Volvo Express med presenning
nr. 456
(1960-1969)
Militær, U.S. Army: 1960-1961
U.N.: 1961-1964
Fortalt af Peter Frandsen
Der er ingen forskel på Volvo Express lastbilen med lad og den med presenning andet end presenningen, og at modellerne er forskellige. Derfor vil denne artikel være næsten identisk med artiklen om ladbilen. Jeg vil derfor henvise til at læse artiklen om netop ladbilen.
Volvo Express presenningbilens historie:
Volvo Express presenningbil i militær udgaven optrådte første gang som nyhed i en Tekno prisliste fra marts 1960, hvor bilen kostede 8,85 dkr. U.S. Army udgaven eller “militærbilen”, som Tekno kaldte den var den første Express med presenning, som Tekno udgav. Modellen med lad kom samtidig til en pris af 7,25. Det var i øvrigt samme pris som Volvo Viking bilerne. Presenningen og decalerne gav altså en merpris på 1,6 kr.
Berico nævnte modellen som kommende nyhed i en notits i “Leksaklandet” allerede i 1959, men de nævner ikke, hvilken variant, der var tale om. Presenningbilen er ikke med i Bericos katalog fra maj 1960. Om det var fordi det var en militærbil ved jeg ikke, men ladbilen var repræsenteret. Det var ikke alle steder militær legetøj var lige velkommen dengang.
Herfra blev Volvo Express presenningbilen nævnt i de fleste kataloger og prislister fremover sammen med ladbilen. Lad- og presenningbilen kom først, men de fik hurtigt selskab af kølebilen, samt sættebilen fra Carlsberg. Allerede i 1961 udgav Tekno U.N. udgaven, som altså gjorde militærbilen selskab.
Bilmodellen optrådte også fremover i Teknos egne kataloger.
Det var kun Carlsberg sættebilen, som blev nævnt i 1961 kataloget.
Men allerede i september 1964 bragte Legetøjstidende en annonce med begge U.N. bilerne og til højre annonce i Politiken fra d. 5. september 1964.
Bilerne blev også eksporteret til udlandet, hvor de er nævnt i reklamer og lister i fx i Belgien, Holland og Frankrig.
Jeg kan følge presenningbilen op til 1969, hvor den formentlig udgik sammen med en del andre Teknomodeller i forbindelse med salget af Tekno til Algrema/Tekno.
Det gav Volvo Express presenningbilen ca. ni år på markedet fordelt på en del forskellige varianter. Der er solgt mange af dem, men der er betydelig flere Volvo Viking udgaver. Expressen er en fin bil, som man aldrig bliver træt af.
Tekno gav ladbilen nr. 455, presenningbilen nr. 456, kølebilen nr. 457, sættebilen nr. 458 og brandsprøjten nr. 459 i serien.
Modellens detaljer:
Volvo Express med lad og presenning er fuldstændig ens biler i forhold til den måde de er opbygget på. Eneste forskel er presenningen og selvfølgelig farver og decaler. Presenningen er ligeledes genbrug fra Volvo Viking lastbilen, så det var nemt for Tekno at udvikle Expressen.
Men selvom de beskrevne biler ligner hinanden skiller Expressen sig ud fra de øvrige. Hvor Volvo Viking og Scania delte det samme chassis – både det lange og det korte, passer de ikke sammen med delene til Expressen. Det er kun laddet, som er identisk med laddene til de andre biler.
Årsagen er selvfølgelig, at der er tale om en meget mindre lastbil. Volvo Express er overraskende lille – der vel nærmest kan sammenlignes med en lille varebil med åbent lad i dag. Den er dermed fremstillet i et størrelsesforhold, som er væsentlig større end standard størrelsen for lastbiler på 1:50. Det skyldes naturligvis, at Tekno ikke ønskede en meget mindre bil, men ville have en bil, der passede til de øvrige lastbiler.
Det er tydeligt på ovenstående billede, at der er uorden i størrelsesforholdet.
Den består kun af 24 dele – 27, hvis vi regner interiør og rat og presenning med. Det er nogenlunde det samme sammenlignet med andre biler, som udkom i den periode.
Bilen er bygget op omkring fire hoveddele. Chassisramme, lad, førerhus og bundplade til førerhus.
Hele den bageste del af chassisrammen ligner fuldstændig den som sidder på Volvo Viking og Scania ladbilen, med bagskærme, bladfjedre med huller til hjulakslen, to tanke. Fortil er kun hullet til forreste hjulaksel.
Laddet på denne Teknobil er ret flot lavet. Der er ingen tekniske foranstaltninger på bunden af laddet andet end forstærkninger.
Indeni laddet er brædderne markeret og på siden er der flotte graveringer på fjeldsiderne med markerede låse.
