG-TD, Austin Healey og Trumph TR2. Den type, der er gennemboret er blevet brugt på Alfa Romeo og Jaguar XK 120. Det er underligt, at Tekno er gået den anden vej fra Safety Whells til dem der sidder fast på akslen. Dækkene findes både med og uden slidbanemønster og er brugt lidt forskelligt.
5) Drejet blank fælg (forkromet messing), der ikke kan dreje på hjulakslen. (Lloyd, Porsche, VW nr. 305, Taunus 1000, mv.) Jeg har set forskellige varianter af disse hjul, men princippet er det samme.
6) (Volvohjul) Støbt yderfælg med metalskive presset på bagsiden. Er et Volvo 144/164 og Saab 99 hjul, som er blevet anvendt mange steder.
7) (Mustanghjul) Støbt yderfælg med metalskive presset på bagsiden. Ford Mustanghjul som er blevet anvendt mange steder.
Standard hjulene har været monteret med dæk som også er gået igen fra model til model.
Behovet for at ændre hjulene er opstået da der begyndte at komme affjedring i bilerne. Der har Tekno ændret hjulene så de kunne dreje rundt på akslerne, de såkaldte Safety Wheels, ellers ville de ikke kunne køre rundt tilstrækkeligt frit.
Til lastbiler og busser er følgende hjul anvendt som standard:
8) (Pladehjul) Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank forkromet hjulkapsel ydersiden. Fælgen kan ikke dreje på hjulakslen. Pladehjulene er de ældste. Dækkene på de gamle biler er af den samme type med en trapezform.
9) (10 møtrikker) Fælgen består af 2 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden. Fælgen er ikke gennemboret og kan ikke dreje på hjulakslen. Som regel malet metalgrå. Disse hjul er de næstældste. Dækkene til nr. 9 og nr. 10 er standard dæk med slidbane og mønster som til personbilerne blot større. De første dæk er dog flade på slidbanerne.
9a) (10 møtrikker) Jeg har kun set et sæt fælge af denne type med gennemborede aksler denne ene gang. Bussen er fra Nibe Sparekassen og er med garanti ægte. Tekno må have valgt at bruge de sidste fælge af denne type ved at bore hul igennem fælgen, men de er sjældne.
10) (6 møtrikker) Fælgen består af 2 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden. Fælgen er gennemboret og kan dreje på hjulakslen. Som regel umalede. Disse hjul er de yngste. (1964-1972)
Jeg har valgt at medtage den hollanske udgave af de klassiske hjul, der i modsætning til de nyere danske har 10 møtrikker.
11) Mercedes Benz LP 322 har sine helt egne hjul og dæk, der ikke er anvendt andre steder. De er konstrueret som de øvrige lastbil hjul, med en fælg med 8 møtrikker, et dæk der er lidt grovere end standarddækket til lastbiler og også lidt bredere. Det hele er samlet med en skive på bagsiden. Hjulet er uden gennemgående aksler.
De gamle biler:
Blikbilerne:
Der har været anvendt 6 forskellige typer hjul til blikbilerne.
1. Blik hjul uden dæk bestående af 2 stykker sammenpresset plade.
2. Blik hjul uden dæk bestående af 2 stykker sammenpresset plade, men med mere “ballon” på dækkene, som er malet mørkegrå.
3. Støbt uden dæk med en resces på bagsiden.
4. Blik til gummihjul.
5. Som nr. 4 men hjulene er flade på bagside.
6. Blik til gummihjul med indvendig rille.
Dækkene er sorte og kan være med eller uden mønster.
Ford V8:
1. Blik hjul uden dæk og med V8 logo på yderkapslen. Hjulet er lavet af 2 sammenpressede stykker blik og en løs kapsel monteret på ydersiden.
2. Støbt hjul med dæk og V8 logo på yderkapslen. Hjulet består af en yder og inderkapsel. Dækkene er sorte og kan variere lidt, men er oftes med mønster.
Packard:
1. Blikhjul uden dæk med Pacard logo på yderkapslen. Hjulet er lavet af 2 sammenpressede stykker blik, som på Ford V8 og en løs kapsel monteret på ydersiden. Hvorfor Tekno har valgt at skrive “Pacard” på hjulkapslen når det staves “Packard” vides ikke.
2. Støbt hjul med dæk og Pacard logo på yderkapslen. Hjulet består af en støbt yder og inderkapsel. Dækkene er sorte og kan variere lidt, men er oftes med mønster.
