Zinkpest
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større.
Zinkpest betyder en korrosion der angriber det zink bilen er støbt i. Det forekommer ved alt metal, hvor navnlig et letmetal som zink er udsat. Metallet angribes af oxyd (ilt) og der startes en kemisk nedbrydning som er helt naturlig. Det der sker kan nærmest sammenlignes med rust i familiebilen. I fagsproget kaldes fænomenet atmosfærisk korrosion som forstærkes ved høj fugtighed.
Hvis en modelbil har zinkpest er det en alvorlig ting. En Teknobil er ikke støbt i ren zink men er fremstillet i en legering. Det har stor betydning for kvaliteten af støbningen hvor præcis og ren legeringen er. Zinkpest forekommer heldigvis ikke ret tit og ses normalt kun i biler der har været opbevaret koldt og fugtigt.
Det er navnlig de gamle Dodge, Pacard, V8 og Buick som jeg har set med zinkpestskader, men fx fiskebilen (optræksbilen) er ofte angrebet og med sin svage konstruktion af bundpladen knækker den nemt.
Ovennævnte biler har også den dårligste støbefinish og ikke mindst den dårligste lak og det kan være forklaringen på at de angribes mest. Det er også de ældste, så de har måske ligget i 30-40 år på et loft.
Andre jeg har set angrebet er de allersidste biler lavet i Hjørring og det må simpelthen være kvaliteten der har været utrolig dårlig.
Jeg har set Mustang, Ford Transit og Volvo F88/F89 der har været helt opløst af zinkpest. De værste er dog de sidste modeller af Volvo Express brandsprøjten nr. 459. De angribes altid ved bagdøren, som ikke kan åbnes og over bageste skærmkasse. Bobler lakken er der pest i bilen.
Kan man redde en bil med zinkpest. Det kan ikke lade sig gøre at redde en bil der er totalt angrebet, men er der tale om en lille afskalning kan den godt repareres ved at fylde hullet med tin, men risikoen for at uvæsenet bryder ud et andet sted et overhængende.
Korrosion ses også på umalede kofangere, pumper stiger mv., men de er sjældent så hårdt ramt at de forvitre fuldstøndigt, men de kan godt brække af hvis man forsøger at rette på dem. De fleste af Teknos løsdele er da også malede.
Og – for en ordens skyld zinkpest er ikke farlig for mennesker.
Nedenstående er eksempler på biler angrebet af pest.
Denne Ford Transit Tele købte jeg for nogle år siden i original æske. Den havde ikke før været pakket ud men er totalt ødelagt af zinkpest. Som det kan ses af billederne er der revner alle steder og den kan umuligt reddes på nogen måde. Hvis jeg rør ved den falder den fra hinanden. Det er mareridt scenariet for alle samlere. Bilen er fra Hjørring og jeg købte den straks fordi den egentlig er skræmmende. Bunden og bagklappen fejler intet.
Volvo Express der er skrottes fordi den har pest. Bilen var ellers mint.
Nedenstående viser en pumpe, hvor korrosion er fremskreden og på det andet billede ses tydeligt pesten der er ved at bryde igennem over skærmkanten.
En bil kan se fejlfri ud, men en enkelt del kan være inficeret med zinkpest, som nedenstående bus, hvor det kan er bundpladen, der er angrebet.
Ovenfor motor til en Scania 140, som er angrebet af zinkpest.
Nedenfor en bund til en Opel Kadett med zinkpest.
Nedenfor billeder fra Internettet med en Scania som er alvorlig medtaget af zinkpest.
Hej.
For flere år siden læste jeg en artikkel om ” fjernelse ” af zinkpest, og jeg tror nok at det var her på din hjemmeside. Har både en SCANIA 140 og flere VOLVO 89 / 89′ som er angrebet. Kan du hjælpe med det ?
Hilsen Steen
Hej Steen
Man kan måske godt stoppe eller forsinke zinkpest men stoppe det er nok svært. Det er jo ligesom rust som enten kommer fra en dårlig legering eller forkert opbevaring. Så vidt jeg husker har Ole Andreassen på http://www.tekno-vilmer.dk en artikel om emnet. Ellers prøv at bringe det op på mit Forum.
mvh
Peter