Bundpladen har til formål at holde førerhuset på plads og kofangeren er en del af bundpladen. I bunden af pladen er graveret “Volvo” og “Tekno Denmark”
Der er gjort en del mere ud af førerhuset, som er den samme type som er brugt på alle Volvo Express. Forrest er kølergrillen markeret på en flot måde. Der er huller til lygterne og lige under lygterne er der to små runde markeringer, som jeg ikke ved hvad er til. Det ligner luftindtag eller horn.
Volvo emblemet under forruden er flot lagt ind og malet sølvgrå på de fleste biler. Tankdækslet er med og på begge sider af førerhuset findes bliklys som blev malet orange eller gule. Der er graveringer til døre og dørhåndtag, samt de karakteriske striber hele vejen rundt om førerhuset.
De første modeller var uden interiør og med transparente forlygter. Senere udgaver havde gråt eller hvidt interiør med sort rat, som er magen til det som anvendes på Scania nr. 451 og Hyster Truck. Interiøret er der gjort lidt ud af, i det sæderne er markeret – det samme er to instrumenter bag rattet og kardantunnelen. Senere udgaver fik også diamantlygter.
I bunden af interiøret står der “459” , som er nummeret på Volvo Express brandsprøjten, så mit gæt er, at Tekno lavede interiøret til brandsprøjten, men satte det selvfølgelig i de andre biler også.
Volvo Express havde standardhjul, hvor de første var af den type med 10 hjulmøtrikker, som senere blev udskiftet med typen med 6 møtrikker, som løber rundt på akslen.
Bilen er samlet med tre nitter, hvor den ene er en kobbernitte, der holder chassis, bundplade og førerhus sammen.
En simpel konstruktion, som har været billig at fremstille og som solgte udmærket. Der er mange ladbiler, men der er lagt fra så mange, som der er Volvo Viking.
Volvo Express presenningbilens værdi:
Værdien på modellen afhænger meget af hvilken variant, der er tale om og der findes rigtig mange forskellig farvesammensætninger og en del biler med firmanavne, men værdien af Volvo Express presenningbiler vurderes til at være over gennemsnittet for Teknobiler. De er normalt eftertragtede og der er flere virkelig sjældne presenningbiler.
Er der noget jeg skal passe på?
Den har nogle af de samme fejl, som Volvo Viking og Scania, men den er langt stærkere end dem, fordi den er kortere og den forreste del af chassisrammen er forstærket. Den mest hyppige fejl er nitter, der springer op, skæve førerhuse eller ruder med fejl.
Der restaureres flittigt, når vi taler om Volvo Express, så man skal kigge sig godt for, hvis man vil sikre sig en original bil – især de sjældne af slagsen.
Ruder: | Ja | |
Affjedring: | Nej | |
Styretøj: | Nej | |
Interiør: | Nej/ja | På de sidste udgaver |
Løse lygter | Ja | |
Løse kofangere | Nej | |
Bevægelige dele: | Nej | |
Blink: | Nej | |
Decaler: | Ja | På få udvalgte biler |
Samlet med: | Nitter | |
Tofarvet | Ja | |
Blist-car model | Nej |
Decaler:
Volvo Express, som presenningbil har ikke decaler.
Æskerne:
Som så mange andre Teknobiler udkom Volvo Express presenningbil i en flot papæske, med en illustration på den ene side af en Express og et Volvo loge og på den anden side illustrationer af hele Volvo serien. Æsken til presenningbilen er højere end til ladbilen og jeg tør ikke sige om der findes andre udgaver til presenningbilen som standardæske.
På den tredie side vises en tekst og en indramning med teksten “AB Volvo – Göteborg – Sweden, Fabrikation af personvogne, lastvogne, busser og traktorer” Teksten er gengivet på seks forskellige sprog. På den sidste side vises “Tekno, Made in Denmark” og en illustration af en bil.
På endeflapperne står der Tekno, Volvo, samt produktionsnummeret 456.
Til modellerne med decaler, blev firmanavnet ofte trykt på endeflappen eller bilen fik sin helt egen æske. Nogle af disse æsker vises under modellerne.
Modellerne:
Der er fremstillet en del forskellige presenningbiler i mange forskellige sjove farver fx pastelfarver, som man ikke i samme grad ser på andre Teknobiler. Der er lavet en del flere varianter af modellen med presenning end ladbilen og det er også her vi finder nogle rigtig sjældne biler. Biler med presenning kan have højt lad, men det er ikke almindeligt, ligesom de kan have slebne eller uslebne fjældsider.