Ford Taxa:
Hjul støbt i et stykke. Dækkene er sorte og kan være med og uden mønster.
Ford Mercury:
Støbt hjul med en blikskive presset på bagsiden til at holde dækket. Dækkene er beige med mønster. Findes også Gyrobilerne.
Triangel:
Støbt hjul med dæk og Triangel logo på yderkapslen. Hjulet består af en støbt yder og inderkapsel. Dækkene er sorte med mønster. Bilen er set med Ford V8 hjul, men jeg tror ikke rigtig på den.
Motorpumpe:
Hvorfor motorpumpen har fået monteret Ford V8 hjul er en gåde. Der er ifølge Teknos egne reklamer beregnet til sprøjten og til stigebrandbilen. Dækkene er sorte med mønster.
Buick (Dodge) ambulance:
Støbt hjul med dæk og Buick logo på yderkapslen. Hjulet består af en støbt yder og inderkapsel. Dækkene kan være både sorte og beige. Bilen er lavet med Tekno og Langes Legetøjs logo i bunden og med Buick og Dodgehjul. Jeg har lagt flere modeller med Dodge end med Buick hjul
Dodge (734-750)
1. Støbt hjul med dæk og Dodge logo på yderkapslen. Hjulet består af en støbt yder og inderkapsel.
2. Støbt hjul med dæk og Buick logo på yderkapslen. Hjulet består af en støbt yder og inderkapsel.
Dodge er det mest almindelige logo på hjulene.
Dækkene er sorte og kan variere lidt men er ofte med mønster.
Anhænger Dodge/Buick:
Der er tale om fuldstændig de samme hjul som på lastbilen.
1. Dodge
2. Buick
Dodge militærbiler mv. (nr. 948-958)
Støbt hjul med dæk og med 5 hjulmøtrikker støbt på ydersiden. Hjulet består af en støbt yder og inderkapsel. Baghjulet er med 2 dæk på hvert hjul. Dækkene er sorte og med mønster.
Minidodge (nr. 770-799)
1.Støbt hjul med dæk nr. 5 med glat eller mat yderkapsel uden logo Hjulet af en støbt yder og inderkapsel.
Dækkene er sorte med mønster. Dækket med rille er svært at skaffe på markedet.
Hjulene under nr. 1 har også været anvendt til VW type 1.
(Vilmer har anvendt de samme typer dæk og hjul på deres modeller.)
2. Støbt hjul med dæk med indvendig rille. Kapslen har en lille resces på ydersiden.
Anhænger Minidodge:
Hængerne har samme typer hjul monteret.
Ferguson traktor (460)
1. Forhjul støbt i et stykke med gennemboring.
Det mest almindelige hjul og den samme type som sidder på påhængsvognen.
2. Forhjul som er det samme som er brugt på Willys jeep. Sjælden med den type forhjul.
Baghjul er i blik med en yder og inderkapsel.
Dækkene er sorte og kan være med og uden mønster. Forhjulet er det samme som til Ford Taxa og baghjulet er det samme som til blikbilerne nr. 3.
Påhængsvogn til traktor (464)
Hængeren har hjul med og uden gennemboring magen til forhjulene på traktoren.
Urværkssættebil (450-455)
Støbt hjul, der er gennemboret med et sort dæk. Til baghjulene til traileren er blot anvendt 2 hjul.
Dækkene er de samme som til Ferguson traktoren.
Støttehjulene på fladvognen er samme type som fx Lloyd, mv. standard nr. 5.
Gyro:
Støbt hjul med en blikskive presset på bagsiden til at holde dækket. Samme type blev brugt på Ford Mercury.
Miraco:
Blikhjul uden dæk med en yder og en inderkapsel.
MC:
Støbt hjul med en yder og inderkapsel. Yderkapslen er glat. Dækket er sort med mønster.
SCOOTERE:
1. Scooteren med en sadel uden forbremse. Drejet hjul i forkromet messing med sort dæk.
2. Scooteren med 2 sadler og forbremse. Støbt hjul med sort dæk og en lille resces på ydersiden. På grund af forbremsen er hjulet smallere på denne model.
PERSONBILER:
Morris Oxford (719)
1. Støbt hjul bestående af yder og inderkapsel. Yderkapsel har små ringe.
2. Støbt hjul med Morris logo. Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel på ydersiden med Morris logo.
Dækkene er sorte med mønster. Hjulet er ikke anvendt på andre biler.
