Volvo autotransporter nr. 431
(1956-1969)
Volvo autotransporteren var en kronjuvel hos Tekno. Aldrig før havde de fremstillet en så stor og flot støbt bil. Det var den første i serien af Volvo lastbiler og Tekno må have gjort sig virkelig umage for at få netop denne bilmodel ud på markedet.
Den blev jo født sammen med Volvobussen, som også var et mesterværk på sin tid, men ellers var det Dodge, Ford V8 og alle de gamle modeller som tegnede Teknos lastbiler. De var godt i gang med personbilerne, varebilerne og flyvemaskinerne, men en egentlig lastbil, som konkurrent til fx Dinky Toys, det havde Tekno ikke før autotransporteren.
Det gik da heller ikke stille af i reklamer og annoncer. Det blev reklameret rigtig meget for bilen.
Det blev så startskuddet til hele den store serie af Volvo og Scania lastbiler, som kom til at præge Tekno helt frem til det lukkede i 1972.
Autotransporterens historie:
Det er på ingen måde svært at finde ud af, hvornår Volvo autotransporteren udkom. Det væltede ud med reklamer og omtale af bilen.
Den ældste opdatering jeg har set er fra en notits i Legetøjstidende fra september 1956, hvor autotransporteren omtales som nyhed.
Notitsen fra september fortæller, at modellen frigives i løbet af efteråret. I en anden notits samme sted fra november bekendtgøres, at modellen nu kan bestilles hos Tekno til en pris af 19,85 kr., hvilket var virkelig mange penge. En VW type I kostede 2,85 kr. og andre modeller kostede 3 – 5 kr. Tekno lovede samtidig, at modellen ville være til rådighed inden Jul 1956.
Men Volvo autotransporter er med som en hjørnesten i Tekno sortimentet fra starten – den er med i mange annoncer, kataloger og prislister, som en “rigtig” Teknobil.
Bilen blev selvfølgelig også markedsført i de øvrige lande som Tyskland, Belgien, Frankrig mv., men også i Sverige, hvor nedenstående brochure kommer fra.
Teknos katalog fra 1963/64, hvor røde/beige model er vist.
Teknos katalog fra 1965/66, hvor den grønne/gule model er vist.
I en annonce i Politiken fra 10. juni 1966 reklamerede olieselskabet Mobil for en konkurrence “Tryl og Vind”, hvor man kunne vinde blandt andet en autotransporter. Mobil tankbilen var åbenbart ikke kommet på det tidspunkt.
Det sidste materiale, som jeg har er fra Teknos katalog fra 1968/69, hvor bilen er vist som en tegning. Jeg er overbevist om, at Volvo autotransporteren udgik i 1969, hvor rigtig mange af de gamle Teknomodeller udgik, da Algrema overtog Tekno.
Det var bemærkelsesværdigt, at autotransporteren var utrolig dyr i 1956, hvor den kostede 19,85 kr., men i en prisliste fra juni 1967 kostede den kun 31,25 kr. Så på 11 år steg den kun ca. 11 kr.
Autotransporteren fik dermed 12 år på markedet og på den baggrund er der rigtig mange af dem.
En stor succes for Tekno, som aldrig fremstillede en afløser fra Volvo autotransporteren.
Autotransporterens detaljer:
Der er tale om en meget smuk og velgennemført legetøjsbil. Den er hele 26 cm lang – 31 cm, når bagklappen er slået ned og 47 cm når slisken er sat på. Så det krævede et stort børneværelse, at huse en autotransporter.
Volvo lastbilen, som trækker traileren er beskrevet andre steder i mine artikler, så jeg vil begrænse detaljerne i denne artikel til at omhandle kun traileren.
Jeg finder, at der er tale om en smuk autotransporter. De fleste autotransportere er klodsede og firkantede, men Teknos er egentlig ret flot med buet overdel og med forskellige størrelser “huller” til nederste dæk.
Traileren består af tre dele, en støbt overdel/underdel og en bagklap. Det som er specielt ved delene til traileren er, at de er støbt i en aluminiumslegering. Det er et dyrere materiale end zink – men jeg gætter på, at en trailer støbt i ren zink ville blive for tung. Den er dejlig let at håndtere, hvor en tungere bil ville være for kluntet og heller ikke så behagelig at få ned over en barnefod.
Underdelen har ligesom en “designlinje” hele vejen rundt, som gør udseendet lidt lettere og som også forstærker støbningen. Det hele er med – forstærkning i bunden, hjulophæng og indvendig spor og stopklodser til to biler. Overdelen taler for dig selv, men har også støbt spor og stopklodser.