Som med ladbilen blev en del biler solgt med decaler via forhandlerne, som fx U.S. Army og U.N., mens andre blev fremstillet på bestilling i få eksemplarer. I Sverige udkom “Volvos Värde Varer” for at tilfredsstille det svenske publikum.
Nedenfor vil jeg for overblikket skyld beskrive de mest almindelige biler først og efterfølgende beskrive de lidt mere usædvanlige.
Jeg har opgivet at finde ud af, hvilke hjul der er brugt på de enkelte modeller, ligesom det er umuligt at skelne mellem varianter med og uden interiør.
Der vil helt sikkert være farvevarianter, som jeg ikke har nævnt.
Neutrale biler:
Nr. 456, rødt chassis, rød bundplade, hvidt førerhus og sølvgråt lad og rød presenning:
Klart den mest almindelige Express, som jo bare er ladbilen med en rød presenning. Det var formentlig den eneste model af Expressen med lad og presenning i den neutrale udgave, der udkom i de sidste år, idet den har interiør.
Biler med decaler:
Nr. 456, Militærbil, U.S. Army:
Bilen var den første Express med presenning og jeg har kun set den uden interiør og ofte med hjultypen med 10 møtrikker og trapezdæk. Jeg kan følge den i listerne fra 1960 og til 1961, hvor den kostede 9,50 kr. Den har formentlig kun været på markedet i ca. 2 år. Expressen var en del af militærserien sammen med Volvo bussen, Volvo tankbilen og Willys Jeep.
I Sverige kan jeg kun se i mine lister, at modellen har været solgt i 1961, så der kan ikke være mange af dem i Sverige.
Militærbilen fik sin helt egen æske, men egne motiver.
Nr. 456, U.N.:
U.N. modellen fik lidt længere tid på markedet end militærbilen. Den nåede også at skrifte fra hjultypen med 10 møtrikker til typen med 6 møtrikker. Det har formentlig været mere korrekt at sælge en U.N. bil end en militærbil. Jeg har U.N. i min prisliste fra 1961 til 9,50 kr. og sidste gang i juli 1964, hvor prisen var 11,00 kr. Den findes også i belgiske, tyske og i hollandske brochure. U.N. bilen har også sin egen æske.
Det er var en generel ting hos Tekno, at mange produkter afveg fra standarderne. Nedenfor ses en neutral papæske påtrykt “Nr. 456 United Nations” og prisen 8,85 skrevet på endeflappen med kuglepen. Der er tale om et tryk og ikke et klistermærke. Jeg formoder Tekno er løbet tør for æsker og de enten har ventet på nye forsyninger eller de ikke har ønsket at genoptrykke æsken.
Nr. 456, Cherry Heering:
Der er langt i mellem Cherry Heering bilerne, så jeg formoder, at det er biler, som enten har haft en meget kort karriere på markedet eller er leveret som en særbestilling. Jeg hælder mest til den sidste anskuelse. Jeg har set dem i forskellige varianter af æsker og også i æsker til Volvo Viking. Det styrker mistanken om, at det er en specialbestilling fra Cherry Heering. Modellen er leveret med en pose med små papkasser med firmanavn påtrykt. Det er samme æsker, som blev leveret til VW type I pick-up fra krumbak Vin.
Nr. 456, A.O. Johansen:
Jeg har kun set bilen en gang med presenning malet i samme farve som bilen og jeg er ikke i tvivl om at den er original.
Nr. 456, Volvos Värde Varar (S):
Svensk model i standard farven. Volvos Värde Varar betyder noget i retning af at “Volvo giver værdi for pengene”.
Nr. 456, Paulig (Fin):
En meget sjælden bil til det finske marked. Den er lavet i serie med en Ford Taunus Transit med samme firmanavn. Bemærk, at den har høj bagklap.
Andre biler:
I Tekno kredse diskuteres ivrigt, om en bil er original eller ej om hvilken betydning det kan have. Nedenstående bil købte jeg selv fordi jeg synes den er sjov – en god Teknobil. Er den original? Allerede inden jeg købte den, kunne jeg godt se at den sikkert aldrig er kommer ud sådan fra Tekno, men bilen er original og det samme er presenningen, men bil og presenning hører ikke sammen. Men den kostede ikke det store, så for mig passer den fint ind i samlingen.
Reklamebilleder:
Nedenstående billede er et originalt billede, som repræsentanterne medbragte når de skulle besøge legetøjsbutikkerne.
Tekno 456, “Volvos värde varar”. Inte helt lätt, men så skall det vara.
Hälsn. Thomas
Tak Thomas – det skal jo være i orden./peter
Volvo (Ekspress Tekno) hedder også L42 Snabbe (V8 Benzin L4201 og (diesel L4251 1964 )
L43 Trygge (L 4351Diesel)1963