Opel Record (720)
Støbt hjul med en lille tap på hjulkapslen. Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel på ydersiden.
Dækkene er sorte og brugt på andre biler men kan ikke rigtig kaldes standard dækket.
Hjulet er anvendt på Opel Kadett og DKW Junior.
Mercedes Benz 180, 220, 220 ambulance, 230-280, 300SL:
1. Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel med Mercedes Benz logo på ydersiden.
Dækket er anvendt på Jaguar E bilerne også.
2. Dækkene på Mercedes 180 er dog lidt mindre og minder om dem der er brugt på Opel Record mv.
De kan være både sorte og beige. På billedet kan man tydeligt se forskellen på et 180 og de øvrige Mercedes hjul. Fælgen på 180 måler Ø 9,0 mm og yderdiameteren på dækket er måler 14, 3 mm. Målene på de andre Mercedes biler er 9,8 mm og 15,8 mm – næsten 1 mm større, hvilket betyder at de ikke kan kører rundt i hjulkassen på MB 180. Det er MB 180 til højre
Støbt hjul med en lille tap på hjulkapslen. Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel på ydersiden.
Dækkene er sorte og brugt på andre biler men kan ikke rigtig kaldes standard dækket.
Hjulet er anvendt på Opel Record og DKW Junior.
DKW Junior (727)
Støbt hjul med en lille tap på hjulkapslen. Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel på ydersiden.
Dækkene er sorte og brugt på andre biler men kan ikke rigtig kaldes standard dækket.
Hjulet er anvendt på Opel Record og Opel Kadett.
Jaguar XK 120 (801)
Standard hjul nr. 4.
Alfa Romeo (802)
Standard hjul nr. 4.
Porsche 356 (803)
Standard hjul nr. 5.
Både sorte og beige dæk har været anvendt. Fælgen kan være blank eller en mere mat type.
MG-TD (804)
Standard hjul nr. 4.
Den gule model af MG-TD nåede at for de lidt smartere hjul med trådeger, som også blev brugt på MG-A og Ferrari Monza. Mærkeligt nok bevarede Tekno reservehjulet fra den tidligere model.
VW 1200 (805)
Standard hjul nr.5.
Opel Olympia Record (806)
Standard hjul nr. 5.
Austin Healey (807)
Standard hjul nr. 4.
Triumph TR 2 (808)
Standard hjul nr. 4.
Ford Thunderbird (809 og 820)
Fælgen består af 3 dele, støbt yderfælg med en metalskive presset på bagsiden og en blank hjulkapsel der fylder hele ydersiden. Dækket er temmelig bredt med mønster.
Volvo Amazon (820)
Den 2-dørs model har haft anvendt standard 1 og 2.
De ældste 4-dørs modeller har anvendt standardhjul nr. 3a i forskellige farver.
De seneste 4-dørs modeller blev leveret med standard 1. De fik affjerding og havde derfor behov for et hjul, der kunne dreje på hjulakslen. Både sorte og beige dæk har været anvendt på den 4-dørs model.
Renault 4CV (811)
Fælgen består af 3 dele, plastic yderfælg som nølagtig kopi af den originale fælg, en metalskive på bagsiden og en blank forkromet hjulkapsel.
Dækket er helt specielt, med en resces på ydersiden til at skjule yderfælgen. Det kan blot ikke ses når den er samlet.
Et meget unikt stykke håndværk.
Fælgen består af en støbt yderfælg og en metalskive presset på bagsiden. Der er 2 typer, en med gennemboring og en uden. Den er tale om det samme hjul.
Leveret med 2 forskellige standard dæk. Hjulet har kun siddet på denne bil. Hjulene til MG-A og Ferrari Monza er anderledes.
Ferrari 750 Monza (813)
Fælgen består af en støbt yderfælg og en metalskive presset på bagsiden. Der er 2 typer, en med gennemboring og en uden. Den er tale om det samme hjul. Dem uden gennemboring er de ældste og de er som hovedregel malet sølvgrå.
Leveret med 2 forskellige standard dæk. Hjulene har også været brugt på MG-A.