Bagklappen hægtes fast med to tapper som holder klappen på plads. Den sidder løst mellem over og underdel og kan dermed bevæge sig frit, hvilket gør, at den er nem at betjene og meget svær at brække af.
Over- og underdel er samlet med to stifter i hver side.
Der findes kun en enkelt gravering på traileren og det er nr. 431 i bunden.
Traileren forbindes med bilen med en 1/8 tomme skrue og en skrive.
I forhold til hjulene fulgte autotraileren med tiden og fik monteret de hjul, som Tekno brugte i produktionen. Volvo autotraileren har således pladehjul, hjul med 6 og 10 møtrikker.
Da modellen blev produceret over en lang årrække nåede bilen også at få interiør og prismelygter.
Som tilbehør til bilen kunne man tilkøbe en rampe i blik, så bilerne kunne køre op på øverste dæk.
En rigtig perle fra Teknos udviklingsværksted, som var medvirkende til at definere, hvad en “rigtig” Teknobil var.
Men er det nu også hele sandheden? Bilen er konstrueret af Erik Spon, som var konstruktør på Tekno fra 1952 – 1960. I mine interview med Spon, havde han ikke så meget at sige om autotraileren – den er formentlig lavet af nogle af hans værktøjsmagere, men han lagde på ingen måde skjul på, at han i høj grad lod sig inspirere af andre fabrikanter.
I dette tilfælde kan der ikke herske tvivl om, at Erik Spon har været forbi en legetøjsbutik, og han der købte en Dinky Pullmore autotransporter. Den udkom fra Dinky i 1954, så det er helt udelukket af Dinky Toys “lånte” fra Tekno.
For at gøre en lang historie kort er der tale om en kopi, næsten identisk med Dinky originale. Tekno har ikke engang forsøgt at ændre detaljer, tværtimod er design, opbygning og størrelse faktisk den samme. Dinky Toys modellen er marginalt mindre, men ellers er der ikke meget forskel – selv rampen ligner fuldstændig. Men der er så heller ikke tale om en fuldstændig kopi. Tekno har selv udviklet modeller og værktøjer til deres egne bil.
Det passer meget godt med, at E. Spon har godkendt traileren og sat en værktøjsmager til at lave den og så har han ikke set mere til den. Han så sjældent de færdige produkter, når han havde fuldført udviklingen.
Flere har gennem tiden teoritiseret over et eventuelt samarbejde mellem Dinky og Tekno, men det anser jeg for at være usandsynligt af flere grunde. Tekno samarbejde ikke med ret mange eller ingen uden for Danmarks grænser om produktion – udover et senere samarbejde med Solido.
Dinky gjorde egentligt først deres indtog for alvor efter 1960, da importrestriktionerne blev ophævet. Jeg tror ikke de interesserede sig for retssager mv. – og patentrettigheder var lidt sværere at håndhæve dengang – og hvem ved om Dinky havde udtaget patient.
Jeg ved også fra Erik Spon, at han var under et massivt pres fra Siegumfeldt for at levere nye modeller i sidste halvdel af 1950.erne. Han bøvlede med at få Volvobussen færdig og med at få fremstillet nogle person- og varebiler, så det har været nemt og bekvemt for ham at “snyde” lidt på denne måde, når nu Volvo modellen var færdig.
Kørerampen:
Kørerampen er fremstillet i blik og passer rigtigt fint til bilen. Den er lavet i grå til den røde og beige model og i gul til den grønne og gule model. Hvor der normalt er decal på den grå rampe er der ikke decal som hovedregel på den gule model.
Modellens værdi:
Faktisk skulle en autotransporter koste en del penge, men der er mange af dem. En superflot model i den grønne udgave er den mest værdifulde, men skal prisen op skal den originale æske i pæn hel stand følge med. Biler i æsker er sjældne.
Hvad skal jeg passe på:
Der kan være restaurerede biler, men det er ikke så udpræget. Den er så simplet konstrueret, at der ikke er skjulte fejl.
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Nej | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Ja | |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Nej | |
Bevægelige dele: | Ja | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | |
Samlet med: | Skrue | |
Tofarvet | Ja | |
Blist-car model | Nej |
Decaler:
Den rød/beige model havde samme type standard decaler og den gul/grønne havde havde også de samme standard decaler, men der var varianter, som jeg vil beskrive under modellerne.