Willys Jeep (814)
Fælgen består af en støbt yderfælg og en metalskive presset på bagsiden. Der er 2 typer, en med gennemboring og en uden. Den er tale om det samme hjul. Leveret med 2 forskellige standard dæk. Den er sikkert også samlet med hjul som på Ferrari Monza og MG-A
Samme som til Willys Jeep. Dog er trailer og kanon også samlet med hjul som på Ferrari Monza og MG-A.
Kanon (814K)
Samme som til Willys Jeep.
Campingvogn (815)
1. Samme som til Ferrari Monza og MG-A uden gennemboring.
2. Standard 4
Campingvogn Sprite Musketeer (815)
1. Standard hjul nr. 1, 6 (Volvohjul).
Lloyd (816-818)
1. Standard hjul nr. 5.
VW 1200 (nr. 819)
1. Standard hjul nr. 1, og 2
2. Hjul nr. 3a og 3b har været anvendt på den gamle VW uden affjedring og uden blink på forskærmene. Det er den eneste bil jeg har set med nr. 3b og kun på den type med de malede hjul.
Det er 3b til venstre og 3a til højre.
3. Ford Mustang hjul og den type med eger, der blev brugt på Ferrari Monza og MG-A hjulene, har været anvendt på blistermodellerne og de eftersamlede modeller, og måske også fra biler der kom fra Hjørring efterhånden, som man løb tør for hjul. Herbiemodellen har Mustanghjul.
Saab 93 (821)
Standard hjul nr. 3 og nr. 3a.
Volvo PV 544 (822)
Standard hjul nr. 1,2, 3a og 7 (Mustanghjul).
Ford Taunus 17M (823)
Standard hjul nr. 3 og nr. 3a.
MG-A (824)
Fælgen består af en støbt yderfælg og en metalskive presset på bagsiden. Der er 2 typer, en med gennemboring og en uden. Den er tale om det samme hjul.
Leveret med 2 forskellige standard dæk. Hjulene har også været brugt på Ferrari Monza.
Volvo P 1800 (825)
Standard hjul nr. 1, 3a og 7.
Ford Taunus 17M (826)
Standard hjul nr. 1, 2 og 7.
Saab 96 gl. (827) bred kølergrill
Standard hjul nr. 1
Saab 96 nye (827) smal kølergrill
Standard hjul nr. 1,2 og 7.
VW 1500 (828)
Standard hjul nr. 1, 2 og 7.
Billedet med plastikhjul er lånt af Kim B.S.
Ford Lincoln Contineltal (829)
Standard hjul som nr. 1 og 7. Dækket er blot lidt større.
Volvo Amazon Combi (830)
Standard hjul nr. 1, 2 og 7.
Morris 1100 (831)
Drejet messingfælg som er forkromet. Dækket findes ikke på andre biler men er standard størrelse.
MG 1100 (832)
Drejet messingfælg som er forkromet. Dækket findes ikke på andre biler men er standard størrelse.
(Mustanghjul) standard nr. 7. Støbt yderfælg med metalskive presset på bagsiden. Er et Ford Mustanghjul som er blevet anvendt mange steder.
Meget flot hjul som ligner originalen. (Nogle eftersamlede modeller har Jaguar E og Volvo hjul standard nr. 6.)
Volvo 144, 164 (835 og 838)
(Volvohjul) nr. 6. Støbt yderfælg med metalskive presset på bagsiden.
N.S.U RO 80 (836)
Standard nr. 6. (Volvo/Saab 99 hjul)
Standard nr. 6.
Jaguar E (926-927)
Støbt yderfælg med eger og en metalskive presset på bagsiden.
Dæk som til Mercedes Benz modellerne.
Chevrolet Monza (930-931)
Støbt yderfælg med metalskive presset på bagsiden. Nogle yderfælge kan være forkromet.
Der er monteret 2 slags dæk et firkantet temmelig stort et og et mindre mere rundt på kanten. De store dæk sidder som hovedregel på Kirkbilerne og de mindre på Teknobilerne. Forskellen ses tydeligt på billederne.
Den gule model er med Teknohjulene.
Oldsmobile Toronado (933)
Støbt yderfælg med metalskive presset på bagsiden.
Toyota 2000 (934)
Støbt yderfælg med en plastikskive presset på bagsiden. Samme som til Porsche 911.
Porsche 911S (935)
Støbt yderfælg med plastikskive presset på bagsiden. Samme som til Toyota 2000.
VAREBILER:
VW type I
1. Støbt hjul med dæk og glat mat yderkapsel uden logo. Hjulet består af en støbt yder og inderkapsel. Dette hjul er langt det almindeligste på VW type I.
2. Drejet forkromet hjul. Forholdsvist sjældent VW type I har disse hjul.
3. Støbt inderfælg med forkromet hjulkapsel med VW logo.
Hjulene under nr. 1 har også været anvendt til VW 1200 nr. 805.
VW type II
Standard hjul nr. 1, 2 og 3a.
Taunus FK 1000
1. Støbt fælg med en løs hjulkapsel som på pladehjulene på lastbilerne.
2. Fælgen er drejet i et stykke.
Taunus Transit
Standard hjul nr. 1, 2, og 6.
BUSSER:
Volvo bus (850)
Standard hjul nr. 8, 9 og 10. Pladehjulene kan være blanke eller malet sølvgrå.
Scania busser (851)
Standardhjul nr. 10
Mercedes Benz autotog (851-853)
Standard hjul nr. 5. Som til Lloyd mv.
Støbt yderfælg med Mercedes Benz logo og med metalskive presset på bagsiden. Malet i forskellige farver.
LASTBILER:
Volvo tankbiler (434)
1. Standard hjul nr. 8, 9 og 10.
Alle ovenstående lastbiler har været produceret over så lang en periode at de har nået at skifte hjul.
Volvo betonbil (449)
Volvo Express lastbil (455-458)
Baghjulene på traileren består og 4 dobbelthjul. De 2 yderste er men en fælg der ikke er brugt andre steder. De 2 nærmest midten er støbt med et lille neddrejet stykke som fungere som afstandsstykke.
Volvo tipvogn (862)
Scania skovtransport (449/483)
Standard hjul nr. 9 og 10.
Scania blokvogn (861)
Standard hjul nr. 9 og 10.
Scania stigebrandbil (445)
Standard hjul nr. 9 og 10.
Volvo Express slangebil (459)
Mercedes Benz LP 322 (910-913)
Mercedes Benz LP 322 har sine helt egne hjul og dæk, der ikke er anvendt andre steder. De er konstrueret som de øvrige lastbil hjul, med en fælg med 8 møtrikker, et dæk der er lidt grovere end standarddækket til lastbiler og også lidt bredere. Det hele er samlet med en skive på bagsiden. Hjulet er uden gennemgående aksler. Malet i forskellige farver.
Standard hjul nr. 10
1. Støbt plast hjul med en plastik hjulkapsel og en metal inderkapsel.
Den grå er den mest almindelige farve, men findes også i grøn, formentlig kun til Tekno Holland. Dækket er et særligt dæk, som kun passer på denne bil.
Andet:
Åkermann gravko (860)
Støbte hjul i letmetal eller plastik.
International Harvester/MC Cormick traktor (465 – 466)
Den ældste type har hjul støbt i hvidt plastik og på den senere model er hjulene støbt i gråt plastik. Der er tale om identiske hjul.
Traktorvogn (452u)
Standard hjul nr. 10.
Gaffeltruck (760)
Forhjul som fx Dodge med Truck logo på yderkapslen. Baghjulet er mere simpelt støbt hjul i metal. Dækkene er de samme som til Dodge mv.
Hyster gaffeltruck ( 864)
Forhjul er støbt yderkapsel og en metalplade presset på bagsiden. Dækket er et standard lastbil dæk. Fælgen ses ikke andre steder.
Baghjulet er støbt yderkapsel og en metalplade presset på bagsiden. Dækket er af samme type som til Lincoln – som kun bruges på de 2 modeller. Baghjulet ses heller ikke brugt andre steder.
UHA UHA UHA — DER MANGLER BILLEDER HER. GODE BILLEDER DER LIGE VISER EN FOR, OG GERNE EN BAG SIDE AF HVER FÆLG. Man skal lige sidde og vende alle hjulene i hovedet hele tiden her, og det er ikke nemt ;-)…
Jeg synes der mangler en fælg nr. 0 — Du har da helt glemt den fælg der var overgangen fra de små fra fx. VW 805 Opel 806 mf. Den fælg VW boble og rugbrød, taunus 17m flyvende tæppe, vidst også Volvo Amazon havde til at beggynde med. Formentligt 1957 – 59 Det er den fælg der kan have skiven malet i samme farve som bilen eller måske sort og også i hvid. Her er det en drejet eller støbt nitte lign ting ( padehat ) med en hvid eller farvet uder skive, et dæk og en agskive klemt fast. Det ses ved at “hjulkapslen” er væsentligt mere buet end de senere hjulkapsler, og hjulene kan ikke dreje selvstændigt på akslen.