Æskerne:
Autotransporteren er leveret i den samme type papæske, med illustrationer af bilen på siderne og et tekstfelt på flere sprog, som præsentere Volvo. Endeflappen er farvet rød med et hvidt felt med teksten “Volvo Autotransport no. 431”. Ovenfor feltet ses et Volvo logo og nedenfor feltet et Tekno logo og “Made in Denmark”.
Jeg ved ikke, om der findes andre varianter af æskerne, men modellen blev faktisk født i en udsigtsæske med cellofan på den ende side, så man kunne se indholdet. Tekno brugte denne type æske til flere af de første Volvo lastbiler, som fx på tankbilerne. De var dermed mange år forud for deres tid, men de valgte hurtigt at gå bort fra denne æske igen. Den er dermed sjælden.
Kørerampen havde også sin egen papæske.
Modellerne:
Der findes kun en model af Volvo autotransporteren. Den gennemgik ikke ændringer i konstruktionen i sin levetid udover interiør, lygter, dæk og hjul. Men der udkom dog forskellige varianter af bilen.
431-1, “Volvo Autotransport”, rød/beige/sort:
Volvo loge og tekst “Autotransport”, med et lille Tekno logo forrest på traileren. Det er lidt forskelligt om dette lille mærke er kommet med. På nogle modeller er der sat et “DAPA” mærke på bagklappen.
431-2, “Auto-transport Volvo”, grøn/gul/sort:
Tekno valgte omkring 1965, at give modellen nye farver. Der er betydelig færre biler i den gule og grønne udgave end den røde og beige. Tekno ændrede også decalen, således at Volvo logoet udgik og erstattet af en tekst med “Auto-Transport” og et lille tekstfelt med teksten Volvo. På bagklappen forsvandt logoet ligeledes.
På fronten af traileren kom der nu til at stå “Tekno Denmark” med sort tekst.
431-3, “Auto-transport Volvo”, grøn/gul/sort:
Samme decalsæt som på den rød/beige udgave. Den er formentlig lige produceret i overgangen, hvor Tekno lod den rød/beige udgå og introducerede den grøn/gule. Læg mærke til fælgen på det trækkende køretøj, der har Tekno lige valgt at opbruge restlageret af hjul uden gennemgående aksler.
431-4, “Firma-Transporten”, grøn/gul/sort:
En typisk bestillingsvare – som et firma har afgivet hos Tekno. Det er en sen model med prismelygter og hjul med gennemgående aksler, men læg mærke til at der kun er decaler fra “Firma-Transporten” på siderne. Den er sjælden, der findes ikke mange modeller af denne variant.
431-5, “International Transport”, grøn/gul/sort:
Diverse:
Nedenfor et originalt billede fra Tekno, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsbutikkerne til fremvisning. De brugte dem ofte, når der kom nyheder eller fordi de ikke kunne slæbe hele sortimentet med rundt.
Andre fabrikanter:
De fleste andre fabrikanter fremstillede selvfølgelig også en autotransporter. Især Dinky- og Corgi Toys lancerede flere modeller gennem tiderne. Nedenfor et lille udpluk.
Hej igen!
Kul att Du nu tar med Tekno 431, Volvo Autotransport, den har jag väntat på.
Dinky Toys 582, Bedford “Pullmore” Car Transporter var nyhet i maj 1953.
I mars 1954 ändrades numret till 982 och 1955 blev den en Supertoys.
Uppkörningsrampen var nyhet i december 1954 och hade först nr. 994 (Jag har den i originalkartong). 1955 ändrades nr. till 794. I början var 582 ljusblå/grå och 1959 fick den mönstrade däck och 1961 plastfönster. 982 och 794 tillverkades till 1964.
Hälsningar
Thomas
Hej Thomas
Tak for info – jeg havde faktisk glemt autotransporteren – det var en læser, der gjorde mig opmærksom på at der ikke fandtes. Min plan er over tid at opdatere alle Volvo lastbil artiklerne – jeg har fået en del mere viden og materiale siden jeg skrev dem. Tak for info omkring Dinky bilen.
mvh Peter
Dejlig sommerlæsning om en af de biler jeg har leget rigtig meget med. Jeg tror, jeg fik den til min 10 års fødselsdag i 1958. Den var i hvert fald rød og hvid og med pladehjul. Kørerampen var også med, så mine forældre har flottet sig. Men den var fantastisk at lege med og helt usædvanlig på den tid – og med fire biler på ladet. Endnu en gang tak for de mange artikler, som bringer minder fra barndommen frem.
Dbh Ole
Hej Ole
Tak for din altid venlige og postive feed back på mine artikler.
mvh Peter
Fin artikel dejlig læsning som altid
Mvh
Ms Super
Flemming