Hej H.J.W
Du har selvfølgelig ret – der mangler i høj grad billeder. Jeg tror det var den første artikel jeg skrev før jeg lavede hjemmesiden, men jeg må forsøge at finde tid til at få lagt billder på.
Men det er dejligt, at du sidder og nærstudere artiklerne, så vi kan få det hele med. Jeg ved godt hvad det er for en fælg du tænker på og mener det er nr. 3. Jeg ved godt, at fælgene kan have forskellige forskelle og hjulkapslerne har forskelligheder, men det vigtige er, at fælgen fundamentalt har skiftet udseende, altså at de skifte fra at være presset på hjulakslen til at dreje rundt.
mvh
Peter
HOVSA —
Jeg har desvære ikke fået set dit svar før lige nu—
Den fælg jeg mener, kan keller ikke dreje rundt på akslen. Den er alså fast på akslen. Fælgen blev benyttet på 819 VW boble, Amazon, Taunus 17m, VW rugbrød anden Tekno type. Fælgen er med skive i- hvid, sort eller i bilens kullør.
Versionen med hvid skive ligner meget den senere standard fælg. Det hvide er dog væsentligt breddere. Det der udgør kapslen er væsentligt mindre og meget mere buet, og hjulet sidder fast på akslen og kan ikke dreje selvstændigt rundt. Jeg tror faktisk kun denne fælg blev anvendt i et eller to år, og det før 1960.
Vi har et fundamentalt udseende skift som du skriver, men den er stadig præsset fast på akslen.
Jeg har nu den glæde Hans Jørgen Wagner og I andre, at artiklen er opdateret med billeder.
mvh
Peter
Hej Peter.
Rigtig fin og fyldestgørende atikkel. Jeg er noget overrasket over at se Tekno nr. 830 Volvo Amazon HGV, med både hvide plastikhjul og mustanghjul, da jeg regnede fuldt og fast med at den kun var lavet med hvide metalhjul, som jeg også har nævnt i min tråd om Volvo Amazon HGV.
https://www.teknosamleren.dk/forums/emne/volvo-amazon-hgv/
MVH Kim B S.
Hej Kim
Den er god nok både med plastikhjul og med mustanghjul. Jeg har aldrig set emballagen, så det er ikke sikkert der er nogen. En anden detalje er den lille sølvfarvede prik på forskærmen som findes på de sidste årgange af Volvo St.car. Der sidder også på nogle amazoner. mvh Peter
Årstalsangivelser i Samlerbørsens samlerkatelog må stå for deres egen regning – oftes kan jeg ikke få det til at passe. Volvo st.car. nr. 830 præsenteres som nyhed af Tekno i foråret 1964, hvor forhandlerne for første gang kan bestille den. Jeg kan følge annoncerne helt frem til 1968, så mit bud er, at den er udgået i 1969 med salget til Algreema i lighed med så mange andre af modellerne.
mvh
Peter
Hej Peter.
Sjov artikel som man kan nørde helt hen i.
Tekno Hollands lastbilshjul har 10 bolte – ikke flere.
Sjovt, at du nævner stavningen af Packard ; det samme gælder også Opel Rekord – Tekno stavede det med et c.
Der er også Ford ; her er Lincoln og Mercury selvstændige mærker – der skal altså ikke stå Ford foran, som Tekno gjorde.
Hej Peter, och andra kunniga Tekno-kunniga! Jag har en generell fråga ang. placering av hjul på den typen av axeln, som har en liten fläns på ena ändan. Flänsen hindndrar hjulet att glida av det kan rotera runt axeln.
Men jag undrar hur säkrar man hjulet på den andra ändan av axeln efter att hjulet placerats på axeln?
Jag har försökt att “platta till” ändan av axeln med en tång, så det blir ett hinder för hjulet, men det är en ful lösning om det fungerar överhuvudtaget.
Det finns kanske en mycket bättre lösning som man kan tillämpa.
Tack för svaret!!
Hej Istvan
Kig på Forum på hjemmesiden – der har jeg flyttet kommunikationen hen. Der kan uploades billeder.
mvh peter